Generic filters
در هیات امنای ارزی چه می‌گذرد (قسمت ششم)

چرا انحلال شرکتهای هلدینگ آوا روی کاغذ مانده است

آواپزشک

هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران بازوی اقتصادی وزارت بهداشت فعالیت‌های گسترده‌ای دارد.‌ اقداماتی که با تاسیس شرکتهای متعدد با پسوند «آوا» در مسیر خاصی قرار گرفت. شرکتهایی که بیش از سه سال از اعلام انحلال آنها می‌گذرد اما هنوز منحل نشده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری ساعت سلامت، در پی انتشار سلسله گزارش‌های بررسی عملکرد و فعالیت هیات امنای صرفه جویی ارزی به این نکته رسیدیم که تاسیس شرکت‌های متعدد در زیر مجموعه این نهاد قانونی،‌ به فعالیت‌های شائبه برانگیزی منجر شد که در نهایت با دستور دکتر سعید نمکی وزیر سابق بهداشت که مدام از شائبه‌های «فساد» در این مجموعه صحبت می‌کرد، قرار شد این شرکتها منحل شوند.

هیات تصفیه این شرکتها در سال 98 تشکیل شد. اکنون حدود سه سال از زمان اعلام انحلال این شرکتها از سوی وزیر بهداشت و رئیس اسبق هیات امنای ارزی می‌گذرد اما هنوز شرکتهای متعدد زیر مجموعه هیات امنای ارزی منحل نشده‌اند.‌ موضوعی که در گزارش قبلی به عنوان «انحلال کاغذی» از آن یاد شد و البته هیات امنای ارزی در جوابیه ارسالی این موضوع را رد کرد.

جوابیه‌ای که گر چه به علت پاسخگویی قابل تقدیر است اما به علت یک طرفه بودن ‌آن و پرهیز مسئولان هیات امنای ارزی از جمله علیرضا خدایی، مدیر امور مجامع و شرکتهای هیات امنای صرفه جویی ارزی از  مصاحبه و پاسخگویی، ابهامات مطرح شده درباره علت منحل نشدن و عملکرد این شرکتها را رفع نکرد.

پرسشهای متعددی مطرح است، یکی از سوالات این است که چرا انحلال شرکتهای هیات امنای ارزی این قدر طول کشیده است؟ علت طولانی شدن زمان انحلال شرکتهای آوا در هیات امنای ارزی چیست؟ در این قسمت، برای پاسخ به این پرسش‌ها عملکرد هیات امنای ارزی را زیر ذره بین می‌بریم.

دستاوردهای هیات امنای ارزی

هیات امنای صرفه جویی ارزی در سال 78 با نفس حق دکترعباس شیبانی، مرد پاکدست نظام سلامت و برای کاهش بوروکراسی اداری به منظور حمایت از درمان بیماران در داخل کشور، بی نیازی از اعزام بیمار به خارج و صرفه جویی در هزینه‌های درمانی بیمارستانها تشکیل شد و بحق در این حوزه دستاوردهایی هم داشت و توانست در حمایت از بیماران نیازمند پیوند، کاشت حلزون و تامین و تجهیز بیمارستانها گامهای مثبتی بردارد.

اما در کنار این اقدامات، رفته رفته هیات امنای ارزی وارد فعالیت‌های اقتصادی هم شد. شرکتهایی در زیر مجموعه هیات امنای ارزی تأسیس شدند که اقدامات شائبه برانگیز آنها در یک نهاد شبه دولتی از سال 93 و با تاسیس شرکتهای متعدد با پسوند ‌آوا به وجود آمد.

شرکتهایی مانند عمران آوا سلامت،‌ فناوری آوا سلامت، آوای هنر سلامت، کارآفرینان آوا سلامت،‌ تامین آوا سلامت، آوای پردیس، هلی کوپتری آوا سلامت و پادیاب طب تاسیس و هر کدام در حوزه خاصی وارد شدند.

شرکت عمران آوا سلامت ( در حوزه ساخت بیمارستان)، تامین آوا سلامت (تامین دارو و تجهیزات)،  فن آوری آوا سلامت (حوزه آی تی)، آوای سلامت هنر (تولید محتوای هنری و فرهنگی)، کارآفرینان آوا سلامت (جذب نیرو برای مراکز درمانی)، هلی کوپتری آوا سلامت (اورژانس هوایی)، پادیاب طب (تولید کیت) و آوای پردیس (سرمایه گذاری و مدیریت سهام) فعال شدند.

 فعالیت هایی که بر خلاف جوابیه هیات امنا در اغلب موارد جزو موارد مستثنی شده از اصل 44 نیستند و ایجاد آنها شائبه تعارض منافع و رقابت با بخش خصوصی را ایجاد می‌کند. فعالیت هایی که با تاسیس این شرکتها عملا مسئولان وزارت بهداشت، هم خریدار و هم فروشنده آن خواهند بود.

آغاز مشکلات

به این ترتیب هلدینگ بزرگ آوا پزشک در سال 93 تشکیل شد و به جز دو شرکت هلی کوپتری و پادیاب طب بقیه این شرکتها تحت مدیریت هلدینگ آوا پزشک قرار گرفتند.

بروز حواشی و محقق نشدن اهداف تعیین شده، موضوع ساماندهی و حذف شرکت‌هایی که از اهداف تعیین شده دور مانده بودند را مطرح کرد اما وزارت بهداشت این شائبه‌ها را نادیده می‌گرفت تا مدیریت به دست سعید نمکی افتاد.

سعید نمکی در جلسه اخذ رأی اعتماد خود، وعده جمع‌آوری شرکت‌های آوا (که مسائل مالی و حقوق و مزایای مدیران آن برای نمایندگان مجلس نیز سوال برانگیز شده بود) را به مجلس داد.

پس از آن با دستور وزیر بهداشت وقت، انحلال شرکتهای آوا در دستور کار هیات امنای صرفه جویی ارزی قرار گرفت و مهدی یوسفی، رئیس وقت هیات امنا نیز در سال 98  خبر انحلال هلدینگ آواپزشک و  تشکیل هیات تصفیه این شرکتها را اعلام کرد و گفت: مدیران تصفیه باید حداکثر تا پایان سال ۹۸، خاتمه امر تصفیه را اعلام کنند.

به این ترتیب در سال 98 شرکت‌های عمران آوا سلامت، فن آوری آوا سلامت، آوای سلامت هنر و تامین آوا سلامت منحل اعلام و فرایند تصفیه آنها آغاز شد.

همچنین مقرر شد شرکت هلی کوپتری آوا سلامت به سازمان اورژانس منتقل و شرکت تولیدی آواپزشک و پادیاب طب نیز در راستای سیاست‌های کلی نظام در اصل 44 قانون اساسی در بورس اوراق بهادار تهران عرضه و سهام آن علاوه بر کارگران شاغل در شهرستان آشتیان و کرج به متقاضیان حقیقی و حقوقی عرضه شود تا نظرات شورای رقابت نیز در راستای عدم تصدی گری دولت تامین شود.

هیات‌های تصفیه چه کار می‌کنند

هیات‌های تصفیه و مدیران آنها که اغلب چند شغله هستند، شکل گرفتند. اما از سال 1399 و با تغییر مدیریت هیات امنای ارزی اطلاع رسانی در این زمینه تا حد زیادی متوقف شد و روند تصفیه به شکلی پیش رفت که اکنون با گذشت حدود 3 سال از زمان اعلام تصفیه، هنوز این شرکتها به طور قطعی منحل نشده‌اند. هیات‌های تصفیه مشغول کار هستند و آگهی تمدید فعالیت هیات‌های تصفیه مدام در روزنامه رسمی منتشر می شود.

معرفی مدیران تصفیه، ادامه فعالیت هیات تصفیه و پرداخت حقوق و مزایا به این افراد یکی از ابعاد سوال برانگیز است، اما ابهامات دیگری هم وجود دارد.

چرا سهام شرکت آوا پزشک که به گفته مسئولان هیات امنای ارزی تولید کننده اصلی سرسوزن در کشور است و قاعدتا باید شرکتی سودده و نه زیان ده باشد و نیز شرکت پادیاب طب که کیت‌های آزمایشگاهی تولید می کند، در بورس عرضه نشده و بر خلاف مصوبات شورای رقابت و اصل 44 قانون اساسی فعالیت می کند.

پرسش‌های بی‌پاسخ

مسئولان هیات امنای صرفه جویی ارزی به جای پاسخ به این ابهامات با صدور اطلاعیه‌ها و جوابیه‌های مختلف، از انحلال این شرکتها خبر می‌دهند، در حالی که این شرکتها در عمل منحل نشده‌اند. چنین رخدادی اگر انحلال کاغذی نیست، چه نام دارد؟ چرا علیرضا خدایی، مدیر امور مجامع و شرکتهای هیات امنای صرفه جویی ارزی به بهانه نداشتن مجوز از مصاحبه و پاسخگویی طفره می‌رود.

سوالات زیادی مطرح است، علت منحل نشدن واقعی این شرکتها بعد از سه سال چیست؟ مدیران تصفیه چقدر حقوق و مزایا می گیرند؟ چرا وزارت بهداشت مطالبات معوق شرکتها را پرداخت نمی‌کند؟ در صورت هدر رفت سرمایه‌های ملی در این شرکتها، مسئولیت آن با چه کسی است؟

هیات امنای صرفه جویی ارزی قطعا در حوزه حمایت از بیماران و از جمله کودکان ناشنوا دستاوردهایی داشته است که بارها در رسانه ها بیان شده است اما تکرار این دستاوردها و هزینه کردن از نام نیک دکتر شیبانی، پاسخ پرسش‌های بی پاسخ فعالیت‌های شرکتهای تابعه هیات امنای ارزی نیست، در آینده جزئیات بیشتری درباره علت منحل نشدن این شرکتها منتشر می‌کنیم.

ادامه دارد…

اخبار مرتبط:

سرنوشت نامعلوم تولید آنژیوکت در آواپزشک
توضیحات هیات امنای صرفه جویی ارزی در خصوص شائبه تولید آنژیوکت

تولید آنژیوکت نسل قدیم برای نسل جدید/ وعده آوا پزشک به زمستان رفت

ضربه آوا پزشک به تولیدکنندگان سرنگ در ایران

عاقبت رقابت آوا پزشک با بخش خصوصی/۳ میلیارد سرنگ در انبارها خاک می‌خورد

سرنوشت انحلال هلدینگ آوا پزشک به کجا رسید

جوابیه هیات امنای ارزی به گزارش ساعت سلامت

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها