Generic filters
عضو هیئت مدیره انجمن ارتوپدی ایران:

کمبود پروتزهای ارتوپدی به مرحله بحران رسیده است/ از کیفیت پروتزهای ایرانی خبر نداریم

دکتر محمد رازی

عضو هیئت مدیره انجمن ارتوپدی ایران گفت: کمبود پروتزهای ارتوپدی در ایران واقعا به مرحله بحرانی رسیده است. بسیاری از این اقلام یا در کشور وجود ندارند یا ناقص هستند. در مورد کیفیت پروتزهای ایرانی و رعایت استانداردهای روز دنیا در ساخت آنها هم واقعا اطلاعی نداریم.

دکتر محمد رازی در گفت و گو با خبرنگار ساعت سلامت افزود: رشته ارتوپدی یک رشته بسیار متنوع و بیومکانیک است.  ابزارهای پزشکی در رشته ارتوپدی بسیار مهم است و اگر صنعت نباشد، خدمات ارتوپدی نمی تواند وجود خارجی داشته باشد.

وی ادامه داد: در همه زمینه‌های رشته ارتوپدی وابستگی به وسایل و تجهیزات پزشکی بسیار زیاد است چه پروتز، چه شکستگی‌ها و فیکس کردن‌ها و بقیه اعمال جراحی ارتوپدی، در ترمیم تاندون‌ها، زانو، شانه و غیره، در همه اینها خدمات ارتوپدی به صنعت و تولیدات صنعتی بسیار وابسته است.

عضو هیئت مدیره انجمن ارتوپدی ایران تاکید کرد: استاندارد پروتزها و تجهیزات ارتوپدی باید بسیار بالا باشد و این وسایل باید مدیکال گرید باشند. متاسفانه بازار بسیار آشفته‌ای در تجهیزات پزشکی به خصوص لوازم ارتوپدی در ایران وجود دارد. پروتزها برای اکثر قسمت‌ها وجود ندارد. آنهایی هم که هستند همه ناقص هستند مثلا در هنگام عمل جراحی یک وسیله سایز 3 را می خواهیم می گویند نیست و سایز 4 هست.

وی افزود: اگر در یک خودرو شما بتوانید مهره 3 را به پیچ 4 بپیچانید در اتوپدی هم می‌توانید این کار را بکنید. این مساله باعث مشکلات جدی  در درمان بیماران و عارضه دار شدن آنها شده است. واقعا این کمبودها آسیب‌های بسیار زیادی را به سلامت مردم زده است و متاسفانه به اسم جراحان ارتوپدی تمام می‌شود.

دکتر رازی گفت: کمبود پروتزهای مفصل و هیپ و ناقص بودن این وسایل بسیار مشهود است. یک پروتز زانو ممکن است از 30 قسمت تشکیل شده باشد اگر یک قسمت آن نباشد بقیه قسمت‌ها را هم نمی‌شود استفاده کرد و مجبوریم عمل جراحی را کنار بگذاریم.

وی ادامه داد:‌ یکسری پروتز ایرانی درست کرده‌اند که ما به عنوان متخصصان ارتوپدی از نحوه ساخت، کیفیت و استاندارد آنها، مدیکال گرید بودن و انجام تست‌های مکانیکی و بیومکانیکی و اینکه آیا تست‌های حیوانی و انسانی یر روی آنها انجام شده یا نشده اطلاعی نداریم.

عضو هیئت مدیره انجمن ارتوپدی ایران گفت: گاهی یک پروتز ایرانی را چشم بسته به جراحان ارتوپدی می‌دهند و می‌گویند باید این را استفاده کنید. این طور برخورد کردن که بگویند همه باید از این وسایل استفاده کنید و حق انتخاب ندارید، امروز قابل قبول نیست.

وی افزود: اکنون ما در پزشکی ایران مجبور و موظف هستیم پروتزی که از کیفیت آن هیچگونه اطلاعی نداریم در پا و بدن بیماران کار بگذاریم.

دکتر رازی ادامه داد:‌ تا به حال اکثر پروتزهای ارتوپدی که در ایران استفاده می کردیم، پروتزهای خارجی بودند اما این پروتزهای خارجی مدتی است که بسیار کمیاب شده‌اند. علت آن هم این است که ارز کافی برای واردات آنها نمی‌دهند و قیمت‌گذاری مناسب نمی‌ کنند.

وی گفت: در این شرایط برای شرکت‌ها و واردات پروتزهای خارجی دردسرهای بسیار زیادی ایجاد می‌کنند و به همین علت تاخیر زیادی در واردات این اقلام وجود دارد. بنابراین پروتزهای خارجی مدتهاست که بسیار کمیاب و ناقص هستند. برخی شرکتهای وارد کننده هم اساسا تعطیل و کار را رها کرده‌اند.

رازی ادامه داد:‌ در مورد پروتزهای ایرانی اطلاعات کافی نداریم. نمی دانیم بر چه اساسی برای آنها مجوز صادر شده و چه تست‌های بر روی آنها انجام شده است و با پیشرفت و استانداردهای روز چقدر پروتزهای ایران مطابقت داده شده‌اند.

وی افزود: اگر این اقلام استانداردهای قدیمی داشته باشند ممکن است بسیار ارزان تمام شوند که البته پروتزهای ایرانی چندان هم ارزان نیستند حتی مواردی داریم که پروتز ایرانی از پروتز خارجی گرانتر است.

دکتر رازی گفت: زمانی پروتز ساخت ایران ارزش دارد که بتواند پا به پای پیشرفت علم، پیشرفت صنعت و پیشرفت بشر در دنیا، پیشرفت کند و به روز شود. اینکه بروند امتیاز پروتزهای با تکنولوژی چند سال پیش را از یک شرکت خارجی بگیرند و در داخل کشور مونتاژ کنند واقعا شایسته ایرانیان نیست.

وی ادامه داد: هنوز اکثر پروتزهای با کیفیت در ایران، پروتزهای خارجی هستند و همچنان در اکثر بیمارستانهای خصوصی پروتزهای خارجی استفاده می شود و فقط در بیمارستانهای دولتی پروتز ایرانی استفاده می شود. چون پزشکان بخش دولتی مجبور هستند از پروتزهای ایرانی استفاده کنند و اغلب پروتز خارجی را به بیمارستانهای دولتی نمی‌دهند.

عضو هیئت مدیره انجمن ارتوپدی ایران افزود: اکثر پروتزهای خارجی استاندارد و با کیفیت، ساخت کشورهای اروپایی و آمریکا هستند و مشکلی ندارند. این لوازم پزشکی شامل تحریم نیستند، مشکل در اختصاص ارز و تسهیلات کمرگی است که مانع واردات آنها می‌شود.

دکتر رازی گفت: به عنوان یک جراح ایرانی واقعا دوست داریم پروتز ایرانی ساخته شود اما کیفیت پروتزهای ایرانی باید استاندارد و با تکنولوژی روز باشد. اینکه بروند تکنولوژی قدیمی ساخت یک پروتز را از یک شرکت آلمانی یا سوئیسی بخرند و از روی آن کپی بزنند این به رشد صنعت تجهیزات پزشکی و سلامت مردم کمکی نمی‌کند.

وی افزود: ممکن است اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت به این لوازم مجوز بدهند اما ما به عنوان جراحان ارتوپدی از استاندارد تولید این اقلام، مواد اولیه، جنس و آلیاژ آنها اطلاعی نداریم به همین علت فعلا نمی‌توانیم کیفیت پروتزهای ایرانی را تایید کنیم. در صورتی که در مورد پروتزهای خارجی از تمام این موارد و انجام تست‌های حیوانی و انسانی آنها با خبریم.

دکتر رازی ادامه داد: کمبود پروتزهای خارجی از حدود 2 سال پیش شروع شد اما به هر حال مقداری تجهیزات ذخیره شده در کشور وجود داشت و تا حدی جواب می‌داد ولی اکنون کاملا به مرحله بحران رسیده است. اکنون وقتی می‌خواهیم یک پروتز خارجی در زانو کار بگذاریم، متوجه می‌شویم مثلا یک واشر آن وجود ندارد. کار به اینجا رسیده که بسیار برای مردم و بیماران خطرناک است.

عضو هیئت مدیره انجمن ارتوپدی ایران گفت: ممکن است یک نفر در بازار تجهیزات پزشکی ایران بگوید حالا نمونه ایرانی آن هست همین را استفاده کنیم ولی ما نسبت به جان و سلامت مردم تعهد داریم. هر چیزی را بدون دلیل و استانداردهای لازم قبول نمی‌کنیم. برنامه‌ریزی‌ها باید با علم روز دنیا انجام شود.

بیشتر بخوانید:

کمبود شدید تجهیزات ارتوپدی در ایران/ قیمت‌گذاری دستوری را جمع کنید

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها