Generic filters
دبیر کل خانه پرستار:

شیوه اجرای قانون تعرفه‌گذاری، فاصله درآمدی پرستاران را افزایش می‌دهد

دبیر کل خانه پرستار گفت: شیوه اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری غیر کارشناسی و مشکل آفرین است. پرداخت کارانه با ضریب 2.2 برابر نسبت به کارانه‌های سابق نیز اشتباه بزرگتری است که فاصله کارانه دریافتی را در گروه پرستاری افزایش می‌دهد.

محمد شریفی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ساعت سلامت با انتقاد از شیوه اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری افزود: شیوه‌ای که برای اجرای این قانون با وعده‌ها و مدیریت سازمان نظام پرستاری به مرحله اجرا درآمده، غیر کارشناسی و پر از ابهام است.

وی گفت: پرستاران هنوز از جزئیات و روش محاسبه کارانه در این قانون مطلع نیستند. طرحی که از دی ماه سال گذشته وعده اجرای آن را دادند. اما اکنون پس از حدود یکسال طرح اعلام شده را کنار گذاشته و با توجه به مشکلات اجرایی و ثبت نشدن خدمات پرستاران مجبور شده‌اند در آستانه روز پرستار، برای ارائه گزارش کار، کارانه علی الحساب پرداخت کنند.

دبیر کل خانه پرستار افزود: برای جبران این کاستی‌ها یک مبلغ علی الحساب را بر مبنای کارانه‌هایی که قبلا پرستاران می‌گرفتند و با احتساب ضریب 2.2 پرداخت می‌کنند که به هیچ وجه به معنای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیست.

وی ادامه داد: در واقع به علت غیر کارشناسی، غیر علمی و غیر عملی بودن دستورالعمل و شیوه اجرای قانون تعرفه گذاری، دستورالعمل‌های ابلاغی را کنار گذاشته‌ و می‌گویند کارانه قبلی پرستاران را ضرب در 2.2 می کنند و مبلغ به دست آمده را به عنوان کارانه جدید پرداخت می‌کنند.

قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری عملا اجرا نشده است

شریفی مقدم گفت: مسئولان سازمان نظام پرستاری اعلام کرده‌اند که این مبلغ علی الحساب، بابت اجرای قانون تعرفه گذاری پرداخت می‌شود در حالی که عملا دستورالعمل‌های این قانون در مراکز درمانی اجرا نشده است.

وی ادامه داد: با توجه به پرداخت کارانه پرستاران به میزان 2.2 برابر کارانه‌های قبلی، کارانه یک پرستار که در برخی شهرستانها در حد 500 تا 700 هزار تومان در ماه بوده به حدود یک تا 1.5 میلیون تومان در ماه می رسد.

«در عوض کارانه یک پرستار در تهران که قبلا 2.5 میلیون تومان بود. 5 میلیون تومان و کارانه مترون بیمارستانی در تهران که قبلا حدود 10 تا 15 میلیون تومان بود با این ضریب به 20 تا 30 میلیون تومان می‌رسد».

دبیر کل خانه پرستار گفت: در واقع طراحان اجرای قانون تعرفه گذاری در سازمان نظام پرستاری در آستانه روز پرستار می‌خواهند اعتباری را بین پرستاران، توزیع کنند اما با شیوه اجرای غیر کارشناسی، فاصله دریافتی پرستاران افزایش یافته و موجب نارضایی آنها می‌شود.

شریفی مقدم ادامه داد: پارسال همزمان با روز پرستار موضوع اجرای تعرفه گذاری مطرح شد و وعده اجرای این قانون 15 ساله را دادند اما با مدیریت سازمان نظام پرستاری بعد از یکسال به طرحی رسیده‌اند که در هیچ جای دنیا سابقه ندارد و اصول کارشناسی لازم در آن رعایت نشده است.

شیوه غیر کارشناسی اجرای قانون تعرفه‌گذاری

وی افزود: قبل از طرح فعلی تعرفه گذاری، حدود 200 خدمت پرستاری در کتاب ارزش‌های نسبی خدمات سلامت تعریف شده بود. نظام پرداخت حوزه سلامت نیز در ایران طبق قانون، فی فور سرویس ( پرداخت به ازای خدمت) است که الگویی شناخته شده در دنیاست و اکنون برای حدود 9 هزار خدمت پزشکی در ایران اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: طراحان شیوه اجرای قانون تعرفه گذاری در سازمان نظام پرستاری این مدل‌ها را کنار گذاشته و خودشان طرحی را نوشته‌اند که پر از اشکال است و اجرای آن مشکلات زیادی را در نظام سلامت ایجاد خواهد کرد.

شریفی مقدم گفت: انتظار پرستاران این بود که با اجرای قانون تعرفه گذاری عدالت حاکم شود و فاصله دریافتی آنان با پزشکان کمتر شود. اما با توجه به افزایش دو برابری کارانه پزشکان، نه تتها این اتفاق نیفتاد بلکه با اقدامات انجام شده، فاصله کارانه و دریافتی در بین گروه پرستاری نیز افزایش یافته که نارضایتی پرستاران را در پی خواهد داشت.

اخبار مرتبط

کارانه‌های علی الحساب پرستاران در بسیاری استانها پرداخت نشد
شیوه اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری همان طرح قاصدک است
معاون وزیر بهداشت: زمان دقیق اجرای قانون تعرفه‌گذاری پرستاری معلوم نیست

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها