Generic filters

اختلاف نظر رئیس کل و رئیس شورای عالی نظام پرستاری درباره نقش بهیارها

جهانپور

در حالی که رئیس کل سازمان نظام پرستاری از نقش بهیاران برای جبران کمبود پرستار دفاع کرده بود، رئیس شورای عالی نظام پرستاری در اجلاس مشترک این شورا با هیئت مدیره های نظام پرستاری مخالفت خود را با گسترس مدارس بهیاری اعلام کرد.

به گزارش ساعت سلامت، محمد تقی جهانپور اواخر بهمن حدود یک ماه بعد از شروع به کار به عنوان رئیس کل سازمان نظام پرستاری اعلام کرد: از وجود بهیاران برای جبران کمبود پرستار در مراکز درمانی می توان استفاده کرد و در حال حاضر با توجه به کمبود پرستار در کشور، بهیاران می‌توانند کارآیی لازم را داشته باشند.

او پرستاران کشور را به دو گروه حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای تقسیم کرد و گفت:‌ بهیاران می‌توانند در دسته پرستاران غیرحرفه‌ای باشند و در بخش‌های مختلف مانند درمانگاه‌ها، مراکز بهداشتی، پایگاه‌های اورژانس و حتی بیمارستان‌ها بکارگیری شوند.

وی گفت: بهیاران نیروهای توانمند و دوره دیده‌ای هستند که می‌توانند در بخش‌های مختلف بهداشت و درمان برای نظام سلامت مفید باشند.

جهانپور افزود: بهیاران از دسته جوانان نخبه‌ای هستند که در دوره متوسطه جذب مدارس بهیاری می‌شوند، اما چون دروس عمومی را مانند سایر دبیرستان‌ها نمی‌گذرانند در رقابت آزمون عقب می‌مانند.

این سخنان البته بازتاب خوبی در بین پرستاران نداشت. این بود که کمتر از دو هفته بعد از بیان این اظهارات دکتر وحید زمان زاده، رئیس شورای عالی نظام پرستاری در اجلاس مشترک اعضای شورای عالی نظام پرستاری با هیئت مدیره های این سازمان اعلام کرد: استراتژی کلی سازمان نظام پرستاری را شورای‌عالی تعیین می‌کند.

وی گفت: شورای عالی نظام پرستاری با گسترش مدارس بهیاری در هر نقطه از کشور مخالف است. حدود ۱۶ هزار دانشجوی پرستاری داریم و اجازه نمی‌دهیم کیفیت خدمات پرستاری کاهش یابد. بهیاران مسئولیت فنی و علمی لازم برای مراقبت را ندارند و باید زیر نظر پرستاران باشند.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری افزود: به دنبال سلامت مردم و بیماران هستیم اما از حق پرستاران نمی‌گذریم.

وی گفت: سیستم‌های مدیریت سلامت مبتنی بر پژوهش به این نتیجه رسیده‌اند که مدیران و رهبران سلامت شرایط را برای ارائه خدمات ایمن و با کیفیت به سمتی پیش ببرند که پرستاران حائز صلاحیت و  دارای مدارک آکادمیک و حداقل لیسانس سکان دار مساله باشند.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت ارتقا کیفی آموزش و تربیت پرستار به دنبال توسعه و تسری نقش های حرفه ای پرستاری هستیم تا خدمات پرستاری را در رده‌ها و سطوح دیگر سلامتی همچون پیشگیری و بازتوانی گسترش دهیم و شرایط را برای ارتقا تحصیلی پرستاران به سطوح آکادمیک که پایه آن کارشناسی پرستاری است بهبود بخشیده و تسریع کنیم .

 رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور گفت: با توجه به لزوم ایجاد نگرش کیفی سازی تربیت نیروی پرستار و اجماع در این خصوص جهت پیشبرد اهداف سلامت مردم؛ ایجاد و گسترش رده های حدواسط مراقبتی، در صورت فقدان تعریف نقش و جایگاه شفاف سلامت جامعه را به مخاطره می اندازد و موجبات عقبگرد کیفی در مراقبت های پرستاری خواهد بود و راهکاری مناسب و ایمن برای حل مشکلات کمبود پرستار نیست.

 به گزارش ساعت سلامت، بعد از گذشت حدود دو ماه از شروع دوره ششم فعالیت سازمان نظام پرستاری هنوز برنامه ها و اولویت‌های این سازمان به طور کامل اعلام نشده است. مهمترین مسائلی که در این مدت بیان شده، بدهی و مشکلات مالی است که به گفته مسئولان جدید در دوره پنجم این سازمان رخ داده است.

پیشتر محمد تقی جهانپور، رئیس جدید سازمان نظام پرستاری اعلام کرده بود: سازمان سوخته‌ای را با ۶ میلیارد تومان بدهی تحویل گرفتیم و فقط ۱۱۹ میلیون تومان در حساب این سازمان باقیمانده است. او اما سخنی از پیگیری حقوقی برای تعیین تکلیف این بدهی ها و تلاش برای بازگشت این مبالغ مطرح نکرد.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها