Generic filters

وزارت بهداشت: تعطیل مدارس به علت آنفلوانزا لازم نیست

دانش آموز

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تعطیل شدن مدارس به علت شیوع آنفلوآنزا در دستور وزارت بهداشت نیست.

به گزارش ساعت سلامت به نقل از ایلنا، دکتر شهنام عرشی افزود: همیشه بیماری‌هایی مانند انواع سرماخوردگی‌ها به ویژه آنفلوآنزا از کودکان آغاز و بعد به بزرگسالان انتقال پیدا می‌کند. به همین دلیل همزمان با آغاز سال تحصیلی با میزان بالایی از سرماخوردگی یا بیماری‌های تنفسی مواجه می‌شویم.

متخصص عفونی درباره با اظهار نظر آموزش و پرورش در رابطه احتمال تعطیلی مدارس نیز اظهار کرد: از نظر وزارت بهداشت در حال حاضر تعطیل مدارس در دستور کار نیست و باید وزارت آموزش و پرورش در این راستا تصمیم و اقدام کند.

وی گفت: موضوع مورد تأکید وزارت بهداشت این است. هر دانش‌آموزی که علائم دارد بلافاصله شناسایی و به والدین او اطلاع رسانی شود. مدارس نباید برای مرخصی دادن به دانش آموزان دارای علائم سختگیری کنند. چون هرچه تعداد این افراد در مدارس زیاد باشد زودتر همه‌گیری رخ خواهد داد.

دکتر عرشی افزود: دیر یاد زود همه این بیماری را خواهند گرفت. اما در طول این زمان باید این اتفاق رخ دهد تا بیمارستان‌ها پر نشود. همچنین با مدیریت، مدت زمان پیک را کاهش دهیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌‌های واگیر وزارت بهداشت، گفت: اگر در جایی همه‌گیری آنفلوانزا در جایی افزایش پیدا کند. ممکن است به آموزش و پرورش پیشنهاد دهیم تا تعطیلی مدارس در آن منطقه را در دستور کار خود قرار دهد. اما در حال حاضر بیماری در فازی نیست که بخواهیم تعطیلی را به وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد دهیم. پیک آنفلوآنزا شروع شده است اما هنوز به شدت سال‌‌های قبل نیست.

آنفلوانزا به شدت سالهای قبل نیست

عرشی در مورد مرگ و میر آنفلوآنزا در کشور اظهار کرد: هر بیماری شدیدی مرگ و میر خاص خود را دارد. مرگ و میر آنفلوآنزا در کشور هنوز به شدت کرونا نیست. با این حال ممکن است برخی افراد به ویژه در سنین بالا بر اثر آن فوت شده باشند.

وی افزود: هر سال با سرد شدن هوا در پاییز انتظار داریم با موجی از آنفلوآنزا روبه‌رو شویم. معمولا این موج در اواسط آبان‌ماه شروع می‌شود. البته در دو سال گذشته به دلیل رعایت مسائل بهداشتی برای پیشگیری از کرونا کمتر با موارد ابتلا به آنفلوآنزا روبه‌رو بودیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: امسال بعد از دو سال، موج آنفلوآنزا چهار هفته زودتر شروع شده است. تفاوت دیگر آن هم شیوع بیشتر در میان کودکان است. علت آن هم این است که کودکان دو سال در مدرسه نبوده اند. و کمتر با ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا مواجه شده اند. همین موضوع باعث شده تا سیستم ایمنی آنها در برابر این ویروس کاهش پیدا کند.

عرشی بیان کرد: اکنون در زمان مواجهه با موارد آنفلوآنزا هستیم. انتظار ما این است که طی سه تا چهار این روند را داشته باشیم.

احتمال بروز موارد کرونا در زمستان

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درباره احتمال همزمانی ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا گفت: این نگرانی در همه جای جهان برای دو ماه آینده است.

وی ادامه داد: این احتمال وجود دارد که اواخر پاییز یا اوایل زمستان با موجی از کرونا نیز روبه‌رو باشیم. اما به دلیل ایمنی نسبی و سطح بالای واکسیناسیون احتمالا این موج از کرونا کشندگی کمتری داشته باشد. با این حال بستگی به سوش‌های جدید کرونا هم دارد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌‌های واگیر وزارت بهداشت در مورد ترکیب آنفلوآنزا و کرونا نیز اظهار کرد: در مورد ویروس‌ها از نظر تئوری هرچیزی محتمل است. اما در مورد تئوری ها حرف نمی‌زنیم، بلکه درباره با موارد قطعی اظهارنظر می‌کنیم.

عرشی در مورد انواع کنونی آنفلوآنزا نیز گفت: در حال حاضر 95 درصد موارد ابتلای آنفلوآنزای نوع A و کمتر از 5 درصد نوع B  هستند. از سوی دیگر حدود سه چهارم از ابتلا به نوع A از گونه H3 و حدود یک چهارم هم گونه H1N1 است. نوع H3 آنفلوآنزای شدیدتری را ایجاد می‌کند.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها