Generic filters
عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های عفونی:

آنفلوانزا در آذر ماه به اوج می‌رسد

محرز مینو

عضو کمیته کشور مبارزه با بیماری‌های عفونی گفت: بیماری تنفسی غالب در ایران آنفلوانزاست و حدود 50 درصد موارد سرپایی و 90 درصد موارد بستری این بیماری‌ها را شامل می شود. البته آنفلوانزا خیلی مرگ ‌آور نیست و درمان دارویی دارد.

دکتر مینو محرز در گفت و گو با خبرنگار ساعت سلامت افزود: بیماری آنفلوانزا هر سال در فصول سرد سال بروز می‌کند. البته امسال به علت سفر مردم به عراق زودتر از سالهای قبل شایع شد و به نظر می‌رسد این بیماری در آذر ماه به اوج برسد.

وی ادامه داد: عامل مهم شیوع و گسترش بیماری آنفلوانزا حضور مبتلایان در مدارس و در مراکز شغلی است. کودکان که بیشتر به آنفلوانزا مبتلا می‌شوند به علت حضور در مدرسه این بیماری را به دیگران منتقل می‌کنند و دانش آموزان دیگر نیز بیماری را به خانواده خود انتقال می‌دهند.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت:‌ اکنون هم سرماخوردگی ساده، هم آنفلوانزا و هم کرونا در جامعه وجود دارد. علائم این بیماری‌ها به هم شبیه هستند و افتراق آنها از یکدیگر بدون آزمایش کار ساده‌ای نیست. گلودرد و بدن درد در همه آنها دیده می‌شود البته علائم آنفلوانزا شدیدتر است.

وی افزود: علائم سرماخوردگی خفیف‌تر است.معمولا فرد مبتلا به این بیماری زمین گیر نمی‌شود و خیلی زود خوب می شود. علائم کرونا در نوع اومیکرون آن که اکنون بیشتر دیده می‌شود نیز خیلی شدید نیست. البته در این نوع کرونا آبریزش بینی و گلودرد بیشتر دیده می‌شود و سرفه کمتر است.

کمبود داروی آنفلوانزا در داروخانه‌ها

محرز ادامه داد: سرماخوردگی معمولی با چند روز استراحت بهبود می‌یابد. مهم این است که افراد مبتلا به سر کار و مدرسه نروند. اما افرادی که دچار عوارض شدید شدند بعد از دو سه روز حتما باید به پزشک مراجعه کنند. تشخیص دقیق بیماری از طریق آزمایش PCR انجام می‌شود اما تست آنفلوانزا همه جا در دسترس نیست و گران است. بنابراین با توجه به غلبه آنفلوانزا پزشک می‌تواند با تشخیص آنفلوانزا خیلی زود درمان را شروع کند.

وی گفت: بر خلاف کرونا که درمان ندارد. بیماری آنفلوانزا داروی موثر دارد. داروی اسلتامیویر یا همان برند تامیفلو داروی درمان این بیماری است که در داخل کشور هم تولید می‌شود. اما متاسفانه با کمبود این دارو در کشور مواجه هستیم.

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های افزود: آنفلوانزا واکسن موثری هم دارد که هر سال با فرمول سازمان بهداشت جهانی که شایعترین ویروس های سال را نشان می‌دهد، در سطح جهانی تولید می‌شود. این واکسن در ایران هم وجود دارد و به خصوص به زنان باردار توصیه می شود حتما این واکسن را در شروع فصل سرما تزریق کنند.

به گزارش ساعت سلامت، بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو امسال برای اولین بار واکسن آنفلوانزای ایرانی با برند فلوگارد تولید و روانه داروخانه ها شد.

 این سازمان اعلام کرد که امسال حدود 1.5 میلیون دز واکسن خارجی آنفلوانزا وارد و حدود یک میلیون دز واکسن ایرانی آن نیز در داروخانه ها توزیع می شود اما جدا از کیفیت این واکسن ها، واکسن ایرانی با قیمتی برابر و حتی گاه گرانتر از واکسن هلندی در داروخانه ها توزیع می شود و قیمت آن حدود 220 هزار تومان است.

 مرگ 31 نفر بر اثر آنفلوانزا

شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت نیز به تازگی از مرگ 31 نفر بر اثر آنفلوانزا در سال جاری خبر داده و گفته است:‌ از این تعداد 6 نفر زیر 10 سال، دو نفر بین 10 تا 20 سال، سه نفر 20 تا 30 سال، چهار نفر 30 تا 40 سال، سه نفر 40 تا 50 سال، پنج نفر 50 تا 60 سال، یک نفر 60 تا 70 سال و هفت نفر بالای 70 سال بوده اند.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها