Generic filters

تغییر موضع سازمان نظام پرستاری درباره تعرفه‌گذاری: باعث شرمندگی است

پرستار

سازمان نظام پرستاری که از مراسم روز پرستار سال گذشته به طور مکرر وعده اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را بعد از 15 سال به پرستاران می‌داد و مسئولان آن مدام از اجرای قطعی این قانون و پرداخت کارانه حدود 3 میلیون تومانی به پرستاران سخن می‌گفتند، با تغییر موضع قبلی به انتقاد از وزارت بهداشت پرداخته، اظهار شرمندگی می‌کنند.

به گزارش ساعت سلامت، مسئولان سازمان نظام پرستاری در یک سال گذشته مدام از اجرای قطعی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری سخن می‌گفتند و حتی بارها اعلام کردند که این قانون از اول دی ماه 1400 اجرا و ما به التفاوت آن از این ماه به پرستاران پرداخت می‌شود.

اکنون با گذشت یک سال از زمان وعده‌های مکرر مسئولان سازمان نظام پرستاری، این بار مسئولان این سازمان که نقش اصلی را در مشاوره به وزارت بهداشت برای طراحی شیوه اجرای این قانون داشتند، در آستانه روز پرستار ( 9 آذر) و در پی اعتراض جامعه پرستاری به نحوه اجرای این قانون با تغییر موضع قبلی، توپ را به زمین وزارت بهداشت انداخته و موضع انتقادی گرفته‌اند.

حمیدرضا عزیزی، معاون توسعه و مدیریت سازمان نظام پرستاری یکشنبه 7 آ‌ذر ( دو روز مانده به روز پرستار) در مصاحبه با ایسنا گفت:‌ حدود نیمی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور پرداختی (بابت تعرفه گذاری) به پرستاران خود نداشتند و در آستانه روز پرستار این یک شرمندگی است.

قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری 15 سال پیش تصویب شد و 5 هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای این قانون در سال 1401 تصویب و حدود 1600 میلیارد تومان هم برای اجرای این قانون در سه ماه زمستان 1400 اختصاص یافت تا محمد میرزابیگی، رئیس نظام پرستاری اعلام کند: از دی ماه 1400 این قانون اجرا و کارانه پرستاران به طور متوسط به 3 میلیون تومان می‌رسد.

تغییر موضع نظام پرستاری

اکنون مسئولان سازمان نظام پرستاری بعد از یک سال وعده به پرستاران برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری به عنوان «ام المطالبات پرستاران» و این ماه و آن ماه کردن در حالی که هماهنگی سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت در اجرای این قانون همه جا تکرار می‌شد. این بار رئیس و معاون نظام پرستاری موضع انتقادی علیه وزارت بهداشت گرفته‌اند.

عزیزی معاون توسعه نظام پرستاری 48 ساعت مانده به روز پرستار گفت:‌ این روش پرداخت که دکتر عین‌اللهی آن را تعرفه گذاری نام نهاده است را ما اصلا قبول نداریم. روش محاسبه مبلغ و پرداخت علی‌الحساب تعرفه‌ها از نظر نظام پرستاری کاملا اشتباه است و معیارهای نادرستی مانند ضریب ۲.۲ و ضریب اشغال تخت که از سوی مسئولان وزارت بهداشت اعلام شده و در محاسبات منظور شده از نظر ما کاملا مردود است.

او افزود: گویی برخی قصد دارند با بدسلیقگی محض و رفتارهای ناصواب به گونه‌ای برخورد کنند پرستاران را از عملکرد خود ناراضی نگه دارند.

اظهارات معاون سازمان نظام پرستاری در حالی بیان می شود که محمد میرزابیگی، رئیس این سازمان اجرای این قانون را به عنوان مهمترین دستاورد دوره پنجم این سازمان اعلام کرده و از ماهها پیش بارها گفته است: همه اقدامات برای این قانون انجام شده،‌ منابع اجرای آن مصوب و تامین شده، ارزش نسبی خدمات پرستاری و ضریب k  پرستاری تعریف شده، کدهای خدمات پرستاری در HIS بیمارستانها ثبت شده و فقط اجرای دستورالعمل بازتوزیع منابع آن مانده است.

میرزابیگی: فعلا کارانه علی الحساب پرداخت می‌شود

حالا در آستانه روز پرستار سال 1401 هنوز این قانون در هیچ بیمارستانی اجرا نشده و وزارت بهداشت برای توزیع فقط هزار میلیارد تومان از اعتبار 5 هزار میلیارد تومانی آن به پرداخت علی الحساب با فرمول 2.2 برابر کارانه‌های قبلی پرستاران بدون توجه به عملکرد آنان اقدام کرده است.

اما بسیاری از پرستاران هنوز حتی مبلغ علی الحساب را هم دریافت نکرده‌اند. بسیاری نیز کارانه‌های کم و زیر یک میلیون تومانی گرفته‌اند و بر عکس برخی مدیران پرستاری بیمارستانها کارانه‌های بالا دریافت کرده‌اند.

این آ‌شفتگی در آستانه روز پرستار در حالی است که محمد میرزابیگی در آخرین مصاحبه خود با شبکه سلامت خبر پرداخت علی الحساب کارانه با ضریب 2.2 را اعلام کرد.او همچنین در ادامه از افزایش اعتبار بودجه قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به 10 هزار میلیارد تومان در سال 1402 سخن گفت.

میرزابیگی 22 آبان 1401 گفت: «هر سال بودجه 10 هزار میلیارد تومانی برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اختصاص خواهد یافت. شروع اجرای قانون را از چند روز قبل اعلام کرده‌اند و مقرر شده است که فعلاً کارانه فعلی را ضرب در 2.2 کنند و مبلغ حاصله را به صورت علی الحساب به پرستاران پرداخت کنند».

پرداخت 3 روزه کارانه علی الحساب هم انجام نشد

اظهارات رئیس سازمان نظام پرستاری در حالی است که عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت 29 شهریور به خبرنگار ساعت سلامت گفته بود: زمان دقیق اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مشخص نیست و بستگی به زمان اختصاص بودجه این قانون از سوی سازمان برنامه و بودجه دارد.

وی گفته بود: با اجرای این قانون میانگین کارانه پرستاران حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می‌شود و معوقات آن هم از اول دی 1400 پرداخت خواهد شد.

عبادی سرانجام 15 آبان امسال اعلام کرد:‌ پرداخت کارانه در قالب تعرفه گذاری خدمات پرستاری در ۳ روز آینده ( تا 18 آ‌بان) پرداخت می‌شود. ۱.۲ هزار میلیارد ریال برای پرداخت علی الحساب سه ماه پرستاران در قالب تعرفه گذاری خدمات پرستاری اختصاص یافته است.

با این حال تا آخرین روزهای آبان تعداد زیادی از پرستاران کارانه‌های قانون تعرفه گذاری را دریافت نکردند. بسیاری نیز مبالغ کمی گرفتند. اظهارات مسئولان نظام پرستاری و معاون پرستاری ادامه داشت تا اینکه بهرام عین اللهی اول آذر در بیاناتی عجیب‌تر اعلام کرد: از ماه گذشته (مهر) پرداخت تعرفه پرستاری آغاز شده است.

شریفی مقدم: شیوه اجرای تعرفه گذاری پرستاری غیر کارشناسی است

همزمان با بیانات این مسئولان و انتظار پرستاران برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، محمد شریفی مقدم، دبیر کل خانه پرستار به خبرنگار ساعت سلامت گفت: شیوه اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که با طراحی سازمان نظام پرستاری شکل گرفته غیر کارشناسی و مشکل آفرین و به نوعی شبیه همان طرح شکست خورده قاصدک است.

وی گفت: طرحی که مسئولان نظام پرستاری از دی ماه سال گذشته وعده اجرای آن را دادند. پس از حدود یکسال نتوانسته‌اند آن را اجرا کنند. اکنون و در آستانه روز پرستار آن را کنار گذاشته و با توجه به مشکلات اجرایی و ثبت نشدن خدمات پرستاران مجبور شده‌اند برای ارائه گزارش کار، کارانه علی الحساب پرداخت کنند که اشتباه بزرگتری است.

دبیرکل خانه پرستار افزود:‌ پرداخت کارانه با ضریب ۲.۲ فاصله کارانه دریافتی را در گروه پرستاری افزایش می‌دهد و نارضایتی را بین پرستاران به مراتب بیشتر می‌کند.

شریفی مقدم گفت: قرار بود کارانه پرستاری بر اساس قانون تعرفه گذاری برای حدود 200 هزار پرستار در بخشهای دولتی، خصوصی، نیروهای مسلح و تامین اجتماعی پرداخت شود اما هنوز این قانون حتی برای حدود 120 هزار پرستار دولتی وزارت بهداشت نیز اجرا نشده است.

اخبار مرتبط:

کارانه‌های علی الحساب پرستاران در بسیاری استانها پرداخت نشد
شیوه اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری همان طرح قاصدک است
معاون وزیر بهداشت: زمان دقیق اجرای قانون تعرفه‌گذاری پرستاری معلوم نیست

شیوه اجرای قانون تعرفه‌گذاری، فاصله درآمدی پرستاران را افزایش می‌دهد

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها