Generic filters
رئیس شورای عالی نظام پزشکی:

طرح دارویار داروخانه‌ها را به مشکل انداخته است

دکتر فاضل

رئیس شورای عالی نظام پزشکی ایران با انتقاد از عدم پرداخت مطالبات داروخانه‌ها با اجرای طرح دارویار، بر ساماندهی هرچه سریعتر این طرح تاکید کرد.

به گزارش ساعت سلامت، دکتر محمود فاضل در همایش بزرگداشت حکیم محمدبن زکریای رازی و مقام داروساز گفت: حوزه سلامت کشور امروز سراسر تلخی است. سازمان نظام پزشکی به عنوان نماینده تمام اقشار حوزه سلامت پلی بین خواسته‌های صنفی به دولت و حاکمیت است. انجمن داروسازان نیز جزو بازوهای توانمند این حوزه است که مطالبات صنفی را دنبال می‌کند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی ایران با اشاره به اجرای طرح دارویار گفت: این طرح در اصل برای پرداخت سریعتر مطالبات داروخانه‌ها و ساده کردن فرآیند کار بود. اما اکنون در طرح دارویار دچار مشکل هستیم و داروخانه‌ها نمی‌دانند طرف حساب مطالبات چه کسی است.

دکتر فاضل گفت: در گذشته داروخانه‌ها قرارداری با سازمان‌های بیمه گر داشتند و مطالبات هرچند با تاخیر اما پرداخت می‌شد، ولی وقتی سازمان‌های بیمه به دلیل طرح دارویار پا پس کشیدند با انبوهی از مطالبات پرداخت نشده رو به رو هستیم که اکنون تبدیل به معضل شده است.

وی ادامه داد: برخی از رفتارها باعث نا امنی خاطر داروخانه‌ها و مردم می‌شود و این دو را روبروی یکدیگر قرار می‌دهد. این مسائل تنها بر افروخته شدن خشم مردم را به دنبال دارد از این رو باید طرح دارویار ساماندهی شود.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی ایران افزود: دولت‌ها و حاکمیت باید از انحمن‌هایی که تشکل آن‌ها بر اساس قانون و مصوبات دولتهای مختلف بوده، استفاده کنند، اما علی رغم تکالیف قانونی بر دولت مبنی بر مشورت گیری در نگارش قوانین و آیین نامه‌های حوزه سلامت از سازمان نظام پزشکی و انجمن ها، این اتفاق رخ نمی‌دهد. این امر باعث می‌شود که دولت نتوانند حوزه‌های خودش را مدیریت کند.

دکتر فاضل  گفت: نظام پزشکی بخشی از ماموریت حاکمیتی را برعهده دارد. قضاوت، این سازمان با دستور شورای عالی نظام پزشکی تبیین و تهیه آیین نامه‌ها را عهده دار است. در بخش دولتی باید برای تدبیر درست از کسانی که بر آنها مدیریت کند، مشورت بگیرد، اما اکنون این روند انجام نمی‌شود.

آیین نامه پلتفرم های دارویی با نظر نظام پزشکی تدوین می شود

وی افزود:‌ با تلاش‌ها و رفع نواقص اتفاقات خوبی در زمینه سلامت رخ داده است. در زمینه پلتفرم ها، سازمان غذا و دارو مکلف شد که از سازمان نظام پزشکی و انجمن داروسازان در نگارش آیین نامه پلتفرم‌ها ظرف مدت سه ماه آینده بهره بگیرد و در راستای ماده ۳ قانون نظام پزشکی، مشارکت این سازمان را داشته باشد.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی ایران در خصوص تعرفه‌های پزشکی نیز گفت: با پیشنهاد سازمان نظام پزشکی و موافقت وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه، مقرر شد ۴۰ درصد رشد در تعرفه ۱۴۰۲ اعمال شود، اما این میزان به ۲۵ درصد کاهش داده شد که ۱۵ درصد در نیمه دوم سال ترمیم می‌شود.

فاضل ادامه داد: تعرفه داروسازی مطابق قانون بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در برنامه هفتم توسعه گنجانده شده است. اکنون برنامه هفتم توسعه کشور در دست شورای نگهبان برای بررسی نهایی است. سازمان نظام پزشکی در قسمت‌هایی از این تعرفه دیدگاه‌هایی دارد که در حال پیگیری برای اصلاح مجدد هستیم.

وی ادامه داد: جامعه پزشکی و حواشی آن مانند یک سیستم و حیات وابسته به یکدیگر هستند. نمی‌تواند بخشی از آن ناقص باشد بنابراین تمامی ارکان سلامت باید در کنار یکدیگر عمل کنند.

رئیس شورای عالی نطام پزشکی گفت: روحیه مطالبه گری باید در انجمن‌ها ادامه یابد و کسانی که در خارج از هیئت مدیره‌ها هستند، انسجام خود را حفظ کنند. باید به سرمایه اجتماعی خود اعتنای بیشتری کنیم و اشراف بیشتری داشته باشیم. یادمان باشد که بر اساس تعهدمان اخلاق پزشکی از کار درمان جدا شدنی نیست.

منبع: نظام پزشکی

اخبار مرتبط:

مخبر: قطعا مشکلات طرح دارویار در نیمه دوم سال مرتفع می‌شود

کمیسیون بهداشت مخالف طرح دارویاری بود

پرداخت ۴۰ هزار میلیارد تومان از هزینه طرح دارویار از جیب مردم

همه داروهای برند تحت پوشش طرح دارویاری قرار می‌گیرند

سوء تدبیر وزارت بهداشت عامل شکست طرح دارویار/کمبود ۳۴۶ قلم دارو

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها