Generic filters
مصوبات مجلس در برنامه هفتم توسعه

دولت مکلف به قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی و مکمل‌های دارویی شد

با تصویب مجلس، دولت مکلف به قیمت‌گذاری تجهیزات و ملزومات پزشکی مصرفی و مکمل‌های دارویی، رژیم غذایی‌، تغذیه‌ای و مواد اولیه دارویی و فراورده‌های دارویی و واکسن شد.

به گزارش ساعت سلامت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی چهارشنبه 26 مهر ادامه بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم را ادامه دادند و بند الحاقی ۱ ماده ۷۱ این لایحه را تصویب کردند.

طبق این مصوبه، دولت مکلف است نسبت به قیمت‌گذاری تجهیزات و ملزومات پزشکی مصرفی و مکمل‌های دارویی، رژیم غذایی‌، تغذیه‌ای و مواد اولیه دارویی و فراورده‌های دارویی و ایمن ساز (واکسن) به جز در مورد محصولات با فناوری بالا و زیست فناوری، با لحاظ هزینه تمام شده محصول و سود متعارف با اعلام قواعد و به صورت سامانه ای اقدام کند

بر اساس این مصوبه نماینده شورای عالی بیمه سلامت با حق رأی به اعضای کمیسیون‌های قیمت‌گذاری دارو و تجهیزات پزشکی اضافه می‌شود.

اجرای طرح تغذیه با شیر رایگان در مدارس ابتدایی دولتی

در ادامه بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را به اجرای طرح تغذیه با شیر رایگان در مدارس ابتدایی دولتی مکلف کردند و نمایندگان مجلس با تصویب یک بند الحاقی به شرح زیر به ماده ۷۱ این لایحه موافقت کردند.

بند الحاقی ۵- دولت مکلف است طرح تغذیه با شیر رایگان را در مدارس ابتدایی دولتی اجرایی نماید.

فهرست رسمی دارویی ایران هر سه ماه یکبار منتشر می‌شود

نمایندگان مجلس همچنین بندی از لایحه برنامه هفتم را تصویب کردند که به موجب آن وزارت بهداشت هر سه ماه فهرست رسمی دارویی ایران را براساس نظام دارویی ملی کشورتدوین و منتشر می‌کند.

طبق مصوبه مجلس، فهرست رسمی دارویی ایران براساس نظام دارویی ملی کشور (طرح ژنریک) توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حداکثر هر سه ماه یکبار تدوین و منتشر می شود.

بر اساس این مصوبه تجویز داروهای خارج از این فهرست، تخلف محسوب می‌شود و متخلف با توجه به شدت عمل ارتکابی و تعدد و تکرار آن، حسب مورد به مجازاتهای مندرج در تبصره ۱ ماده ۲۸ قانون سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۳/۱/۲۵ محکوم می‌ شود.

آیین‌نامه اجرایی این بند ظرف 6 ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط سازمان و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (سازمان غذا و دارو) تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

الزام درج برچسب تراریخته

همچنین در بند الحاقی ۳ ارجاعی به کمیسیون آمده است: «به منظور تحقق سیاستهای کلی سلامت و ایمنی محصولات سلامت محور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاههای مرتبط، نظارت بر فرآورده های غذایی تراریخته را در چهارچوب قوانین و مقررات داخلی و با رعایت مقررات بین المللی انجام دهد. همه  واردکنندگان و تولیدکنندگان که از مواد اولیه تراریخته استفاده می کنند، مکلف به درج برچسب تراریخته بر روی محصول هستند.»

تکلیف مجلس به وزارت بهداشت برای ورود به بازارهای جهانی دارو و ملزومات پزشکی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین با تصویب بند ب ماده ۷۲ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مکلف کردند تا با انجام مذاکرات دوجانبه و چندجانبه اقدامات لازم را جهت پذیرش مواد اولیه دارو و فرآورده‌های دارویی، ملزومات مصرفی و تجهیزات پزشکی ثبت شده در ایران انجام دهد.

ب- تا پایان سال دوم اجرای برنامه، با انجام مذاکرات دوجانبه و چندجانبه با اولویت کشورهای منطقه، حوزه تمدنی و اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اقدامات لازم را جهت پذیرش مواد اولیه دارو و فراورده‌های دارویی، ملزومات مصرفی و تجهیزات پزشکی ثبت شده در ایران توسط این کشورها و همچنین صدور گواهی ثبت و مجوز ورود به بازار و گواهینامه‌های مشترک کیفیت تولید انجام دهد.

دولت مکلف به تهیه اساسنامه سازمان غذا و دارو شد

همچنین با تصویب مجلس، دولت مکلف به تهیه اساسنامه سازمان غذا و دارو با پیشنهاد وزارت بهداشت شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بند الحاقی ۶ ماده ۷۱ لایحه را با اصلاحاتی تصویب کردند. طبق این مصوبه، دولت مکلف است اساسنامه موضوع این ماده سازمان غذا و دارو را ظرف مدت ۶ ماه با پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و به تصویب هیات وزیران برساند.

چنانچه ظرف این مدت این اساسنامه به تصویب هیات وزیران نرسد پس از انقضای مهلت مذکور هر گونه اقدام سازمان غذا و دارو به منزله دخل و تصرف در وجوه اموال عمومی دولت است.

همه ایرانیان بیمه می شوند

بر اساس مصوبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی  با تصویب بند الف ماده ۷۳ لایحه برنامه در طول مدت اجرای لایحه برنامه هفتم توسعه، همه ایرانیان فاقد بیمه پایه سلامت، بیمه شده سازمان بیمه سلامت ایران محسوب می‌شوند.

بر اساس این مصوبه، به منظور تأمین منابع مالی پایدار برای بخش سلامت، توسعه کمی و کیفی بیمه های سلامت و مدیریت منابع سلامت از طریق نظام بیمه با محوریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدامات زیر انجام می‌گیرد:

الف- پوشش بیمه پایه برای تمامی جمعیت کشور اجباری بوده و برخورداری از یارانه دولت جهت حق بیمه سرپرست خانوار و افراد تحت تکفل وی از طریق ارزیابی وسع برای حداقل پنج دهک پایین درآمدی به صورت رایگان و برای سایر دهک‌ها با اخذ سرانه بر اساس ضوابط ذیل و آیین نامه‌ای است که به پیشنهاد شورای عالی بیمه سلامت تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

تبصره – کلیه ایرانیان فاقد بیمه پایه سلامت، بیمه شده سازمان بیمه سلامت ایران محسوب می‌شوند. مطالبات سازمان بابت حق بیمه و خسارات تأخیر تأدیه (به نرخ اوراق مشارکت) در حکم مطالبات مستند به اسناد لازم الاجرا است و با اعلام سازمان بیمه سلامت ایران از محل مطالبات فرد از دستگاه های اجرائی از جمله یارانه نقدی به موجب آیین نامه اجرائی که به پیشنهاد مشترک سازمان های هدفمندی یارانه ها و بیمه سلامت ایران تهیه شده و به تصویب هیأت وزیران می رسد، دریافت می‌شود.

افزایش ضریب خودکفایی در تأمین مواد اولیه دارو

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با بند الف ماده ۷۲ لایحه برنامه ساز و کاری برای افزایش ضریب خودکفایی در تأمین مواد اولیه دارو، فرآورده‌های دارویی و محصولات کشاورزی، ملزومات مصرفی و تجهیزات پزشکی تعیین کردند.

ماده ۷۲- به‌ منظور تبدیل جمهوری اسلامی ایران به قطب تأمین سلامت منطقه جنوب غرب آسیا، دستیابی به صادرات سالانه بیش از یک میلیارد یورو دارو و ایمن‌ساز (واکسن) و بیش از یک میلیارد یورو تجهیزات پزشکی، افزایش درآمد سالانه کشور از گردشگری سلامت به 6 میلیارد یورو و افزایش درآمد سالانه حاصل از جذب دانشجویان خارجی در رشته‌های علوم پزشکی به بیش از 700 میلیون یورو، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف به انجام اقدامات زیر است:

الف- جهت افزایش ضریب خودکفایی در تأمین مواد اولیه دارو، فرآورده‌های دارویی و محصولات کشاورزی، ملزومات مصرفی و تجهیزات پزشکی تا پایان سال اول اجرای برنامه، با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به راه‌اندازی ساز و کار ثبت قراردادهای صادراتی و تضمین حقوق و امنیت این قراردادها اقدام نماید.

وزارت جهاد کشاورزی و سازمان غذا و دارو مکلف هستند جز در موارد ضرورت نسبت به اعلام ممنوعیت‌های صادراتی حداقل یکسال پیش از اعمال آنها اقدام کنند.

در صورت اتخاذ ممنوعیت‌های صادراتی، قراردادهایی که در چهارچوب ساز و کارهای مذکور انجام شده باشد، مشمول این ممنوعیت‌ها نیستند. موارد ضرورت در هر مورد با تشخیص وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت جهاد کشاورزی تعیین می شود.

تعیین مدت زمان ۶ ماهه برای ذخایر راهبردی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی

مجلس شورای اسلامی همچنین با تصویب بند الف ماده ۷۱ این لایحه مصوب کردند که سازمان غذا و دارو با همکاری دستگاه‌های اجرایی مربوط مکلف است تا پایان سال اول اجرای برنامه هفتم، به‌ گونه‌ای تنظیم‌گری کند که ذخایر راهبردی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی با کیفیت به میزان حداقل 6  ماه نیاز کشور با اولویت تولید داخلی و واردات رسمی تأمین باشد.

ماده ۷۱- به ‌منظور اطمینان از تأمین پایدار ذخایر راهبردی با کیفیت دارو، پیش‌بینی و پیشگیری از کمبود دارو و کاهش سهم واردات فوریتی از تأمین نیاز کشور اقدامات زیر در طول اجرای برنامه انجام می‌شود:

بر اساس این مصوبه دولت مکلف است از طریق دستگاه‌های مربوط منابع مورد نیاز را در بودجه‌های سنواتی پیش‌بینی کرده و در اختیار سازمان غذا و دارو قرار دهد.

اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع برای همه جمعیت کشور

با تصویب با تصویب بند پ ماده ۷۰ لایحه برنامه هفتم در مجلس، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف شد تا پایان سال اول اجرای برنامه نسبت به استقرار برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع برای تمامی جمعیت کشور اقدام کند.

پ- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است در اجرای نظام شبکه بهداشتی- درمانی کشور مشتمل بر مراقبت ها و خدمات یکپارچه بهداشتی، تشخیصی، درمانی، مراقبتی، دارویی و توانبخشی سرپایی و بستری با اولویت بهداشت و پیشگیری، تا پایان سال اول اجرای برنامه نسبت به استقرار برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع برای تمامی جمعیت کشور با استفاده از تمامی ظرفیت های ِحرف تخصصی دولتی و غیردولتی اقدام کند.

 همزمان با استقرار کامل برنامه مذکور، شورای عالی بیمه سلامت مکلف است نسبت به هماهنگی پرداخت مشوق های تعیین شده در برنامه برای توسعه کمّی و کیفی بسته بیمه پایه سلامت و اصلاح نظام پرداخت بیمه ای مطابق جزء (۷) بند (۹) سیاست های کلی سلامت اقدام لازم قانونی نماید.

سهم حق بیمه پایه سلامت خانوار تعیین شد

همچنین بر اساس بند ب ماده ۷۳ لایحه برنامه هفتم؛ حق بیمه پایه سلامت خانوار به شرح ذیل، سهمی از درآمد خانوار خواهد بود:

1.خانواده روستاییان، عشایر و اقشار نیازمند تحت پوشش نهادهای حمایتی: معادل 7 درصد حداقل دستمزد مشمولان قانون کار که 100 درصد آن بر مبنای بند «الف» این ماده توسط دولت در قالب بودجه سنواتی تأمین می شود.

۲ .کارکنان دستگاه های اجرایی: معادل 7 درصد حقوق و مزایای مستمر آنان که بخشی از آن از محل بودجه عمومی دولت تأمین می شود.

۳ . بیمه شدگان و مشترکان سازمان تأمین اجتماعی: مطابق قانون تأمین اجتماعی

۴. سهم خانوارهای سایر اقشار، متناسب با گروه های درآمدی: معادل 7  درصد درآمد، حداکثر معادل سقف درآمد کارکنان دولت

همچنین نمایندگان جزء الحاقی این بند را نیز به تصویب رساندند.

بر اساس این جزء الحاقی؛ دولت مکلف است پرداخت سرانه حق بیمه پایه سلامت افرادی را که به عهده دارد، به صورت کامل در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی نماید و 100 درصد آن را با رعایت ماده ۳۰ قانون به سازمان بیمه سلامت ایران تخصیص دهد.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها