Generic filters
در هیات امنای ارزی چه می‌گذرد؟

بدهی‌های بلاتکلیف وزارت بهداشت به آوا پزشک

جشنواره فیلم سلامت

هیات امنای صرفه جویی ارزی با تشکیل شرکتهای متعدد از دنیای خدمات نظام سلامت وارد دنیای اقتصاد شد. حالا انحلال شرکتهای کوچک و برزگ این نهاد شبه دولتی بحث برانگیز شده است، شرکتهایی که میلیاردها تومان از وزارت بهداشت طلب دارند و سرنوشت دیون دولتی این شرکتها بلاتکلیف مانده است.

به گزارش ساعت سلامت، در قسمت‌های قبلی سلسله گزارش‌های بررسی فعالیت هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران به اینجا رسیدیم که پس از مشخص شدن مشکلات قانونی از جمله موازی کاری با بخش خصوصی و شائبه فساد و تعارض منافع ( به گفته سعید نمکی) در شرکت‌های این نهاد زیر مجموعه وزارت بهداشت با دستور وزیر سابق بهداشت در سال 98 قرار شد شرکتهای مسئله دار این نهاد منحل شوند.

در مجموع 8 شرکت مختلف در ساختار هیات امنای ارزی تشکیل شده بود که شامل شرکت عمران آوا سلامت ( در حوزه ساخت بیمارستان)، تامین آوا سلامت (تامین دارو و تجهیزات)،  فن آوری آوا سلامت (حوزه آی تی)، آوای سلامت هنر (تولید محتوای هنری و فرهنگی)، کارآفرینان آوا سلامت (جذب نیرو برای مراکز درمانی)، هلی کوپتری آوا سلامت (اورژانس هوایی)، پادیاب طب (تولید کیت) و آوای پردیس (سرمایه گذاری و مدیریت سهام) بودند.

شرکتهایی که اغلب بعد از سال 93 تشکیل و حاشیه ساز شده بودند. با دستور وزیر سابق بهداشت و بر اساس تصمیم هیات امنای ارزی قرار بود، شرکت‌های عمران آوا سلامت، فن آوری آوا سلامت، آوای سلامت هنر و تامین آوا سلامت تا پایان سال 98 منحل شوند اما با وجود تعیین و معرفی مدیر تصفیه در این شرکتها و تعیین کمیته حسابرسی با گذشت بیش از سه سال هنوز انحلال کامل این شرکتها اعلام نشده است.

مراودات مالی وزارت بهداشت و آوا پزشک

برای بررسی علت این تاخیر باید نگاهی دقیق‌تر و جزئی‌تر به این شرکتها بیندازیم. بررسی مسائل و مراودات مالی این شرکتها می‌تواند در روشن شدن علت این تاخیر و تبعات مالی آن برای دولت و سرمایه‌های ملی موثر باشد.

بررسی فعالیت این شرکتها بعد از شروع انحلال نشان می‌دهد که انتصاب مدیران تصفیه چند شغلی در تاخیر انحلال این شرکتها بی‌تاثیر نبوده است. طبق قانون بعد از اعلام انحلال شرکت،‌ هیات مدیره شرکتها بر کنار و مسئولیت‌های آن تا انحلال نهایی به مدیر تصفیه واگذار می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، مدیر تصفیه شرکتهای تامین آواسلامت و عمران آوا سلامت، همزمان رئیس حسابداری هیات امنای ارزی نیز است. همچنین مدیر تصفیه شرکت آوای هنر سلامت و آوای فناوری اطلاعات سلامت، همزمان مشاور مالی چند شرکت دیگر خارج از هیات امنای ارزی است.

مشخص شدن میزان حقوق و مزایای دریافتی این افراد فقط به عنوان مدیران تصفیه این شرکتها آن هم بعد از سه سال می‌تواند پاسخ یکی از پرسش‌ها درباره علت تاخیر در انحلال این شرکتها باشد. پرسشی که علیرضا خدایی، مدیر امور مجامع و شرکتهای هیات امنای صرفه جویی ارزی باید به آن پاسخ دهد البته اگر بتواند مجوز مصاحبه و پاسخگویی را از مسئولان هیات امنای ارزی بگیرد.

به طور معمول بعد از اعلام انحلال شرکتها، سازمانهای قانونی ناظر از جمله سازمان حسابرسی وارد موضوع می‌شوند. کمیته‌های حسابرسی زیر نظر مدیرعامل یا رئیس سازمان تشکیل می‌شود و مسئولیت گزارشگری و کنترل‌های مالی را به عهده می‌گیرد.

گزارش‌های مالی کمیته حسابرسی باید به سهامداران اعلام شود و با بکارگیری حسابرس‌های مستقل، کنترل‌های مالی لازم را انجام دهند تا الزامات قانونی رعایت و گزارش‌هایی مستند مالی تهیه و اعلام شود.

فعالیت مدیران چند شغله

ممکن است، کم کاری مدیران تصفیه به علت چند شغله بودن یا درآمدهای بالای آنها، تنها علت تاخیر طولانی انحلال این شرکتها نباشد و مسائل دیگری از جمله مطالبات معوق این شرکتها از وزارت بهداشت هم در میان باشد. موضوعی که باید مدیر امور مجامع و شرکتهای هیات امنای صرفه جویی ارزی با اعلام جزئیات بیشتر درباره آن توضیح دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد هر یک از شرکتهای آوای هنر سلامت، شرکت آوای فناوری اطلاعات سلامت، شرکت تامین آوا سلامت و شرکت عمران آوا سلامت، میلیاردها تومان از وزارت بهداشت مطالبه معوق دارند.

مطالباتی که بخشی از آنها مربوط به خدماتی است که بیش از سه سال پیش و قبل از انحلال معاونت اجتماعی وزارت بهداشت ارائه شده است و هنوز از طرف وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی پرداخت نشده و همین امر پرداخت دیون این شرکتها را به تاخیر انداخته است. دیونی که بخشی از آن، دیون دولتی از جمله مطالبات سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی است.

بررسی سایت روزنامه رسمی کشور نشان می‌دهد، شرکت آوای هنر سلامت که با هدف ارتقای دانش و بینش عمومی در حوزه نظام سلامت از طریق تولید سریال، فیلم، مستند، انیمیشن و برگزاری جشنواره‌های مختلف فیلم سلامت، رسانه‌های دیجیتال سلامت، ادبیات سلامت و… تشکیل شده بود 26 مرداد 98 وارد مرحله انحلال شد. جدا از اینکه این فعالیتها تا چه اندازه در حیطه وظایف وزارت بهداشت است، هنوز انحلال این شرکت به طور کامل انجام نشده است.

شرکت آوای فناوری اطلاعات سلامت نیز که واسطه فعالیت‌هایی در زمینه مدیریت ثبت خدمات و پرونده الکرونیک سلامت، نظام ارجاع و مدیریت سامانه‌های خدمات الکترنیک سلامت وزارت بهداشت در سنوات قبل بود، به همین علت و پرداخت نشدن مطالبات چند میلیارد تومانی از طرف وزارت بهداشت در پرداخت دیون و تصفیه حساب دچار مشکل است.

بدهی‌های میلیاردی وزارت بهداشت

مشکلی که در شرکت تامین آ‌وا سلامت به علت مطالبات معوقه از وزارت بهداشت بابت تجهیز بیمارستانها و مراکز بهداشتی، درمانی و نیز شرکت عمران آوا سلامت در ساخت مراکز درمانی نیز وجود دارد. مساله‌ا‌ی که با وجود فعالیت مدیران تصفیه، دریافت آن از وزارت بهداشت بیش از سه سال به درازا کشیده است.

چه میزان از مطالبات معوقه از وزارت بهداشت باقی مانده است؟ آیا کمیته‌های حسابرسی به موقع پیگیری این مطالبات را از مدیران تصفیه خواسته‌اند؟ آیا مدیران تصفیه اقدامات لازم را برای اخذ بدهی‌های معوق وزارت بهداشت انجام داده‌اند؟ علت تاخیر وزارت بهداشت در پرداخت این مطالبات چه بوده است؟

هر چه هست این شرکتهای ذیل هیات امنای صرفه جویی ارزی در ساختار وزارت بهداشت با سرمایه‌های دولتی، سفارش‌های وزارت بهداشت را در حوزه‌های مختلف عمرانی، هنری، فناوری اطلاعات و تجهیز بیمارستانهای دولتی انجام داده‌اند. فعالیت‌هایی که هر دو سوی آن یعنی سفارش دهنده و مجری در یک ساختار مدیریتی بوده است.

فعالیت‌هایی که می‌تواند شائبه برانگیز باشد و لزوم شفاف سازی، پاسخ خواهی و نظارت نهادهای نظارتی را بر این شرکتها برای جلوگیری از زیان به حقوق بیت المال نمایان می‌کند.

آیا اگر این شرکتها در بخش خصوصی بودند و وزارت بهداشت خدمات مورد نیاز خود را از بخش خصوصی مستقل از مدیران دولتی خریداری می‌کرد، ابهامات مالی کمتر و پاسخگویی بیشتر نبود؟

ادامه دارد…

اخبار مرتبط:

سرنوشت نامعلوم تولید آنژیوکت در آواپزشک
توضیحات هیات امنای صرفه جویی ارزی در خصوص شائبه تولید آنژیوکت

تولید آنژیوکت نسل قدیم برای نسل جدید/ وعده آوا پزشک به زمستان رفت

ضربه آوا پزشک به تولیدکنندگان سرنگ در ایران

عاقبت رقابت آوا پزشک با بخش خصوصی/۳ میلیارد سرنگ در انبارها خاک می‌خورد

سرنوشت انحلال هلدینگ آوا پزشک به کجا رسید

جوابیه هیات امنای ارزی به گزارش ساعت سلامت

چرا انحلال شرکتهای هلدینگ آوا روی کاغذ مانده است

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها