Generic filters
مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت:

برنامه تشخیص رایگان سرطان و پوکی استخوان در کشور اجرا می‌شود

کرونا

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اجرای رایگان برنامه تشخیص زودرس سرطان های شایع و غربالگری پوکی استخوان زنان بالای 50 سال برای اولین بار در کشور خبر داد.

به گزارش ساعت سلامت، کوروش اعتماد افزود: در بین بیماری های شایع دو سرطان شایع روده بزرگ و پستان در دستور کار غربالگری رایگان قرار دارند.

وی گفت: تشخیص زودرس سرطان روده بزرگ در مراکز جامع خدمات سلامت با انجام یک تست ساده اولیه افراد بالای 40 سال انجام می شود. در صورت مثبت بودن تست از طریق نظام ارجاع بیمار به بیمارستان های کشور ارجاع می شود.

اعتماد افزود: موفق ترین مداخله برای تشخیص سرطان، برای سرطان روده بزرگ انجام می شود. زیرا اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود و مداخله انجام گیرد، بیمار کامل بهبود می یابد. این نوع تشخیص، پیشگیری و مداخله ای است و شبیه واکسن زدن عمل می کند و فرد در برابر این سرطان بیمه می شود.

برنامه غربالگری سرطان پستان

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: سالانه حدود 10 هزار مورد جدید سرطان روده بزرگ در کشور داریم که عدد قابل توجهی است. سرطان پستان در بین سرطان ها بیشترین شیوع را در کشور با 15 هزار مورد جدید سالانه داراست و بالای 95 درصد از این افراد زنان هستند.

اعتماد یادآور شد: تشخیص و مداخله برای این سرطان که به صورت رایگان در سطح مراکز بهداشتی انجام می پذیرد به طور موثر از عوارض، ناتوانی های ناشی از بیماری و فوت بیماران جلوگیری کرده و آمار ناشی از این بیماری را کاهش می دهد.

وی ادامه داد: میزان بیماری دیابت در کشور حدود 10 درصد است و 7 تا 8 درصد افراد، دچار پری دیابت یا پیش دیابت هستند. اگر در مرحله پیش دیابت مداخله موثر صورت گیرد از ابتلای یک سوم افراد به دیابتِ جلوگیری می شود. خدمات این بخش هم به صورت رایگان انجام می شود.

اعتماد گفت: محدودیتی در تامین کیت های تشخیص سریع قند وجود داشت. اقدامات لازم در تامین منابع صورت گرفته است، در حال تامین این کیت ها هستیم.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت بیان کرد: 50 درصد افرادی که به دیابت مبتلا هستند از بیماری خود بی اطلاع هستند. آزمایش تشخیص این بیماری بسیار ساده و ارزان است و در سیستم شبکه به صورت رایگان انجام می شود.

پوشش بیمه ای داروهای دیابت

اعتماد گفت: داروهای دیابت تحت پوشش صندوق بیماران صعب العلاج قرار گرفته است. دیابتی ها دیگر فرانشیز دارویی پرداخت نمی کنند و داروی جدید این افراد کاملا رایگان شده است.

وی افزود: قرار است داروهای مراحل سخت تر و پیشرفته تر دیابتی ها که هزینه هایی گزافی دارد نیز تحت پوشش بیمه قرار گیرد. این کار شاخص های کنترل دیابت در کشور را ارتقا خواهد داد.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: برنامه ای نیز از 10 سال پیش تحت عنوان پروتکل پن (PEN) در کشور راه اندازی شده است که دیابت و فشار خون را در افراد بالای 30 سال خطرسنجی می کند.

وی افزود: در این برنامه برای افرادی که به مراکز بهداشتی مراجعه می کنند بر اساس سن، سابقه فامیلی و اضافه وزن آنها یک برنامه مراقبت سه ماهه، شش ماهه و یکساله ترتیب داده می شود. این برنامه کمک می کند که بیماری زودتر تشخیص داده شود یا عوامل خطر در افراد تحت کنترل قرار گیرد.

غربالگری پوکی استخوان

اعتماد ادامه داد: برنامه جدید دیگری که در حال انجام است، غربالگری پوکی استخوان در افراد بالای 50 سال است. تقریبا 50 درصد افراد بالای 50 سال کشور پوکی استخوان دارند که این بیماری در بانوان بسیار بیشتر است.

وی اضافه کرد: یکی از معضلات این بیماری شکستگی مفاصل بزرگ مثل لگن و زانوست که گاهی باعث عوارض و هزینه زیاد و متاسفانه بعضا تکرار عوارض و فوت فرد می شود.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: غربالگری پوکی استخوان در زنان بالای 50 سال بعد از مطالعات مقدماتی در حال اجراست. این کار در سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی همدان با غربالگری حدود 2 هزار زن بالای 50 سال شروع شده است.

وی اظهار داشت: همچنین با سازمان های ارائه دهنده خدمت برای تحت پوشش قرار گرفتن داروی این افراد هماهنگی شده است. اقدامات تشخیصی رایگان برای این افراد نیز تحت حمایت معاونت بهداشت وزارت بهداشت قرار دارد. مداخلات بعدی در برنامه غربالگری پوکی استخوان به کاهش شدت پوکی استخوان و شکستگی ها برای این افراد منجر می شود.

اعتماد گفت: نتیجه فاز مقدماتی این برنامه ممکن است دو سال طول بکشد. بعد از فاز مقدماتی برای چگونگی اجرای کشوری برنامه شناسایی زودرس پوکی استخوان در افراد تصمیم گیری خواهد شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت افزود: نظام سلامت حداکثر تلاش خود را برای افزایش سال های عمر افراد و امید به زندگی انجام داده است. اجرای این غربالگری ها به افزایش سال های عمر با کیفیت افراد کمک خواهد کرد.

غربالگری ناشنوایی نوزادان در ایران

اعتماد گفت: برنامه ایران در غربالگری ناشنوایی در نوزادان در منطقه بی نظیر است. این برنامه جزو معدود غربالگری ها در حوزه بهداشت است که صفر تا 100 زنجیره ارائه خدمت آن که از بهداشت و درمان شروع می شود کاملا به هم وصل است و هیچ فاصله ای بین آنها نیست و خوشبختانه هیچ کودکی در لیست انتظار پیوند کاشت حلزون شنوایی در کشور وجود ندارد.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت ادامه داد: حدود 2 تا 3 درصد نوزادان اختلال شنوایی دارند که با تشخیص و مداخله به موقع و اثربخش این مشکل مرتفع می شود یا کاهش می یابد.

وی گفت: بار بیماری ناشنوایی بسیار بالاست زیرا علاوه بر معضلات جسمی، کودکان ناشنوا دچار اختلال در تکلم و برقراری ارتباط می شوند و از نظر رفتاری هم دچار مشکل می شوند.

منبع: وبدا

اخبار مرتبط:

شیوع ۴۲ درصدی پوکی استخوان در ایران/ بی‌خبری ۶۸ درصد پرخطرها

لزوم تدوین برنامه‌های ملی و اجرای کمپین‌های آگاهی از پوکی استخوان

هزینه درمان سرطان پستان در ایران ۱۷ هزار دلار/ کمبود تجهیزات پزشکی درمان سرطان

افزایش ۲ برابری سرطان پستان در ایران، تهران در صدر

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها