Generic filters
شورای عالی انقلاب فرهنگی نگاه کند

پارکینگ دانشگاهها به کلاس درس پزشکی تبدیل شده است/ رانتخواری در بازار تجهیزات دندانپزشکی

بهنام عباسیان

عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: سیاستگذاران افزایش ظرفیت‌های پزشکی کمی به خود زحمت دهند و در بازرسی و ارزشیابی میدانی از دانشگاه‌ها ببینند که پارکینگ بعضی از دانشگاه‌ها به کلاس درس تبدیل شده است.

به گزارش ساعت سلامت، دکتر بهنام عباسیان با انتقاد از دخالت‌های نهادهای دیگردر تولیت سلامت کشور مقصر اصلی این مساله را وزارت بهداشت اعلام کرد.

وی گفت: زیر ساخت‌های اغلب دانشگاه‌های علوم پزشکی و دندانپزشکی برای افزایش تعداد دانشجو مناسب نیست. پس از افزایش ظرفیت‌های پزشکی بعضی از دانشگاه‌های علوم پزشکی و دندانپزشکی کشور مجبور شده‌اند پارکینگ‌ را به کلاس درس تبدیل کنند چون ظرفیت این تعداد دانشجو را نداشته اند.

عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی افزود: این روزها حال جامعه پزشکی خوب نیست. به هر گوشه و محفلی که می‌نگریم؛ بحث از نامیدی، مهاجرت و عدم اعتماد به سیاستگذاران وزارت بهداشت است.

وی گفت: سوال اصلی این است که تولیت نظام سلامت به عهده کدام ارگان است؟ طبق قانون اساسی این تولیت بر عهده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است و در برنامه‌های توسعه پنجم و ششم اقتصادی و …نیز 5 کارکرد اصلی وزارت بهداشت برای تولیت سلامت تاکید شده است.

این وظایف شامل سیاست‌گذاری‌های اجرایی، برنامه ریزی‌های راهبردی، ارزشیابی، نظارت و اعتبارسنجی است با این وجود متاسفانه خروجی چیز دیگری است و تصمیم گیران سلامت کشور کسانی دیگر هستند.

دکتر عباسیان اظهار داشت: طبق قانون باید ارگان‌های دیگر از وزارت بهداشت تقاضا کنند و پس از کارشناسی و ارزشیابی میدانی به درخواستها جواب داده ‌شود. این قانون در برنامه توسعه اقتصادی پنجم و ششم هم اشاره شده است. در این میان دخالت نهادهای دیگر در حوزه سلامت موجب آسیب جدی تولیت سلامت دهان و دندان کشور شده و التیام آن به این زودی فراهم نیست.

عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: از شورای عالی انقلاب فرهنگی باید پرسیده شود آیا افزایش ظرفیت دانشجو بدون ایجاد زیر ساخت و تامین نیروی انسانی توانمند می‌تواند سلامت دهان و دندان جامعه را تامین کند؟

وی ادامه داد: شاید باید پازل کمرنگ شدن سلامت دهان و دندان را در اقتصاد سلامت خانوارها جویا شویم. چرا خانواده‌ها و مردم به امر سلامتی دهان و دندان توجه نمی‌کنند؟ و رویکرد جامعه به سوی کشیدن دندان برای التیام آلام خود است.

دکتر عباسیان افزود: نقطه گمشده اینجاست که بیمه‌های پایه با کلینیک‌های دندانپزشکی دولتی قرارداد نمی‌بندند. چون آیتم‌های ایمنی در ساخت و ساز بیمارستان‌ها رعایت نشده است.

وی ادامه داد:‌با وجود چنین ابهاماتی سیاستگذاران مداخله عرصه سلامت، عدم تامین سلامت دهان و دندان را به دندانپزشکان ربط می‌دهند و کسی نمی‌گوید؛ دندانپزشکان تافته جدا بافته از مردم نیستند و آنها هم حق زندگی دارند.

 دندانپزشک جوان که فرزند این مرز و بوم است با تمام امیدی که قدم برعرصه فعالیت حرفه‌ای می‌گذارد آیا می‌تواند با ۱۲ میلیون تومان گذران زندگی کند؟ آیا می‌دانید، وضعیت معیشت اقتصادی جامعه پزشکی کشور چگونه است؟ آیا این دندانپزشکان سربار خانواه‌شان نیستند؟ اگر افزایش جمعیت اولویت است باید بدانند فرزندآوری نیاز به رفاه نسبی دارد.

دکترعباسیان ادامه داد: قیمت‌های مواد و تجهیزات دندانی سرسام آور شده است و تعرفه فنی مواد مصرفی در تعرفه‌گذاری خدمات دندانپزشکی رعایت نشده است. طی سال جاری شاهد افزایش هزینه مواد و تجهیزات مصرفی به صورت ۷۵ تا ۱۰۰ درصد بودیم و کسی هم جوابگو نیست.

عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: نکته عطف اینجاست، اگر دندانپزشکی تعرفه مصوب دولت را رعایت نکند به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی می‌شود اما از گران شدن سر سام‌آور مواد و تجهیزات به راحتی می‌گذریم و کسی هم جوابگو نیست.

وی افزود: چرا دندانپزشک یونیت دندانپزشکی را باید با قیمت سرسام‌آور خریداری کند در حالی که بهترین یونیت دندانپزشکی با قیمت دلار۵۰ هزار تومان بیشتر از ۱۵۰ میلیون تومان نیست.

دکتر عباسیان گفت: در واقع رانت‌ها به دست چه کسانی رقم می‌خورد؟ چرا نباید صیانت شود؟ چرا دندانپزشک نباید بتواند از مواد و تجهیزات به روز با قیمت مناسب برخوردار باشد؟ حتی اگر با دلار ۵۰ هزار تومان نیز حساب کنیم، بهترین یونیت نسبت به بازار داخلی حداقل نصف قیمت خواهد بود ولی باز کسی جوابگو نیست.

وی خاطر نشان کرد: ما فعالان صنفی که فقط دغدغه خاطرمان سلامتی مردم است، اذعان داریم وظیفه درمانگر خدمت‌رسانی به مردم است. باید بپذیریم کسی که تولیت سلامت مردم را ایجاد می‌کنم باید حالش خوب باشد.

دکتر عباسیان افزود: «من» هم حق زندگی دارم، من  هم باید جوابگوی خانواده‌ام باشم. جامعه پزشکی افراد زیاده خواهی نیستند بلکه رفاه نسبی حق هر جامعه فرهیخته است. چون من پزشک یا دندانپزشک باید خودم از نظر روحی و روانی در جایگاه مناسبی باشم تا بتوانم به سلامت مردم کمک کنم.

وی گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر هجمه‌ها باعث ایجاد توهین‌هایی به جامعه پزشکی شده است. کسانی که واقعا سیاستمدار نبودند خواستند جامعه پزشکی را مسئول تمام مشکلات مردم قلمداد کنند حال که این طور نیست جامعه پزشکی همیشه کنار مردم است و بر خود می‌بالد. ما فرزندان این مرز و بوم هستیم و عشق و محبتی بالاتر از ارمغان سلامتی به مردم نیست.

منبع: نظام پزشکی

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها