Generic filters

ویروس پیرولا در راه ایران

کرونا

انتشار ویروس جدید کرونا با نام پیرولا در برخی کشورها از جمله آمریکا نگرانی‌هایی ایجاد کرده است. هر چند مسئولان وزارت بهداشت اعلام می‌کنند که هنوز وجود این ویروس در ایران گزارش نشده اما ورود و شیوع این ویروس در کشور دور از انتظار نیست.

به گزارش ساعت سلامت، از زمان شیوع ویروس کرونا در دنیا در اواخر سال 2019 و اعلام پاندمی  در مارس 2020 تاکنون انواع مختلف این ویروس با جهش های مختلف در دنیا شیوع پیدا کرده و بسیاری از آنها به ایران نیز رسیده است.

آخرین سوش ویروس کرونا که در ایران شایع شد، امیکرون بود که از زمستان 1401 با سوش های مختلف آن در گردش است و اکنون نوبت به پیرولا ویروس جدید از خانواده امیکرون است که در کشورهای زیادی شایع شده و گر چه مسئولان وزارت بهداشت ورود آن را به کشور تکذیب می کنند اما ورود آن به کشور تاکنون یا در آینده نزدیک دور از انتظار نیست و باید اقدامات پیشگیرانه و آمادگی های لازم برای مقابله با آن فراهم شود.

بابک عشرتی، معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفته است: هنوز موردی از ویروس پیرولا از خانواده امیکرون در ایران شناسایی و گزارش نشده است اما مراقبت های مرزی برای شناسایی آن در حال انجام است.

نگرانی از بازگشت زائران اربعین

وی افزود: در این ایام با توجه به سفر بسیاری زیادی از مردم به عراق، همه تست‌های پی سی آر و ابتلا به کرونا انجام می‌شود و هنوز موردی از ابتلا به پیرولا گزارش نشده است.

وی افزود: زائران اربعین حتما باید توصیه های بهداشتی را برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و انتقال آن به دیگران رعایت کنند و افرادی که علائمی مانند تب، سرفه و آبریزش بینی دارند سریعا به پزشک مراجعه کرده و از ماسک استفاده کنند.

طبق آمارها تاکنون ۲۸ مورد ابتلا از این ویروس در دنیا شناسایی شده است که برای نخستین‌ بار در منطقه تحت کنترل اسرائیل مشاهده شد. سازمان جهانی بهداشت بر واکسیناسیون و تقویت سیستم ایمنی بدن و رعایت اصول ایمنی از جمله استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی برای پیشگیری از شیوع این ویروس تاکید کرده است.

با این حال معلوم نیست واکسن های قبلی کرونا که برای انواع قبلی این ویروس مثل یروس ووهان یا دلتا استفاده می شد برای پیشگیری از ابتلا به پیرولا تا چه اندازه موثر است.

گر چه به گفته کارشناسان بهداشتی ویروس پیرولا از خانواده امیکرون تاکنون مرگ و میر بالا و عوارض شدیدی نداشته است اما تولید واکسن های به روز شده برای این ویروس و البته موضوع ممنوعیت واردات واکسن های جدید کرونا به کشور از جمله نکاتی است که برای کنترل موج احتمالی کرونا در آینده باید برای آن برنامه ریزی کرد.

حمید سوری، اپیدمیولوژیست، پیش ازاین گفته بود که با توجه به نبود برنامه شناسایی ژنوم ویروس های جدید در کشور، امکان شناسایی به موقع ویروس های جدید کرونا را در ایران نداریم و معمولا به صورت تصادفی و بعد از ورود مواد متعدد ویروس شناسایی می شود.

توصیه عجیب وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون کرونا

معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفته است: آخرین سکانس‌های ژنی انجام شده بر روی تست‌های اخذ شده کرونا مربوط به پایان تیر است؛ چون در مرداد ماه موارد بسیار پایین بود هنوز اطلاعات سکانس ژنی نداریم.

به گفته او هنوز حتی موردی از ویروس های قبلی کرونا مثل BA2.86 و EG5.1 نیز هنوز در ایران شناسایی نشده است. با این حال با افزایش موارد ابتلا به این ویروس ها نگرانی از افزایش و سرعت گرفتن انتشار ویروس کرونا افزایش یافته است.

عشرتی گفت: علائم ابتلا به زیرسویه های امیکرون شبیه هم هستند و مبتلایان علائمی مانند سرماخوردگی، تب، سردرد، بدن‌درد، سرفه و سوزش گلو راا تجربه می‌کنند.

نکته جالب در صحبت های معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت این است که در حالی که بسیاری از مردم در ایران دوز سوم و چهارم واکسن کرونا را تزریق کرده اند، او به ایسنا گفته است: «همچنان می‌گوییم گروه‌های در معرض خطری که از تزریق دز دوم واکسن آنها یک سال گذشته است باید نسبت به تزریق دز سوم واکسن اقدام کنند.»

این صحبت ها زمانی انجام می شود که اکثر ایرانیان دز دوم واکسن کرونا را در سال 1400 تزریق کرده اند و البته شاید یکی از علل این توصیه، کمبود واکسن در کشور و ممنوعیت ورود واکسن جدید کرونا از خارج باشد.

اخبار مرتبط:

کرونا سوسو می‌زند

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها