Generic filters
مدیر کل اقتصاد سازمان نظام پزشکی:

پزشک خانواده اجرا شود، شاید شورش شود

آرش انیسیان

مدیرکل اقتصاد و درمان سازمان نظام پزشکی گفت: جامعه ایران پذیرای اجرای برنامه پزشک خانواده نیست، در این برنامه همه مردم باید در گام اول فقط به پزشک خانواده خود مراجعه کنند و حق ندارند، خارج از نظام ارجاع به پزشک دیگری مراجعه کنند اگر به بیماران شهرها این نکته را بگوییم، شاید در شهر شورش شود.

به گزارش ساعت سلامت به نقل از فارس، دکتر آرش انیسیان در مصاحبه با برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت وگو افزود:  ساختار فرهنگی نظام سلامت پذیرای پزشک خانواده نیست زیرا اگر به یک بیمار شهری بگوییم حق ندارد خدمات مورد نیازش را خارج از نظام ارجاع دریافت کند شاید در شهر شورش شود. به این دلیل که این حق انتخاب را سالهای سال به مردم دادیم و حالا می‌خواهیم این حق را از آنها بگیریم.

وی افزود: نظام پزشکی و درمان کشور ایران نظام لیبرال و آزادی است و بیمار می‌تواند به هر پزشکی که تمایل داشت مراجعه کند اما در کشورهای موفق به این شکل نیست و افراد برای هر بیماری ابتدا باید به پزشک خانواده مراجعه کنند و پزشک خانواده هم بر اساس پروتکل‌ها بیمار را ارجاع می‌دهد.

مدیرکل اقتصاد و درمان سازمان نظام پزشکی گفت: کشورهایی که در اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده تجربه موفقی داشتند یک مشوق اصلی برای گیرنده خدمت تعریف کردند. گیرندگان خدمت در صورتی می‌توانستند از پوشش بیمه‌ای استفاده کنند که صرفاً از طریق نظام ارجاع، مراجعه کرده باشند.

انیسیان ادامه داد: محور تمام برنامه‌های موفق نظام ارجاع، بخش خصوصی است و نظام پزشکی‌ها هم اساسی ترین نقش را در قالب انجمن‌ها و آموزش پزشکان دارند.

اقشار آسیب پذیر از نظر تامین غذا و سلامت باید حمایت شوند

مدیرکل اقتصاد و درمان سازمان نظام پزشکی متذکر شد: بودجه و منابع مالی و تجهیزاتی همیشه محدود است و باید اقتصادی و بهینه استفاده شوند. اگر بر مبنای نیاز برنامه ریزی نکنیم و با گشاده دستی هزینه کنیم. کم می آوریم. کما اینکه اتفاقاتی که الان در نظام سلامت می افتد همین است و گشاده دستی‌های بی مورد و تنگ نظری‌ها و سیاست‌های انقباضی غیرضروری و اجباری را شاهد هستیم.

انیسیان گفت: وقتی کشوری از نظر اقتصادی دچار مشکل است. اقشار آسیب پذیر از نظر غذا و سلامت و امنیت باید حمایت شوند و برای این حمایت هم چاره‌ای جز ایجاد یک ساختار نظام مند و کارآمد بودجه و امکانات نداریم.

وی افزود:نظام ارجاع مدل‌های مختلفی دارد. هیچ لزومی ندارد که بیمار حتماً یک پزشک مشخص داشته باشد و می‌توان انتخاب پزشک متخصص را آزاد گذاشت.

 مقدمات اجرای پزشک خانواده فراهم نیست

دکتر علی اکبر حق دوست رئیس پژوهشکده آینده پژوهی سلامت وزارت بهداشت نیز گفت: مقدمات اجرای برنامه پزشکی خانواده فراهم نیست. برنامه دقیقی هم برای پیاده سازی این طرح نداریم. اجرای برنامه پزشکی خانواده به مقدمات فرهنگی و تشکیلاتی و مالی نیاز دارد و اگر این برنامه راه بیفتد همه از آن انتقاد خواهند کرد.

وی افزود: سیستمی که مردم در آن محدودیت‌های جدی نسبت به دسترسی خدمات پیدا کنند با نظام پزشکی خانواده ناهمخوان است و قطعاً مردم نارضایتی پیدا خواهند کرد و بالتبع وقتی نمایندگان مجلس این نارضایتی را بیینند دیگر حمایت نخواهند کرد.

رئیس پژوهشکده آینده پژوهی سلامت وزارت بهداشت اظهار کرد: وقتی این عدم قطعیت‌ها پرداخت‌ها را از ماه به سال تغییر می‌دهد مسلماً بخش خصوصی و بیمه‌ها هم استقبالی نخواهند کرد.

وی گفت: خمات در نظام بهداشتی کشور با نگاه درآمدزایی ارائه می‌شود. ما درخصوص پزشک خانواده نه یک برنامه منسجم و بودجه پایدار داریم که همه ذینفعان را در برگرفته باشد و نه مقدمات فرهنگی و تشکیلاتی و اقتصادی آن را فراهم کردیم.

حق دوست تصریح کرد: متأسفانه قیمت نسخه‌ها خیلی بالا رفته و خیلی از داروها از پوشش بیمه‌ای خارج شدند از طرفی پزشکان عمومی هم موقعیت اجتماعی و درآمدی بالایی ندارند. با این شرایط و قوانین و مقررات موجود نمی‌توان برنامه پزشکی خانواده را اجرایی کرد.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها