Generic filters
رئیس هیات مدیره جامعه دندانپزشکی ایران:

مطب دندانپزشکان یکی یکی تعطیل می‌شوند

دندانپزشک

رئیس هیات مدیره جامعه دندانپزشکی ایران گفت: با توجه به گران بودن خدمات دندانپزشکی و فشارهای اقتصادی مردم خیلی از کلینیک‌های دندانپزشکی عملا هیچ سودآوری ندارند و  بسیاری از دندانپزشکان مجبور به تعطیلی مطب هایشان شده اند.

به گزارش ساعت سلامت، دکتر علی تاجرنیا افزود:.میزان درخواست‌ها از دانشگاه‌های علوم پزشکی برای راه‌اندازی کلینیک‌های مختلف از جمله کلینیک‌های دندانپزشکی به شدت کاهش پیدا کرده است. دندانپزشکانی هم که فعال هستند، سعی می‌کنند با راهکارهای مختلف خود را سرپا نگه دارند.

وی گفت: خیلی از دندانپزشکان، مطب‌های خود را تعطیل کرده و به سراغ کلینیک‌ها رفته‌اند. چون مراجعان به کلینیک‌ها از حداقل‌های پوشش بیمه‌ای برخوردارند.

گرانی مردم را بی دندان کرده است

دکتر تاجرنیا افزود: خیلی از مردم یا نمی‌توانند خدمات دندانپزشکی دریافت کنند و دچار بی‌دندانی می‌شوند، یا تعداد کمی برای دندان خود مراجعه می‌کنند. فقط هم بنا بر ضروریات. مثلا فرد درد شدید دندان دارد و مجبور است به دندانپزشکی مراجعه کند. و گر نه اصلا مراجعه نمی‌کند.

رئیس هیات مدیره جامعه دندانپزشکی ایران اضافه کرد: نگرش به مقوله سلامت دهان و دندان در ایران مثل سایر بیماری‌ها نیست – نه از طرف مردم و نه از طرف دولت – بنابراین عملا شرایط درد به گونه‌ای پیش می‌رود که گر چه تعداد دندانپزشکان و مراکز دندانپزشکی در کشور زیاد است، میزان دندان‌های پوسیده و کشیده‌شده و از دست‌رفته در کشور تغییر نکرده و کاهش نیافته است.

وی افزود: از میزان دندان‌های پوسیده هر ایرانی آمار دقیق و جدیدی وجود ندارد، اما باید گفت تعداد دندان‌های پوسیده ایرانی‌ها به نسبت توقعی که از آن می‌رود، زیاد است. البته از نظر شاخص سلامت دندان در منطقه، اوضاع بدی نداریم اما وضعیت درجه‌ یکی هم نداریم.

هر ایرانی به طور متوسط 1.84 دندان پوسیده دارد

دکتر تاجرنیا ادامه داد: با توجه به اینکه طی چند سال گذشته، پژوهش جدیدی در حوزه میزان پوسیدگی دندان‌های ایرانی‌ها صورت نگرفته، جدیدترین آمار رسمی موجود مربوط به سال ۱۳۹۵ است. مطابق این آمار رسمی، شاخص پوسیدگی دندان ایرانی‌ها که به آن DMF گفته می‌شود و شامل میزان دندان‌های پوسیده، ترمیم‌شده و ازدست‌رفته است، عدد ۱.۸۴ است.

وی افزود: این عدد در حد متوسط جهانی است و این یعنی ایران در شرایط حد وسط قرار دارد. درواقع در حوزه دندانپزشکی اوضاع خیلی بد و خرابی نداریم.

تاجرنیا ادامه داد: از نظر وضعیت سلامت دندان در مقایسه با کشورهای همسایه مثلا در مقایسه با کشورهایی که از لحاظ اقتصادی برخوردارترند، وضعیت یکسانی داریم و در مقایسه با همسایه‌های توسعه‌نیافته‌ وضعیت‌مان بهتر است. البته به این نکته هم باید توجه داشت که برخی نژادها در منطقه خاورمیانه به لحاظ نوع دندان‌ها و مقاومت دندان‌ها شرایط متفاوتی دارند.

رئیس هیات مدیره جامعه دندانپزشکی ایران گفت: بیشتر کشورهای دنیا در زمینه سلامت دهان و دندان در شرایط میانه‌ و حد وسطی قرار دارند. به جز کشورهای اسکاندیناوی که با فاصله زیاد، از بقیه کشورهای دنیا جلوترند.

ضعف مسئولان عامل وضعیت نامناسب دندان ایرانیان

دکتر تاجرنیا گفت: مشکلات حوزه دندان در ایران یک سرش به ضعف مسئولان برمی‌گردد و یک سرش به ناآگاهی و آموزش‌ندیدگی مردم . که باعث می‌شود به مراکز درمانی مراجعه نکنند یا مراجعه را جدی نگیرند. خیلی‌ها تا دندان‌درد شدید نگیرند، اصلا به دندانپزشکی مراجعه نمی‌کنند.

رئیس هیات مدیره جامعه دندانپزشکی ایران، آموزش را کلید پیشگیری از مشکلات دهان و دندان دانست و گفت: درمان‌های دندانپزشکی در اکثر کشورهای دنیا درمان‌های گرانقیمتی هستند و نه صنعت بیمه و نه دولت‌ها آن را به صورت کامل و درست پوشش نمی‌دهند. بنابراین بیشتر کشورها تمرکز خود را بر پیشگیری گذاشته‌اند تا میزان پوسیدگی دندان‌ها شهروندان را کاهش دهند.

وی تاکید کرد: تنها راه ارتقای سلامت دهان و دندان، پیشگیری است نه هیچ چیز دیگر. درمان دیر و هزینه‌بر است اما پیشگیری هزینه زیادی ندارد.

این استاد دانشگاه افزود: خدمات دندانپزشکی در کشور ما گران است و برای دریافت این خدمات، یا مردم باید توانایی مالی مناسبی داشته باشند یا دولت باید کمک کند. اقتصاد مردم دچار چالش‌های جدی است و درمان‌های دندانپزشکی عملا از سبد خدمات طبقه متوسط حذف شده است. مگر کسانی که بیمه تکمیلی مناسبی دارند یا در نهادهای دولتی شاغلند و دولت، آنها را حمایت می‌کند.

وی گفت: بنابراین بهتر است تمرکز کار را به سمت آموزش ببریم. مدام آموزش بدهیم و اطلاع‌رسانی کنیم تا این موضوع در مردم نهادینه شود که مراقبت از دندان فقط برای زیبایی نیست. سلامت دهان و حتی بقیه اعضای بدن وابسته به سلامت دندان‌ها است.

منبع: همشهری آنلاین

اخبار مرتبط

دندانپزشکان ایرانی می‌روند، دندانپزشکان افغان و پاکستانی می‌آیند: مطب دندانپزشکان یکی یکی تعطیل می‌شوند دندانپزشکی بی سر و سامان در ایران: مطب دندانپزشکان یکی یکی تعطیل می‌شوند پوشش بیمه‌ای ۱۰ خدمت دندانپزشکی در سال ۱۴۰۲: مطب دندانپزشکان یکی یکی تعطیل می‌شوند واردات مخفیانه یونیت دندانپزشکی و تعارض منافع در وزارت بهداشت: مطب دندانپزشکان یکی یکی تعطیل می‌شوند

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها