Generic filters

بیماران دیابت قربانی شگردهای تبلیغاتی واردکنندگان سرنگ انسولین

سرنگ

ساعت سلامت- مشکلات بیماران دیابت کم نیست. درد بیماری و رنج تزریق مداوم به کنار، حالا گرانی و هزینه های رو به افزایش تجهیزات پزشکی مثل سرنگ و نوار تست قند خون هم به آن اضافه شده، مشکلاتی که واردکنندگان سرنگ با جوسازی برای افزایش واردات با ارز ترجیحی در زمان خودکفایی تولید سرنگ به آن دامن می زنند.

به گزارش ساعت سلامت، بیماران دیابت در کشاکش گرانی ها و کمبودهای نظام سلامت هر روز با مشکلات کوچک و بزرگ زندگی می کنند. از کمبود انسولین و سهمیه بندی آن گرفته تا گرانی و کمبود تجهیزات پزشکی مثل سرنگ یا نوار تست قند خون، لوازمی که جزئی از زندگی آنهاست و اغلب پوشش بیمه ای هم ندارد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت حدود 5.5 میلیون نفر در ایران به دیابت مبتلا هستند. بیماری خاموش که بی توجهی به آن به قطع عضو، نابینایی یا مرگ منتهی می شود. بیش از 10 درصد این بیماران نیازمند مصرف روزانه انسولین هستند که به دو صورت انسولین قلمی یا انسولین تزریقی با سرنگ باید در اختیار آنها قرار گیرد.

یکی از نیازهای اساسی بیماران دیابت تحت درمان با انسولین تامین سرنگ انسولین برای تزریق این داروی حیاتی آنهاست. سرنگ انسولین یکی از تجهیزات و ملزومات پزشکی است که در بازار ایران انواع ایرانی و خارجی آن وجود دارد.

بررسی های بازار ایران نشان می دهد پنج شرکت ایرانی شامل آوا، حلما، ورید، سها و برنا طب سرنگ انسولین تولید می کنند. سندیکای تولید کنندگان سرنگ و سرسوزن ایران بارها اعلام کرده که هیچ کمبودی از نظر سرنگ انسولین در کشور وجود ندارد حتی مازاد تولید سرنگ نیز وجود دارد.

ارز ترجیحی برای سرنگ های آمریکایی

با این وجود شرکتهای وارد کننده همزمان با خودکفایی ایران در تولید سرنگ، به تلاش برای افزایش واردات سرنگ با ارز ترجیحی ادامه می دهند. شرکت آمریکایی  BDکه قیمت سرنگ های انسولین آن حدود سه برابر سرنگ های ایرانی است، با شگردهای مختلفی به دنبال دامن زدن به کمبود و افزایش سهم خود در بازار است.

اسد الله رجب، رئیس انجمن دیابت ایران به خبرنگار ساعت سلامت گفت: سرنگ های انسولین مختلفی در بازار ایران وجود دارد. هم ایرانی و هم خارجی، با توجه به نیاز بیمار انواع مختلفی دارند. سرنگ های کوچک 30 واحدی برای کودکان سرنگ های 50 واحدی و سرنگ های 100 واحدی وجود دارند.

وی افزود: این سرنگ ها از نظر قطر سرسوزن هم متفاوت هستند. برخی باریکتر هستند و با قطر 30 یا 31 در بازار، تقاضای بیشتری دارند اما این نوع سرنگ ها در مواقعی کم می شوند.

رئیس انجمن دیابت ایران گفت: با این وجود مشکل اصلی بیماران دیابت که به تزریق انسولین نیاز دارند، کمبود سرنگ انسولین نیست چون به هر حال با قیمت های مختلف وجود دارد. مشکل گرانی و قیمت این سرنگ هاست. قیمت 10 عدد سرنگ انسولین ایرانی حدود 36 هزار تومان و قیمت 10 عدد سرنگ BD آمریکایی حدود 90 هزار تومان است.

وی ادامه داد: گرانی تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران دیابت فقط مختص سرنگ نیست. نوار تست قند خون که برای این بیماران و کنترل قند خون افراد در معرض خطر دیابت بسیار حیاتی است نیز بسیار گران و قیمت آن حدود 3 برابر شده است. قیمت این نوارها تا چند ماه پیش حدود 35 تا 65 هزار تومان بود و اکنون به حدود 260 تا 300 هزار تومان رسیده است.

بیمه ها بی تفاوت در برابر هزینه تجهیزات پزشکی دیابتی ها

رجب گفت: دولت و بیمه ها فقط دارو و انسولین را پوشش می دهند . تجهیزات پزشکی مثل سرنگ و نوار قند تحت پوشش بیمه نیست و با توجه به نیاز همیشگی بیماران به این اقلام هزینه های سنگینی به بیماران دیابت و خانواده های آنها تحمیل می شود.

وی افزود: با وجود تولید مناسب سرنگ انسولین داخلی اما گاهی در برخی داروخانه ها سرنگ ایرانی پیدا نمی شود و بیماران مجبور می شوند از سرنگ های خارجی آمریکایی که 3 برابر گرانتر است استفاده کنند و مساله ای که فشار مالی بیشتری به بیماران وارد می کند.

وی ادامه داد: در بین سرنگ های ایرانی سرنگ آوا قیمت نسبتا بالاتری دارد و مثلا سرنگ حلما ارزانتر است. البته سرنگ آوا را همه جا ندارند.

بررسی های میدانی خبرنگار ساعت سلامت نیز نشان می دهد که توزیع سرنگ های انسولین در داروخانه ها به نحوی است که اغلب آنها یک نوع برند ایرانی و برند سرنگ انسولین آمریکایی را به بیماران ارائه می کنند و نحوه توزیع به شکلی است که مردم به همه انواع سرنگ های ایرانی با کیفیت های متفاوت در همه داروخانه ها دسترسی ندارند.

احد نورمحمدی، مدیرعامل شرکت آوا پزشک وابسته به هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران به خبرنگار ساعت سلامت گفت: به هیچ وجه کمبود سرنگ انسولین در کشور وجود ندارد. نه تنها کمبود نداریم بلکه مازاد تولید هم در کشور وجود دارد به طوری که تولیدکنندگان سرنگ در سندیکای تولید کنندگان سرنگ و سرسوزن ایران توافق کردند، با وجود ظرفیت تولید بیشتر، حجم تولید را افزایش ندهند تا همه تولیدکنندگان بتوانند در بازار بمانند.

ظرفیت تولید سرنگ 3 برابر نیاز ایران

وی افزود: در ایران ظرفیت تولید 2 تا 3 میلیارد عدد سرنگ وجود دارد؛ در حالی که میزان مصرف کشور در حدود 800 تا 900 میلیون سرنگ است. تلاش تولیدکنندگان این است که حجم تولید سرنگ ثابت بماند. شرکت آوا پزشک نیز با وجود ظرفیت بالای تولید با بقیه تولیدکنندگان توافق کرد تا تولید را افزایش ندهد بنابراین تلاش می کنیم با سیاست های توزیع بازار را متعادل نگه داریم.

مدیرعامل آوا پزشک ادامه داد: در مورد قطر سرنگ های انسولین آوا پزشک نیز باید گفت که اصلا سرنگ انسولین با سرسوزن قطر بزرگ مثلا 27 در بازار نداریم و تقریبا همه سرنگ های انسولین آوا با سرسوزن باریک و با قطر 30 در بازار توزیع می شود.

نورمحمدی تاکید کرد: هیچ محدودیتی برای افزایش تولید سرنگ انسولین در کشور نداریم. در عین حال تولید سرنگ در آواپزشک هم کاهش نداشته است.

وی گفت: واقعیت این است که با توجه به کاهش عمل های جراحی الکتیو و کاهش مراجعه مردم به آزمایشگاهها و مراکز درمانی، تقاضا برای سرنگ در کشور کاهش یافته است و همزمان ظرفیت تولید نیز در کشور بیشتر شده است.

مدیرعامل آوا پزشک ادامه داد: تنها مساله ای که وجود دارد این است که دولت به واردکننده ارز 28 هزار تومانی می دهد و تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه ارز 38 یا 40 هزار تومانی استفاده می کنند. همین امر رقابت بین تولیدکننده و واردکننده را غیر منطقی می کند.

تلاش واردکنندگان سرنگ برای سهم بیشتر از بازار سرنگ ایران

وی گفت: ادامه این روند به تولید سرنگ در ایران آسیب می زند و آن را نابود می کند. واردکنندگان سرنگ تلاش می کنند با شگردهای مختلف سهم خود را از بازار سرنگ در ایران افزایش دهند. این مساله زمانی که مردم در فشار اقتصادی هستند، هزینه های سنگین تری به آنان تحمیل می کند.

نورمحمدی گفت: با این وجود قیمت سرنگ های انسولین ایرانی ثابت مانده و مدتهاست هیچ افزایش قیمتی نداشته ایم.

خدایار عینی، دبیر سندیکای تولیدکنندگان سرنگ و سرسوزن ایران به خبرنگار ساعت سلامت گفت: 5 شرکت ایرانی اکنون سرنگ انسولین تولید می کنند. ظرفیت تولید آنها 3 برابر نیاز کشور است. بنابراین هیچ نیازی به واردات سرنگ انسولین به کشور نداریم.

وی افزود: نه تنها تولیدات داخلی نیاز بیماران دیابت را در کشور تامین می کند بلکه صادارات سرنگ ایرانی به خارج هم داریم، حتی با توجه به کیفیت خوب و قیمت مناسب سرنگ های ایرانی قاچاق و صادرات غیر رسمی این کالا نیز به کشورهای دیگر وجود دارد.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان سرنگ و سرسوزن ایران ادامه داد: در مورد سرسوزن این سرنگ ها نیز باید گفت که بین سرسوزن 30 و 31 با 27 و 28 از نظر قطر سرسوزن تفاوت آشکاری وجود ندارد. شرکت آوا پزشک بزرگترین تولیدکننده سرسوزن در کشور است و نیاز سایر سرنگ سازان را نیز به سر سوزن تامین می کند بنابراین مشکلی از نظر کیفیت سرسوزن وجود ندارد.

کمبود سرنگ انسولین نداریم؛ افزایش واردات ممنوع

وی گفت: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر کمبود سرنگ انسولین به سندیکای تولیدکنندگان سرنگ و سرسوزن ایران گزارش نشده است. اگر مشکلی از این نظر وجود داشته باشد. اولین جایی که با خبر می شود، سندیکای تولیدکنندگان سرنگ و سرسوزن است و اگر در هر استانی کمبود باشد در کمتر از 24 ساعت کمبود را رفع می کنیم.

عینی افزود: با این وجود واردکنندگان سرنگ سعی می کنند با شگردهایی در بازار ایران تاثیر بگذارند، اخیرا هم جلساتی با انجمن دیابت و مدیرکل تجهیزات پزشکی در این زمینه داشته اند، حتی پیشنهاد داده اند که تقاضای کاذبی برای واردات سرنگ های 3 دهم سی سی ایجاد کنند در حالی که سرنگ 5 دهم سی سی داریم و مدیرکل تجهیزات پزشکی نیز ضمن مخالفت با این درخواست های نابجا این نوع برخوردها را توهین آمیز دانسته و با آن مخالفت کرده است.

وی گفت: افزایش واردات سرنگ خارجی در ایران ممنوع شده است و این تصمیم درستی است زیرا کیفیت و کمیت سرنگ های داخلی پاسخگوی نیاز کشور است اما واردکننده سرنگ خارجی با هر شگردی از جمله جوسازی در بازار یا رایزنی با مسئولان دولتی یا انجمن ها برای افزایش واردات دست به هر کاری می زند.

اخبار مرتبط:

بیماران دیابت قربانی شگردهای تبلیغاتی واردکنندگان سرنگ انسولین

مدیر عامل آوا‌‌‌ پزشک: سرنگ لاکچری تولید می‌کنیم/ضایعات در تولید سرنگ طبیعی است

ضربه آوا پزشک به تولیدکنندگان سرنگ در ایران

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها