Generic filters
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هشدار داد

شیوع بیماری‌های تنفسی در مدارس/ دانش‌آموزان بیمار در خانه بمانند

دانش آموزان دختر

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: با شروع فصل سرما بیماری ها تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا و کرونا در مدارس شایع شده است بنابراین لازم است دانش آموزان بیمار از رفتن به مدرسه خودداری کنند و برای جلوگیری از گسترش این بیماری ها استفاده از ماسک در مدارس ضروری است.

به گزارش ساعت سلامت، دکترمحمدرضا سهرابی افزود: همزمان با بازگشایی مدارس و شروع فصل پاییز معمولا شیوع سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی افزایش می‌یابد بنابراین آموزش نکات بهداشتی و خود مراقبتی به دانش آموزان و خانواده ها بسیار ضروری است.

وی گفت: گرچه در شرایط اضطرار اپیدمی کووید۱۹ نیستیم اما پایان وضعیت اضطراری به‌ معنای پایان کرونا نیست و همچنان خطر ابتلا به کووید و سایر بیماری‌های تنفسی مانند آنفلوانزا وجود دارد؛ بنابراین توجه به پروتکل‌های بهداشتی ضروری است.

سهرابی ادامه داد: یکی از عوامل مهم و موثر در شیوع سرماخوردگی و سایر بیماری‌های تنفسی تجمع افراد در زیر یک سقف است. برای به حداقل رساندن خطر انتقال بیماری‌های تنفسی شایع، باید تهویه فضاهای سربسته مورد توجه قرار گیرد و در و پنجره‌ها در فواصل معینی باز شوند تا تهویه هوا به خوبی انجام شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از مربیان و معلمان خواست برای حفظ سلامت کودکان و نوجوانان آداب بهداشتی و خودمراقبتی را به دانش‌آموزان بیاموزند.

وی تاکید کرد: کودکان و نوجوانان در سنین مدرسه و مهد کودک باید بیاموزند هنگام عطسه و سرفه به طور صحیح جلوی دهان و بینی خود را بپوشانند و از وسایل شخصی خود استفاده کنند.

سهرابی از والدین و مسئولان مدارس خواست به علائم بیماری‌ها حساس باشند و اگر دانش‌آموز یا کارکنان مدرسه علائمی مانند تب، سرفه و عطسه دارند حتما در منزل استراحت کنند تا از شیوع بیماری جلوگیری شود.

ضرورت استفاده از ماسک در اماکن عمومی

او با اشاره به ضرورت استفاده از ماسک برای مبتلایان به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، کرونا، آنفلوانزا و سایر بیماری‌های تنفسی، خاطرنشان کرد: فرد بیمار برای جلوگیری از انتقال ویروس به دیگران حتما باید از ماسک مناسب به شیوه صحیح استفاده کند.

سهرابی با تاکید بر ضرورت دسترسی به مایع صابون در سرویس‌ بهداشتی مدارس، یادآور شد: شستن صحیح دست‌ها برای پیشگیری از بیماری‌های ویروسی، میکروبی و انگلی ضروری است. بنابراین باید آموزش لازم در این خصوص به دانش‌آموزان ارائه شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از مربیان مهد کودک‌ها و مدارس خواست در قالب نقاشی، مسابقه و انجام فعالیت گروهی طرز صحیح شست و شوی دست‌ها و آداب بهداشتی را با کودکان و دانش‌آموزان تمرین کنند.

وی گفت: آموزش بهداشت فردی به دانش آموزان یکی از مهمترین ارکان سلامت در طول دوره تحصیلی است و از خانواده‌ها می خواهم به سلامت جسمی و بهداشت روانی فرزندان خود توجه کنند.

سهرابی در بخش دیگری از سخنان خود به والدین تاکید کرد: چنانچه فرزندشان مبتلا به بیماری خاصی است یا از داروی خاصی استفاده می‌کند، موضوع را حتما با اولیای مدرسه در میان بگذارند تا در شرایط ویژه بتوان با اولویت و اطلاعات کافی به این دانش‌آموزان کمک کرد.

او خاطرنشان کرد: کارشناسان بهداشتی و مراقبان سلامت در خانه‌های بهداشت و پایگاه‌ها و مراکز خدمات جامع سلامت همواره آماده مشاوره و پاسخگویی در زمینه سلامت دانش‌آموزان و بهداشت مدارس هستند.

دو سوم علائم سرماخوردگی مربوط به آ‌نفلوانزاست

دکتر شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت نیز گفته است: همه ساله با شروع فصل پاییز انتظار داریم آنفلوآنزا با شدت‌های متفاوت شروع شود و حدود دو سوم افراد دارای علایم سرماخوردگی به آنفلوانزا مبتلا هستند.

وی گفت: البته این آمار بسته به گروه‌های مختلف مقداری متفاوت است. روند بیماری آنفلوآنزا هر ساله بررسی می‌شود تا همکاران دانشگاهی و پزشکان در جریان باشند که بی‌دلیل با تشخیص‌های دیگر از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده نکنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت افزود: اگر فردی علائم سرماخوردگی داشته باشد لازم است فاصله ایمن با او رعایت شود. حتی فرد سعی کند دو تا سه روز در منزل استراحت کند تا از انتقال بیماری به سایرین پیشگیری شود.

وی افزود: علائم بسته به شدت و ضعف بیماری در طیف موارد سرماخوردگی است. درصورتی که فردی علائم سرماخوردگی داشته باشد و دو یا سه روزه بهبود پیدا نکند باید به پزشک مراجعه کند.

دکتر عرشی تاکید کرد: آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است و آنتی بیوتیک در درمان آن تاثیری ندارد بنابراین باید از مصرف خودسرانه دارو به ویژه آنتی‌بیوتیک،‌ پرهیز شود. با ادامه‌دار شدن بیماری بیش از مدت سه روز حتما باید به پزشک مراجعه کنند تا با تشخیص افتراقی و درمان‌های لازم آغاز شود.

تفاوت سرماخوردگی، آنفلوانزا و کرونا

مینو محرز عضو کمیته کشوری مبارزه با آنفلوانزا در این مورد گفته است: بیماری آنفلوانزا هر سال با سرد شدن هوا در پاییز شایع می‌شود روند شیوع این بیماری تا آذر به اوج می‌رسد و در بین بیماری‌های تنفسی شایع در جامعه بیشترین موارد مربوط به آنفلوانزاست. ابتلا به کووید۱۹ هنوز وجود دارد اما خیلی کمتر شده است. احتمال همراهی کووید و آنفلوانزا هم وجود دارد. در این صورت فرد مبتلا علائم شدیدتری را تجربه می‌کند.

وی افزود: کودکان ممکن است در مدرسه به این بیماری‌ها مبتلا شوند و بعد ویروس را به خانه آورده و بزرگسالان را هم مبتلا می‌کنند به همین علت تعداد زیادی موارد ابتلا به این بیماری‌های تنفسی در بین کودکان و بزرگسالان هستیم.

محرز درباره علائم افتراقی و تفاوت علائم سرماخوردگی، آنفلوانزا و کرونا گفت: علائم آن‌ها خیلی شبیه هم است به خصوص علائم آنفلوانزا و کرونا خیلی به هم شبیه هستند، گلودرد، درد بدن و سرفه شدید در هر دو بیماری‌ها دیده می‌شود بنابراین تشخیص نوع بیماری از روی علائم کار آسانی نیست.

عضو کمیته کشوری مبارزه با آنفلوانزا افزود: البته در نوع امیکرون کرونا آبریزش بینی و گلودرد بیشتر دیده می‌شود و سرفه کمتر است. آنفلوانزا بدن درد، تب شدید و سرفه‌های خیلی شدید دارد. این علائم در بیماری‌های تنفسی شبیه هم هستند و فقط با آزمایش می‌توان به طور دقیق مطمئن شد که فرد به کدام از این بیماری‌ها مبتلاست.

وی ادامه داد: مهمترین علامت سرماخوردگی معمولی آبریزش بینی است. تب شدید و بدن درد شدید ندارد و مانند آنفلوانزا افراد را زمین گیر نمی‌کند. افرادی که به آنفلوانزا مبتلا می‌شوند در مراحلی از این بیماری حتی نمی‌توانند از جایشان تکان بخورند اما در مورد سرماخوردگی علائم خفیف‌تر است.

آمار مرگ آنفلوانزا در ایران

محرز گفت: طول دوره بیماری در سرماخوردگی کمتر است. افراد مبتلا به هر نوع از بیماری‌های تنفسی باید در خانه بمانند تا هم زودتر بهبود پیدا کنند و هم این بیماری را به دیگران منتقل نکنند.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی افزود: بیماری آنفلوانزا بر خلاف کرونا داروی موثر دارد. «اسلتامیویر یا برند تامیفلو» داروی درمان این بیماری است و در صورت تشخیص سریع و شروع درمان دارویی فرد بیمار به سرعت بهبود می‌یابد اما متاسفانه این دارو در داروخانه‌ها کمیاب است و به سختی پیدا می‌شود. آنفلوانزا واکسن موثری هم دارد و به خصوص به زنان باردار توصیه می‌شود این واکسن را تزریق کنند.

شهرام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: میزان شیوع آنفلوانزا در جامعه با سال‌های دیگر تفاوت محسوسی ندارد، اکنون هم سرماخوردگی، هم آنفلوانزا و هم کرونا در جامعه وجود دارد. تنها تشخیص دقیق آنفلونزا تست PCR است که گران است و همه جا در دسترس نیست بنابراین بهترین کار رعایت اصول بهداشتی، زدن ماسک، شست و شوی دست‌ها و ماندن در خانه هنگام بیماری است.

وی درباره  تعداد مرگ کودکان مبتلا به آنفلوانزا نیز گفته است: سال ۱۳۹۶ تعداد ۲۱ نفر، سال۱۳۹۷ تعداد ۱۰ نفر، سال ۱۳۹۸تعداد ۵۰ نفر، سال ۱۳۹۹ تعداد یک نفر، سال ۱۴۰۰ یک مرگ داشته ایم. این موارد تک تک بررسی دقیق شده است و به مجامع بین‌المللی گزارش شده است.

دکتر ابراهیم قادری رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، نیز با ارائه آمار مرگ آنفلوانزا در سالهای اخیر گفته است: در سال ۱۳۹۵ تعداد ۸۳ مورد مرگ بر آنفلوانزا در کشور ثبت شد. این میزان در سال ۱۳۹۶ به ۱۷۶ نفر رسید، در سال ۱۳۹۷ نیز ۸۰ مورد مرگ ناشی از آنفلوانزا در کشور داشتیم.

آمار دقیق مرگ آنفلوآنزا مشخص نیست

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ تعداد موارد مرگ ثبت شده آنفلوانزا در کشور ۶۳ نفر بود، کاهشی که به رعایت پروتکل های بهداشتی کرونا هم مربوط می‌شود. در سال ۱۴۰۰ نیز ۱۰۲ مورد مرگ آنفلوانزا در ایران ثبت شد. آمار موارد مرگ آنفلوانزا در سال ۹۸ در بین سالهای اخیر بیشتر است اما چون این آمار با آمار کرونا در دو ماه پایان این سال مخلوط شده نمی‌توانیم آمار دقیق مرگ آنفلوانزا در این سال را اعلام کنیم.

اخبار مرتبط:

ویروس پیرولا در راه ایران

حال دانش آموزان خوب نیست

نماینده مجلس: از مردم عذرخواهی کنیم، یک شربت ساده سرماخوردگی هم در دسترس نیست

کرونا تمام نشده است/اثربخشی پایین واکسن‌های قدیمی کرونا

باید پزشک مدرسه راه‌اندازی شود

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها