Generic filters

وزیر بهداشت: با افزایش تعداد داروخانه‌ها مخالف نیستیم

وزیر بهداشت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مخالف افزایش تأسیس داروخانه نیستیم. بیش از ۱۵ هزار داروخانه داریم و افزایش داروخانه باید به اندازه تولید باشد.

به گزارش ساعت سلامت به نقل از مهر، بهرام عین اللهی افزود: در تولید انواع داروهای شیمیایی و بیولوژیک و همچنین، واکسن؛ مشکلی نداریم اما افزایش ظرفیت تولید دارو در کشور و نیز توجه به افزایش صادرات مهم است.

وی افزود: ضد فساد خود ما هستیم و اصلاً برای من قابل قبول نیست که کسی فساد را ببیند و گزارش نکند. واحد بازرسی سازمان غذا و دارو باید فعال باشد و نباید یک داروی ضد سرطان را به چند برابر قیمت به دست بیمار برسد.

عین اللهی گفت: سوال این است که آیا توان ما برای تولید دارو همین است یا خیر، که باید بگویم ظرفیت تولید دارو در کشور خیلی بیشتر از وضعیت موجود است. نباید محصولی در دنیا تولید شده باشد و ما درباره آن تحقیق نکرده باشیم.

وی افزود: در تولید مواد اولیه دارویی راه طولانی در پیش داریم. حدود ۱۵۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی از محل تولیدات دارویی برای کشور رقم خورد.

وزیر بهداشت گفت: داروی استامینوفن بیشترین مصرف را در کشور دارد. در این زمینه باید بتوانیم داروهای سنتی را با این دارو جایگزین کنیم.

وی افزود: پخش دارو نیز باید الکترونیکی شود و توزیع دارو باید بیشتر رصد شود.

بسیاری از کشورها از ایران دارو می خواهند

عین اللهی ادامه داد: داروهای دانش بنیان را در صورتی حمایت می‌کنیم که کیفیت تولیدات آنها در سطح داروهای مشابه خارجی باشد. بسیاری از کشورهای جهان از ما درخواست دارو دارند و ما می‌توانیم در صادرات دارو بسیار موفق عمل کنیم.

انتقاد انجمن داروسازان از افزایش بی رویه تعداد داروخانه‌ها

به گزارش ساعت سلامت، حمایت وزارت بهداشت از افزایش تعداد داروخانه ها در حالی است که انجمن داروسازان ایران در روزهای اخیر، افزایش تعداد داروخانه ها را یکی از عوامل تاثیرگذار در ورشکستگی این مراکز اعلام کرده و با آن مخالفت کرده اند.

شهرام کلانتری خاندانی، رئیس هیات مدیره انجمن داروسازان ایران دوم شهریور در نشست خبری گفته بود: اجرای آیین نامه جدید داروخانه ها و افزایش ناگهانی تعداد داروخانه‌ها بر خلاف نظام سطح بندی موجب ایجاد ۳ هزار داروخانه جدید و رقابت کاذب بین داروخانه‌ها، ‌کمبود ذخیره دارویی آنها و ورشکستگی تعداد بیشتری از داروخانه‌ها شده است.

وی افزود: در این شرایط حدود ۱۵ درصد داروخانه های کشور ورشکسته مطلق و حدود ۳۰ درصد نیز ورشکسته یا در معرض ورشکستگی هستند. به این معنا که درآمدهای آنها جوابگوی هزینه هایشان نیست و با فداکاری خود را سرپا نگه داشته‌اند.

تامین ارز از سوی بانک مرکزی در ثبات بازار دارو مهم است

حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو نیز در این مراسم گفت: وضعیت دارو در کشور پایدار است و امیدواریم این ثبات پایدار بماند.

وی افزود: به دلیل مشکلات اوایل پاییز سال گذشته که بیرون از وزارت بهداشت به خصوص در زمینه تامین ارز بود، باعث اختلال در تأمین زنجیره دارو شد. در واقع سال گذشته با مشکلاتی در تامین دارو مواجه بودیم و تحریم‌ها بی تأثیر نبوده است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: امسال، بخش زیادی از مشکلات در خرداد ماه مرتفع شد و بالغ بر ۷۰۰ میلیارد دلار تخصیص اعتبار صورت گرفت.

وی افزود: در تأمین مطلوب دارو، دستگاه‌های مختلفی درگیر هستند که بانک مرکزی، یکی از مجموعه‌های تأثیرگذار است. برای اینکه تأمین دارو دچار مشکل نشود، همه دستگاه‌ها باید نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

وی افزود: در حال حاضر شرایط بازار دارویی، پایدار است و امیدواریم حسب وعده‌هایی که داده شده و درخواست‌هایی که داریم، این ثبات باقی بماند.

محمدی ادامه داد: در سال جاری، رشد صادرات به ۴ برابر رسیده و در مقایسه با صادرات ۷۰ میلیون دلاری در سال گذشته، امسال بتوانیم به ۲۰۰ میلیون دلار برسیم.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها