Generic filters

پشه «آئدس» در شمال کشور شناسایی شد

رئیس اداره کنترل و مبارزه با مالاریا وزارت بهداشت گفت: اخیرا پشه آئدس از نوع آلبو پیکتوس که عامل ابتلا به مالاریاست در برخی مناطق شمالی کشور مانند بندر انزلی، رشت و آستارا دیده شده است.

به گزارش ساعت سلامت، دکتر احمد رئیسی افزود: این پشه بومی کشور ما نیست. برای پیشگیری از طغیان بیماری با پشه آئدس سیاست وزارت بهداشت در نقاط شمالی و جنوبی کشور یکسان است و تنها اقدام مهم، بهسازی و پاکسازی محیط با همکاری بین بخشی مناسبی است که اخیرا با مدیریت استانداری گیلان آغاز شده تا پشه استقرار نیابد.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای نیست که این پشه مشکل امروز و فردای تهران باشد اما، ممکن است که در آینده مشکل همه جای مملکت باشد؛ همان طور که مشکل خیلی از کشورهای اطراف است.

رئیسی افزود: در پشه آئدس دو گونه ناقل تب دانگ داریم که یکی مخصوص مناطق معتدل دنیا است که به ویژه در جنوب اروپا و برخی نقاط خنک‌تر دیده می‌شود. همین پشه هم اخیرا (حدود یک ماه و نیم قبل) در شمال ایران در نقاط انزلی، رشت و آستارا دیده شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این پشه برای اولین بار در این نقاط دیده شده است یا خیر؟، توضیح داد: نمی‌توانیم دقیقا بگوییم که برای اولین بار بوده است. در واقع دانشجویی که در حال نگارش تِز خود در انزلی بوده است متوجه می‌شود که این پشه‌ها مشکوک هستند که از نوع آئدس باشند. این موضوع را با استاد خود در میان می‌گذارد و پس از تایید استاد وی، به تایید وزارت بهداشت هم می‌رسد.

وی افزود: اکنون وجود پشه آئدس «آلبو پیکتوس» در نقاط شمالی کشور در مناطق ذکر شده تایید شده است. البته دو نوع پشه آئدس «آلبو پیکتوس» و «اجیپتی» بومی کشور ما نیست.

نوع متفاوت پشه‌های آئدس شمال و جنوب ایران

رئیسی ادامه داد: این نوع از پشه آئدس «آلبو پیکتوس» است با آنچه که پیشتر در نقاط جنوبی کشور دیده شده بود، متفاوت است؛ بنابراین نمی‌توان قضاوت کرد که این پشه‌ها از جنوب کشور وارد مناطق شمالی شده باشند.

رئیس اداره کنترل و مبارزه با مالاریا وزارت بهداشت گفت: تا پیش از مورد اخیر و مشاهده پشه در نقاط شمالی، مشاهده این پشه‌ به استان هرمزگان و بخش‌های بندرعباس، بندر لنگه، جزیره هرمز، سیریک و یک بار هم در جزیره کیش محدود بود.

پشه آئدس عامل بروز کدام بیماری‌ها است؟

وی گفت: هر دو پشه آئدس «آلبو پیکتوس» و آئدس «اجیپتی» عامل بروز بیماری تب دنگ، زیکا و چیکونگونیا هستند. هر سه بیماری مهم است، اما اگر خدایی نکرده بیماری تب دانگ به ویژه نوع خونریزی‌دهنده آن در نقطه‌ای طغیان کند، مرگ و میر دارد و به همین دلیل نمی‌خواهیم این اتفاق بیفتد؛ اما هر سه بیماری می‌تواند برای مبتلایان شرایط سخت ایجاد کند.

رئیسی افزود: همچنان گزارشی از انتقال محلی بیماری تب دانگ در کشور وجود ندارد. اگر هم به شکل انگشت‌شمار تست بیمارانی مثبت شود، مشخص می‌شود که همگی سابقه سفر به آسیای جنوب شرقی داشته‌اند و عمدتا در همان نقاط آلوده شده‌اند.

وی افزود: خوشبختانه در شش ماه نخست امسال هم موردی از بیماری تب دانگ نداشته‌ایم. ذکر این نکته ضروری است که معنای تست مثبت الزاما بیماری نیست؛‌ از آنجایی که تست سرولوژیک انجام می‌شود شاید فرد حتی یک سال قبل در معرض بیماری بوده باشد و هنوز هم تست او مثبت شود.

رئیس اداره کنترل و مبارزه با مالاریا وزارت بهداشت گفت: درمان بیماری‌های ناقله از پشه دانگ نگهدارنده هستند و واکسن و داروی اساسی برای آنها وجود ندارد.هنگامی‌ که یک پشه، فردی آلوده به ویروس مولد بیماری دانگ را نیش می‌زند، ویروس وارد بدن پشه می‌شود. سپس هنگامی‌ که پشه آلوده فرد دیگری را نیش می‌زند، ویروس وارد جریان خون آن فرد می‌شود.

وی ادامه داد: چهار نوع ویروس‌ مولد بیماری تب دانگ است. پس‌ از اینکه بیمار از تب دنگی بهبود یافت نسبت به همان نوع از ویروسی که به آن مبتلا شده بود، ایمنی خواهد داشت؛ اما نسبت به سه نوع دیگر از ویروس‌های مولد بیماری دانگ ایمن نخواهد بود.

رئیسی افزود: در واقع اگر فرد برای بار دوم، سوم یا چهارم آلوده شود، خطر ابتلا به فرم شدید بیماری دانگ و همچنین تب خونریزی دهنده دانگ، افزایش می‌یابد. همچنین اگر فرد دوباره با سویه قبلی ویروس بیماری دانگ آلوده شود، خطر ابتلا به علائم شدید ناشی از این بیماری در او افزایش می‌یابد.

وی درباره عوامل خطر ابتلا به این بیماری گفت: سفر به مناطق گرمسیری یا زندگی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری، خطر ابتلا به ویروس که باعث ایجاد بیماری تب دانگ می‌شود را افزایش می‌دهد. مناطق ویژه‌ای که در معرض خطر هستند شامل آسیای جنوب شرقی، جزایر اقیانوس آرام غرب، آمریکای لاتین و کارائیب هستند.

علائم تب دانگی

وی افزود: بسیاری از افراد، به ویژه کودکان و نوجوانان، ممکن است هیچ علائم یا نشانه‌هایی را در طی یک فرم خفیف بیماری تب دانگ تجربه نکنند. هنگامی‌ که علائم رخ می‌دهد معمولا چهار تا هفت روز پس‌ از اینکه فرد توسط یک پشه آلوده می‌شود، علائم شروع می‌شود.

وی گفت: بیماری دانگ باعث بروز تب بالای ۱۰۴ فارینهایت (۴۰ درجه سلسیوس) و حداقل دو مورد از علائم نظیر سردرد، درد عضله، استخوان و درد مفصلی، حالت تهوع، استفراغ، درد پشت چشم‌ها، تورم غدد لنفاوی و راش می‌شود.

رئیسی افزود: اکثر افراد مبتلا به این بیماری طی یک هفته یا بیشتر بهبود می‌یابند. البته در برخی موارد علائم بدتر می‌شود و می‌تواند منجر به علائم تهدید کننده زندگی شوند. تعداد سلول‌های تشکیل‌دهنده لخته (پلاکت‌ها) در جریان خون کاهش می‌یابد و این امر می‌تواند بر اثر نوع شدید بیماری دانگ، تب خونریزی دهنده دانگ، یا سندرم شوک دنگ باشد.

اورژانس تب دانگی

رئیس اداره کنترل و مبارزه با مالاریا وزارت بهداشت گفت: علائم و نشانه‌های تب خونریزی دهنده دانگ یا فرم شدید بیماری دانگ که یک اورژانس پزشکی و تهدیدکننده زندگی است، شامل درد شدید شکمی، استفراغ مکرر، خونریزی از لثه یا بینی، وجود خون در ادرار، مدفوع یا استفراغ، خونریزی زیرپوستی که ممکن است مانند کبودشدن به نظر برسد.

وی افزود: این بیماری باعث تنفس دشوار یا سریع، پوست سرد یا مرطوب، خستگی و تحریک‌پذیری یا بی‌حوصلگی می‌شود.

رئیسی تاکید کرد: اگر فرد دچار فرم شدید بیماری دانگ شود، این امر می‌تواند به ریه‌ها، کبد یا قلب وی آسیب برساند. فشارخون می‌تواند افزایش یابد و باعث شوک و در بعضی موارد مرگ در فرد مبتلای به این بیماری شود.

وی توضیح داد: چیکونگونیا یک بیماری ویروسی است که از طریق پشه‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود و علائمی مشابه با تب دانگ دارد. علامت اساسی و مهم بیماری چیکونگونیا، تظاهرات مفصلی است. آرتریت و درد مفاصل التهابی، می‌توانند شدید بوده و باعث ایجاد ناتوانی در فرد به ویژه در اندام‌ها (مچ دست، مچ پا، بند انگشتان) شود.

وضعیت بیماری‌های مرتبط با پشه آئدس

به گزارش ایسنا و بنا بر اعلام دفتر مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از سال ۱۳۹۵ تا پایان سال ۱۴۰۱ تعداد موارد مثبت قطعی بیماری تب دانگ ۶۰ مورد و بیماری چیکونگونیا ۵۴ مورد در کشور گزارش شده است.

همه موارد « وارده از خارج کشور» بوده است. بیشترین موارد بیماری تب دنگ در سال ۱۳۹۷ با ۱۷ مورد و بیشترین موارد بیماری چیکونگونیا در سال ۱۳۹۶ با ۴۷ مورد ثبت شده است. همچنین سال گذشته ۱۱ مورد مبتلا به تب دانگ و یک مورد مبتلا به چیکونگونیا در کشور شناسایی شدند.

تا این تاریخ هیچ موردی از بیماری زیکا در کشور گزارش نشده است. تمامی موارد بیماری تب دانگ، چیکونگونیا و زیکا در ایران موارد وارده از خارج کشور بوده‌اند.

از طرفی طی سال‌های پاندمی کووید-۱۹ به دلیل کاهش مسافرت‌های بین المللی و البته کاهش حساسیت‌های تشخیصی، موارد بیماری کاهش داشته است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط:

جنوب ایران روی کمربند گزش پشه آئدس/ گیاه لاکی بامبو و لاستیک‌های وارداتی عامل انتقال

وزارت بهداشت: بروز مالاریا در کشور ۴ برابر شده است

هشدار افزایش دوباره موارد مالاریا در ایران

خطر شیوع ویروس زیکا محتمل است

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها