Generic filters

سرنوشت اعتبارات قانون تعرفه‌گذاری پرستاری/ فقط یک چهارم بودجه در بیمه سلامت هزینه شد

مهدی رضایی بیمه سلامت

در حالی که بودجه اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال گذشته 5200 میلیارد تومان مصوب شده بود، معاون بیمه سلامت می گوید سال گذشته فقط 1300 میلیارد تومان بابت تعرفه گذاری خدمات پرستاران پرداخت کرده است.

به گزارش ساعت سلامت، بیش از سال از اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری می گذرد، سال 1401 اولین سال اجرای این قانون بود. سالی که مجلس برای اجرای این قانون 5200 میلیارد تومان بودجه گذاشت.

پس از تصویب این بودجه و اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری قرار شد این اعتبار وارد سرانه بهداشت و درمان کشور شود و از طریق بیمه ها به پرستاران پرداخت شود. مهمترین سازمان بیمه گر در این میان سازمان بیمه سلامت است که پرداختی های پرستاران بخش دولتی را که بیش از 70 درصد پرستاران کشور هستند، انجام می دهد.

حالا پس از یکسال از اجرای این قانون مهدی رضایی معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، از هزینه کرد حدود 1300 میلیارد تومان بابت تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال گذشته خبر داده است.

او گفت: اجرای تعرفه گذاری خدمات و مراقبت‌های پرستاری از سال ۹۹ در دستور کار قرار گرفت و جلسات کارشناسی و تحلیلی آن در سال ۱۴۰۰ ادامه پیدا کرد. سازمان‌های بیمه‌گر پایه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نمایندگان سندیکای بیمه تکمیلی و نظام پرستاری در این جلسات شرکت داشته‌اند.

رضایی افزود: در نهایت در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ آیین نامه اجرایی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و تعدیل کارانه‌ای پرستاری توسط هیات وزیران تصویب و به سازمان‌های بیمه‌گر ابلاغ شد.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران افزود: سازمان بیمه سلامت به منظور بهره‌مندی و رضایت پرستاران که در سطح بیمارستان‌ها به مردم ایران خدمت رسانی می‌کنند بلافاصله قواعد و قوانین آیین نامه را در سامانه‌ رسیدگی الکترونیک به اسناد بستری و سرپایی پیاده سازی نمود.

رضایی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ سازمان بیمه سلامت بابت این خدمات به مراکز طرف قرار داد خود مبلغی بالغ بر 1300 میلیارد تومان پرداخت نموده و در سال ۱۴۰۲ نیز این خدمات از ۱۷ کد خدمت به ۲۷ کد خدمت افزایش یافته به عبارتی رشد متوسط ۲۸ درصدی داشته است.

اکنون پرسش این است که بقیه اعتبار 5200 میلیارد تومانی ( نسبت به هزینه کرد 1300 میلیارد تومانی) تعرفه گذاری پرستاران کجا رفته است؟ چه میزان آن در اختیار سایر سازمانهای بیمه گر قرار گرفته و چه میزان آن در جاهای دیگر هزینه شده است؟

به نظر می رسد یکی از علل نارضایی پرستاران نسبت به دریافت کارانه های پرستاری و تفاوت های معنادار ارقام کارانه پرستاران اختصاص نیافتن بودجه مصوب اجرای این قانون باشد.

عباس عبادی، معاون پرستاری وزیر بهداشت پیش از این اعلام کرده بود: برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاران در سال ۱۴۰۱ عجله داشتیم، اما بعد از ابلاغ دستورالعمل ها، متاسفانه تا آبان 1401 هیچ اعتباری بابت تعرفه های پرستاری به وزارت بهداشت و سازمان بیمه پرداخت نشده بود.

وی افزود: پیگیری وزیر بهداشت و مساعدت رئیس کمیسیون بهداشت و دستور رئیس جمهور به سازمان مدیریت وقت باعث شد اولین دریافتی را اواخر آبان ۱۴۰۱ داشتیم.

دکتر عبادی افزود: در آن بازه زمانی چون سامانه های ثبت خدمات پرستاران در بیمارستانها آماده نبودند به ناچار از پرداخت علی الحساب استفاده کردیم. شاید عمده انتقادات بابت این موضوع است. این انتقادات پذیرفتنی است، اما در آن ظرف زمانی چاره دیگری نبود و اگر منتظر سامانه‌ها می ماندیم ممکن بود آن کل اعتبارات قابل توزیع نباشد و ارقام بعدی هم که وارد سیستم بیمه شد قابل دریافت نبود.

وی گفت: مجبور بودیم برای اینکه این اعتبارات از بین نرود، برای مرحله اول، کارانه ها را به صورت علی الحساب پرداخت کنیم، اما در نسخه دوم آیین نامه که اسفند ۱۴۰۱ ابلاغ شد و نسخه سوم که ۲۲ شهریور امسال ابلاغ شد، بسیاری از اشکالات بر طرف شد.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها