Generic filters
رئیس سازمان غذا و دارو:

فساد و رانت در حوزه دارو وجود ندارد

رئیس سازمان غذا و داروی کشور گفت: با اجرای طرح دارویاری امروز در حوزه دارو چیزی به اسم ارز ترجیحی یا رانت و فساد وجود ندارد.

به گزارش ساعت سلامت به نقل از ایفدانا، دکتر سید حیدر محمدی در نشست هم اندیشی با روسای دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و معاونان غذا و داروی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی قطب ۵ کشور افزود: در طرح «دارویار» تلاش شد تا مسائل موجود در حوزه تخصیص ارز ترجیحی به دارو حل شود.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: از حدود تیرماه 1401 که اصلاح سیاست های ارزی آغاز شد، مشکلاتی مانند احتکار نیز تا حدود زیادی برطرف شده است؛ در حال حاضر مهمترین مشکل در حوزه تجهیزات مصرفی و شیرخشک ارز ترجیحی است که امیدواریم این مورد نیز با تضمین تامین اعتبار مرتفع شود.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: طرح دارویار با موفقیت در کشور انجام شد و برگشت ناپذیر است، باید با برنامه‌ریزی؛ زیرساخت های لازم را تقویت کنیم تا با مشکلات مواجه نشویم.

دکتر محمدی گفت: اگر الگوی مصرف داروها اصلاح نشود، با هر میزان  تولید دارو، باز هم با کمبود مواجه می شویم.

وی افزود: در مورد سرم نیز لازم است مصرف بیش از حد سرم کنترل شود، انتظار این است که کنترل مصرف در همه حوزه ها با جدیت انجام شود و دانشگاه ها در نظارت ها با دقت بیشتری عمل کنند؛ باید از مصرف کنندگی فاصله بگیریم و این کار با کنترل درست، قابل انجام است.

طرح دارویاری چه بود؟

به گزارش ساعت سلامت، طرح دارویاری بدون اطلاع رسانی قبلی و از 23 تیر 1401 در کشور اجرایی شد. بر اساس این طرح قرار بود معادل ارز دارو که قبلا به صورت ارز ترجیحی در اختیار واردکنندگان دارو و مواد دارویی قرار می گرفت، در اختیار بیمه ها قرار بگیرد تا هزینه واقعی شدن قیمت داروها را بر اساس ارز آزاد پوشش دهد و فشاری به مردم وارد نشود و در عین حال جلوی قاچاق دارو گرفته شود.

با این حال کمبود منابع مالی بیمه‌ها و اعتراض تولیدکنندگان به قیمت‌های مصوب وزارت بهداشت، باعث شد همچنان کمبودهای دارویی در برخی اقلام در بازار ادامه داشته باشد که به تشکیل جلسات اختصاصی مجلس و ارائه گزارش ویژه کمیسیون بهداشت در صحن علنی منجر شد.

پیش از این بهرام دارایی، رئیس سابق سازمان غذا و دارو در خرداد سال 1401 و قبل از برکناری از این سمت از فساد 100 میلیون دلاری در حوزه دارو و تشکیل پرونده های قضایی در این حوزه خبر داده بود.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها