Generic filters
دبیر کل خانه پرستار:

شیوه اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری همان طرح قاصدک است

خانه پرستار

دبیر کل خانه پرستار گفت: آیین‌نامه اجرایی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، غیر کارشناسی و شبیه همان طرح شکست خورده قاصدک است. ایرادهای زیادی به آن وارد است. اجرای آن نه تنها هدف اصلی قانون را که کاهش فاصله طبقاتی بین پزشک و پرستار بود برآورده نمی کند بلکه بر مشکلات جامعه پرستاری می‌افزاید.

محمد شریفی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ساعت سلامت افزود: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری سال 86 با هدف کاهش اختلاف فاحش پرداخت بین پزشک و پرستار به تصویب رسید. اما به بهانه‌های مختلف و در مواردی با کارشکنی مسئولان وقت وزارت بهداشت این قانون اجرا نشد. تا امروز که اختلاف دریافتی پزشک و پرستار بسیار بیشتر از زمان تصویب این قانون است.

وی گفت: در دهه‌های گذشته با اجرای طرح خودگردانی بیمارستانها، پرداخت کارانه پزشکان و افزایش مداوم تعداد و میزان تعرفه‌های آنها، فاصله درآمد پزشک و پرستار مدام بیشتر و بیشتر شد. تا امروز که در دولت با افزایش دو برابری کارانه پزشکان این فاصله به اوج خود رسیده است.

کارانه پزشک 120 میلیون، پرستار 3 میلیون

دبیر کل خانه پرستار افزود: اکنون با مصوبه چند ماه پیش دولت سقف کارانه ماهانه پزشکان در شهرهای برخوردار از  60 میلیون تومان به 120 میلیون تومان افزایش یافته است و در شهرهای غیر برخوردار بدون سقف هر چقدر که بخواهند به پزشکان کارانه پرداخت می‌کنند. در حالی که با اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در بهترین حالت 3 میلیون تومان کارانه به پرستاران پرداخت می شود.

وی گفت: دستورالعمل و فرمول کارانه پزشکان بسیار ساده و مشخص است. خود پزشک به راحتی می‌تواند بر اساس تعداد ویزیت یا جراحی انجام شده، میزان کارانه خود را محاسبه و مطالبه کند. در مجموع دستورالعمل‌ کارانه پزشکان به سمت تسهیل و افزایش پرداخت به پزشکان است. اما در مورد پرستاران کاملا برعکس است.

وی گفت: آیین نامه بازتوزیع منابع کارانه پرستاری که اخیرا تصویب شده، شامل 40 ماده است. ضوابط بسیار زیادی مانند رده خدمتی، سابقه خدمت، مدرک تحصیلی، امتیاز بخش بیمارستان، امتیاز کیفی کارکنان، ضریب کیفی خدمت، امتیاز عملکرد، تعداد مریض و آیتم های متعدد دیگر با فرمول‌های پیچیده دارد. گویی هدف از تنظیم آن ایجاد قید و بند و محدودیت حداکثری برای کاهش پرداخت به پرستاران است.

شریفی مقدم افزود: اگر قرار است نظام سلامت کشور بر اساس سیستم (فی فور سرویس) کارانه و پرداخت به ازای خدمت اداره شود. باید با پزشک و پرستار یکسان برخورد شود و با همان ترازو، فرمول و سبکی که برای پزشک محاسبه می شود، برای پرستار هم همان شیوه اجرا شود.

شیوه اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری پشتوانه کارشناسی ندارد

دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: خدمات پزشکی با حدود 10 هزار کد خدمت، سیستمی ساده برای محاسبه کارانه دارد. در حالی که پرستاران با 58 بسته خدمت و کدهای تکراری، فرمول پیچیده محاسبه کارانه و محدودیت و قیود سختگیرانه دارند.

وی گفت: در گذشته برای کارانه پرستاران سالانه حدود 2 هزار میلیارد تومان بودجه وجود داشت که بین 120 هزار پرستار توزیع می شد. البته در دوران کرونا به 1620 میلیارد تومان کاهش یافت. حالا بعد از 15 سال 5 تا 6 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اختصاص یافته که باید میان بیش از 200 هزار نفر شامل همه گروه پرستاری از مترون، سوپروایزر، سرپرستار، پرستار و بهیار در بخش دولتی، تامین اجتماعی، نیروهای مسلح، بخش خصوصی و نیروهای اورژانس کشور تقسیم شود.

دبیرکل خانه پرستار افزود: با اجرای این شیوه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، در بهترین حالت ماهانه حدود 3 میلیون تومان کارانه به پرستاران پرداخت می‌شود و در موارد بسیار زیادی بسیار کمتر خواهد بود. در حالی که بسیاری از پرستاران هم اکنون نیز حدود دو میلیون تومان کارانه می‌گیرند.

شریفی مقدم ادامه داد: طرحی که برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری تدوین شده به هیچ وجه پشتوانه کارشناسی ندارد. معلوم نیست از چه مدلی الگو گرفته شده و از کجا آمده است. افرادی که در سازمان نظام پرستاری این مدل را ارائه کرده‌اند. باید به طور دقیق توضیح دهند که با اجرای این طرح، پرستاران چقدر کارانه می‌گیرند. کف و سقف کارانه پرستاران چقدر خواهد بود.

وی گفت: ابهامات و سوالات زیادی درباره شیوه اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری وجود دارد. نه تنها در مورد نحوه اجرا و نتایج این طرح به پرستاران توضیحی نمی دهند. بلکه از اکنون اعلام می‌کنند. این طرح قابل اصلاح است و برای افرادی که طرح بهتری معرفی کنند جایزه تعیین کرده‌اند.

 ایجاد محدودیت در پرداخت کارانه پرستاران

دبیرکل خانه پرستار افزود: در طرح اجرایی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، تعداد تخت‌ها و مریض‌هایی که یک پرستار پوشش می‌دهد. ملاک قرار گرفته است. در حالی که می‌دانیم اکنون یک پرستار به علت کمبود نیرو باید به تعداد زیادی بیمار در یک شیفت رسیدگی کند. اگر در آینده به سمت استاندارد شدن تعداد پرستاران برویم و تعداد بیماران هر پرستار در بیمارستان کم شود. کارانه پرستاران باز هم کمتر می‌شود.

شریفی مقدم گفت: طراحان شیوه اجرای قانون تعرفه گذاری چرا به جای این همه قید و بند و عناوین محدود کننده، از 240 خدمت پرستاری که سالهاست در کتاب ارزشهای نسبی خدمات سلامت وجود دارد و به نام پزشک ثبت می شود. استفاده نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: در آیین نامه اجرایی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری آ‌مده که باید بر اساس استاندارد خدمت اجرا شود. اما شیوه اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و آیین نامه بازتوزیع منابع آن خلاف آن را نشان می دهد. در واقع، همان طرح قاصدک است. که اجرای آن موجب اختلاف بین کادر پرستاری و رفتار سلیقه‌ای در پرداخت کارانه می‌شود.

اخبار مرتبط:

پرداخت تعرفه‌های پرستاری از شهریور/تاخیر باشد بدقولی وزارت بهداشت است
پرستاران در انتظار اجرای قانون تعرفه‌گذاری
اجرای قانون تعرفه‌گذاری پرستاری به مهر موکول شد
بودجه تعرفه گذاری خدمات پرستاری به بیمه سلامت داده نشد

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها