Generic filters
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت خبر داد

واردات واکسن روتاویروس و پنوموک از هند

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت از واردات واکسن روتاویروس و پنوموک از هند خبر داد.

به گزارش ساعت سلامت، دکتر شهنام عرشی در نشست خبری دستاوردهای 45 ساله حوزه سلامت افزود:  قرارداد خرید ۶ میلیون واکسن‌ از کمپانی های هندی شامل سه میلیون دُز واکسن روتاویروس و سه میلیون دُز واکسن پنوموکوک بسته شده است و در مرحله بعد تولید داخلی این واکسن‌ ها انجام می ‌شود.

وی ادامه داد: این واکسن‌ ها تاییدیه سازمان غذا و داروی ایران و کشور صادرکننده را دارند. با تزریق واکسن پنوموکوک از مرگ و میر سالانه 1500 کودک در کشور جلوگیری و  با تزریق واکسن روتاویروس نیز 10 هزار بستری نوزادان و کودکان در کشور کمتر می شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: برنامه وزارت بهداشت برای سال آینده حذف بیماری هپاتیت سی است. کیت های تشخیصی هپاتیت سی در کشور موجود است و دارو نیز به اندازه کافی برای این بیماران وجود دارد و از سال آینده اقدام به حذف این بیماری می کنیم.

دکتر عرشی تاکید کرد: در یک ماه گذشته ۸۳۰ هزار کودک در استان‌ های جنوبی که ۱۳۲ هزار مورد آنها غیر ایرانی بودند، در تحت پوشش واکسیناسیون فلج اطفال قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: ایران موفق به حذف کامل فلج اطفال شده است، اما دو کشور پاکستان و افغانستان از وضعیت مناسبی در زمینه فلج اطفال برخوردار نیستند و به همین دلیل واکسیناسیون فلج اطفال را در نیمه‌ جنوبی کشور مجدد انجام داده‌ ایم تا جلوی اپیدمی گرفته شود.

وی گفت: در زمینه سرخک نیز گواهی حذف یکساله را تمدید کردیم.

دکتر عرشی ادامه داد: امسال پیک اول آنفلوآنزا در آذر ماه اتفاق افتاد که ۲۰ درصد موارد سرپایی را به خود اختصاص داد. پیک دوم در بهمن ماه بود و ۱۵ درصد افزایش داشت و اکنون به حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: اکنون در شیب نزولی اوج گیری ابتلا به آنفلوآنزا هستیم و در مورد کرونا نیز کمتر از ۲ درصد موارد، به این بیماری تشخیص داده می شوند.

دکتر جعفر جندقی، رئیس اداره سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز در این نشست از هوشمند سازی نظارت ها خبر داد و افزود: اندازه گیری برخط و هوشمند عوامل زیانبار بیولوژیک و شیمیایی محیط در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: عوارض زیان آور بنزین از طریق این برخط هوشمند اندازه گیری می شوند و به زودی در جایگاه های پمپ بنزین نصب می شود.

دکتر جندقی به پسماندهای بیمارستانی اشاره کرد و گفت: در بحث هوشمند سازی، با روش های مختلفی در سایت های مرکز هوشمندسازی را انجام می دهیم تا کاهش زباله های بیمارستانی را داشته باشیم. اکنون پایلوت آن در استان‌های اصفهان، همدان، گیلان، مشهد و آذربایجان شرقی در حال انجام است.

وی ادامه داد: در حال طراحی اپلیکیشنی هستیم تا روش های نظارتی را به مردم آموزش دهیم و مواد غذایی تقلبی را شناسایی و از طریق این اپلیکیشن به بازرس بهداشت محیط متصل شوند.

به گفته جندقی، ابزاری برای تشخیص تقلب زعفران، گلاب و عسل از طریق هوش مصنوعی در اختیار بازرسان بهداشت محیط قرار می گیرد و شرکت های دانش بنیان به زودی این ابزار را تولید می کنند.

وی تاکید کرد: بیش از دو میلیون تومان هزینه شناسایی مواد تقلبی مواد غذایی است و زمان بر بوده در حالی که با این ابزار نمونه گیری اصلی به راحتی قابل انجام است.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها