Generic filters

بیشترین مار و عقرب گزیدگی در کدام استانهاست/نیش سیه مار کشنده است

رئیس گروه بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان گفت: سالانه 6 هزار مارگزیدگی در کشور داریم. پادزهر 6 مار از جمله سیه مار در کشور تولید می شود. سیه مار از خانواده کبری است و سم آن بسیار قوی و کشنده است.

به گزارش ساعت سلامت به نقل از ایلنا، محمدرضا شیرزادی افزود: سال گذشته 4 کودک به علت گزش سیه مار در کشور فوت کردند، شدت سم این مارها به قدری زیاد بود که این کودکان قبل از رسیدن به مرکز درمانی فوت شدند.

وی گفت: در همه استان‌ها احتمال گزش مار وجود دارد، اما بیشترین گزش‌ها در استان‌های شمالی و همچنین استان‌های مناطق گرمسیری مانند جنوب، غرب و جنوب شرقی و شرق است.

رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت درباره سرم ضدمار گفت: سرم ضد مار در بیمارستان‌ها و برخی مراکز خاص وجود دارد و افرادی مورد گزش مار قرار می‌گیرند با مراجعه به این مراکز از این سرم‌ها دریافت می‌کنند. افرادی که فوت می‌کنند با تاخیر مراجعه کرده‌اند و گزش مار باعث فوت آنها شده است.

شیرزادی تصریح کرد: در اکثر موارد افراد مارگزیده نیازی به دریافت سرم ندارند. اما در صورت بروز علائم مسمومیت به تزریق نیاز است و فرد باید به مرکز درمانی مراجعه کند.

آیا پادزهر مار عوارض دارد

وی گفت: در این مراکز اقدامات مراقبتی نیز از فرد انجام می‌شود. اما در موارد بسیار نادر مقدار سم به قدری زیاد است که ممکن است سرم ضدسم تاثیری نداشته باشد.

وی در مورد سیه مار نیز گفت: پادزهر ۶ مار از جمله سیه مار که افراد مارگزیده اغلب به دلیل مسمومیت با سم این مارها مراجعه می‌کنند، در تمام مراکز منتخب موجود است. پادزهر سایر مارها نیز تولید می‌شود.

شیرزادی تصریح کرد: سرم پادزهر مار که از اسب گرفته می‌شود. ممکن است برای فرد عوارض داشته باشد بنابراین در مراکز بهداشتی خاص و بیمارستان‌ها در دسترس عموم قرار دارد.

بیشترین موارد عقرب زدگی در استانهای جنوبی

شیرزادی گفت: عقرب‌زدگی بیشتر در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان گزارش می‌شود. البته در سایر استان‌های مناطق مرکزی کشور نیز عقرب‌زدگی مشاهده می‌شود، اما بیشترین موارد در این استان‌ها گزارش شده است. در سال گذشته نیز ۶ نفر به دلیل عقرب‌زدگی فوت شده‌اند.

وی تاکید کرد: سرم عقرب‌زدگی و مارزدگی توسط انستیتو رازی تولید می‌شود و مورد تایید وزارت بهداشت است. این سرم در بیمارستان‌ها و مراکز خاص به طور رایگان در اختیار مردم قرار دارد.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها