Generic filters

وزیر بهداشت: ارز دارو تامین شد/ 95درصد سرماخوردگی‌ها آنفلوانزاست

دکتر عین اللهی

وزیر بهداشت اعلام کرد که ارز دارو تامین شده است اما نگفت که چقدر ارز و بودجه برای دارو تامین شده است به خصوص که فعالان حوزه دارو از ابتدای سال نسبت به کمبود بودجه 67 هزار میلیارد تومانی دارو معترض هستند.

به گزارش ساعت سلامت، دکتر بهرام عین اللهی زمانی در نهمین ماه سال از تامین ارز دارو صحبت می کند که کارشناسان حوزه دارو تعداد اقلام دچار کمبود را حدود 300 قلم ذکر می کنند و مردم کمبود دارو حتی شیرخشک را در بازار لمس می کنند.

مساله کمبود بودجه دارو در قانون بودجه امسال از ابتدای سال مورد اعتراض فعالان حوزه دارو اعم از تولیدکنندگان و داروخانه داران و نمایندگان مجلس و حتی مسئولان سازمان غذا و دارو بوده است. بودجه ای که حدود 67 هزار میلیارد تومان تصویب شد در حالی که به گفته فعالان این حوزه به حداقل 107 هزار میلیارد تومان نیاز است.

بهرام عین اللهی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع درباره ارز اختصاص داده شده به دارو گفت: توانستیم به میزان کافی ارز مورد نیاز را دریافت کنیم و مشکلی در این خصوص نداریم. این باعث شده که امسال وضعیت دارویی ما از سال گذشته خیلی بهتر است.

وی ادامه داد: ماه‌های گذشته برای تهیۀ شیرخشک ارز به صورت ارز ترجیحی تخصیص پیدا می‌کرد اما حالا تولید نسبت به پارسال افزایش داشته، کمبودها به‌خاطر سطح قیمتی با کشورهای همسایه است که موجب قاچاق می‌شود.

عین اللهی تاکید کرد: تدبیری اندیشیده شده که از طریق سامانۀ تیتک به هر نوزاد تازه متولد شده و به هر کدملی شیرخشک اختصاص پیدا کند. در مورد اتباع خارجی نیز آنهایی که شناسه دارند می‌توانند شیرخشک را دریافت کنند.

وزیر بهداشت گفت: اگر طرح دارویار انجام نمی شد همین اتفاق شیرخشک و قاچاق اتفاق می افتاد. امسال با هماهنگی که با بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته، طرح دارویار به خوبی پیش می رود.

او توضیح بیشتری درباره مشکلات حوزه دارویی نداد و بیشتر درباره وضعیت شیوع بیماری های تنفسی و سرماخوردگی صحبت کرد.

عین اللهی گفت: درباره گزارش سازمان بهداشت جهانی درباره اینکه ویروس خاصی در چین شیوع یافته ، تاکید می شود که گزارشی در این باره عنوان نشده ولی سازمان بهداشت جهانی در حال بررسی است.

وی افزود: کرونا بیماری فصلی پاییز نیست. در بررسی‌های انجام شده شایعترین ویروس در حال حاضر آنفلوانزا است، ۵ درصد از بیماران بستری شده مبتلا به کرونا و ۹۵ درصد مبتلا به آنفلوانزا هستند.

وزیر بهداشت گفت: یکسری بیماری‌های فصلی داریم که آنفلوانزا از جمله این بیماری‌هاست. معمولا در حدود شهریور شروع می‌شود و تا اواخر پاییز و اوایل زمستان ادامه پیدا می‌کند. در سال‌های گذشته کرونا هم این کار را انجام می‌داد. ابتدا کارشناسان فکر می‌کردند که کرونا ویروس فصلی است، ولی بعدا دیدند که در همه فصول ایجاد می‌شود.

عین اللهی تاکید کرد: افرادی که علائم سرماخوردگی دارند حتما باید ماسک بزنند.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها