Generic filters
عضو کمیسیون بهداشت مجلس:

طرح ضعیف دارویاری 3 معاون وزیر بهداشت را تغییر داد

همایون سامه یح نجف آبادی

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: کمبود ملزومات و تجهیزات پزشکی بیماران و بیمارستانها را با مشکلات جدی مواجه کرده است، نباید مشکل کمبود دارو به پای پزشکان نوشته شود. طرح ضعیف دارویاری نیز شکست خورد و امروز دارو گرانتر شده است. این طرح ضعیف 3 معاون وزیر بهداشت را تغییر داد.

به گزارش ساعت سلامت به نقل از خانه ملت همایون سامه یح نجف آبادی افزود: ایران در حوزه‌های پزشکی یکی از کشورهای سرآمد منطقه است و نمی‌توان این مسئله را به واسطه مشکلاتی که به تبع تحریم‌ها علیه ایران تحمیل شده و به زودی حل می‌شود منکر شد، البته امیدواریم هرچه سریعتر مشکلات رفع شود.

نماینده مردم کلیمیان در مجلس یازدهم افزود: تحریم‌ها منجر شده تا خرید تجهیزات پزشکی و وسایل مورد نیاز برای بسیاری از بیمارستان‌ها به ویژه بیمارستان‌های دولتی مشکلاتی به دنبال داشته باشد، باید بپذیریم گرانی تجهیزات پزشکی و عرضه آنها با قیمت‌های نجومی در حال بیماران بی تاثیر نیست. دولت باید این مهم را که به قیمت جان بیماران تمام می‌شود مد نظر قرار دهد.

نجف آبادی گفت: کمبود ملزومات و تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها پروسه درمان را با مشکل روبه رو کرده است این کمبودها نباید به قیمت زیر سوال بردن علم پزشکان کشور تمام شود، قیمت نجومی و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بدون رعایت پیش شرط مجلس به گستردگی این مسئله دامن زده است.

درمان گران است و بیماران سخت در فشار

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: در کشور شاهد گرانی تمام کالاهای اساسی از گوشت و مرغ گرفته تا خودرو و مسکن هستیم اما جای سوال باقی است آیا قیمت دارو و کالاهای پزشکی در این شرایط می‌تواند ثابت باقی بماند؟

وی گفت: امروز دارو گران شده است اما نباید به بیماران فشار وارد کرد، در بودجه بندی سال ۱۴۰۱ به این مسئله تاکید شده که پرداختی بیمار باید مطابق مصوب شهریور ۱۴۰۰ باشد، که این امر محقق نشد. طرح دارویار هم به همین منظور ایجاد شده است تا کمک حال بیماران باشد، ثابت نگه داشتن قیمت پرداختی بیماران باید به مصوبه شهریور ۱۴۰۰ ادامه دار می‌بود.

نجف آبادی با انتقاد از گرانی دارو و تجهیزات پزشکی اظهار داشت: با گرانی دارو فرانشیز بیمه در مورد حمایت از بیماران از ۷۰ درصد به حدود ۹۰ درصد رشد داشت. در این بین شاهد رشد قیمت مکمل‌ها و قرار نگرفتن داروهای مکمل بیماران خاص همچون ویتامین و داروهای اوتیسم در زیر مجموعه طرح دارویار بودیم.

وی ادامه داد: این پیشنهاد متاسفانه با مخالفت جدی بیمه‌ها روبرو بوده است، چرا طرحی که توانایی حمایت از مردم را ندارد به مرحله عملیاتی رسید؟ با اجرایی شدن طرح ضعیف دارویار به دلیل عدم وجود زیرساخت‌ها سه معاون وزیر بهداشت تغییر کرد.

دولت بسیاری از ملزومات پزشکی را بیمه نکرد

نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: قوه مقننه در بودجه سال جاری ۱۰۵ همت برای دارو پیشنهاد داد که متاسفانه به ۶۹ همت از طرف دولت کاهش یافت. این مسئله امروز با کمبود تجهیزات و گرانی دارو خود را نشان داده است، با تمام این تفاسیر باید بپذیریم همه آشفتگی بازار دارو مربوط به طرح دارویار نیست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان با اشاره به عدم حمایت از بیمه‌ها در خصوص پوشش دارویی گفت: بسیاری از تجهیزات پزشکی یکبار مصرف باید در زیرمجموعه پرداختی بیمه‌ها باشد که امروز به دلیل عدم حمایت‌های دولتی ناتوان در ارائه خدمات هستند، تا زمانی که زیرساخت‌ها و برنامه ریزی‌ها درست نباشد وضعیت به همین روال ادامه خواهد داشت.

نجف آبادی در ادامه تاکید کرد: خرید تجهیزات پزشکی و وارد کردن مواد اولیه دارو به قیمت ارز ۲۸هزار تومانی طبعا تاثیر مستقیمی بر روی قیمت مصرف کننده می‌گذارد و در نهایت بیماران باید پرداخت کنند یا روسای بیمارستان‌ها به دلیل عدم تامین ارز از خرید تجهیزات نو و تعویض وسایل کهنه و فرسوده تحت فشار هستند. این مسئله در بیمارستان‌های دولتی به علت کمبود اعتبارات بیشتر نمایان است.

نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: سلامت جامعه باید در اولویت دولت باشد. امروز بیمارستان‌ها در تعمیرات لوازم یدکی خود هم دچار مشکل هستند. تمام کم و کاستی‌ها که همگی از زبان مردم شنیده و گاهی شاهد آن هستیم را مطرح می‌کنیم، با تمام این تفاسیر امیدواریم دولت این کمبودها را که به ضرر جان مردم است ببیند و عکس العمل داشته باشند.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها