Generic filters

نیمی از مبتلایان HIV در ایران شناسایی نشده‌‎اند

ایدز

در حالی که کارشناسان بیماری های عفونی تعداد واقعی مبتلایان به عفونت  HIV را در ایران حدود 100 هزار نفر تخمین می زنند. وزارت بهداشت آخرین آمار موارد شناسایی شده این بیماری را 46 هزار و 320 هزار نفر اعلام کرده که از این تعداد 23 هزار و 905 نفر زنده هستند.

به گزارش ساعت سلامت، عفونت  HIV از طریق رابطه جنسی محافظت نشده، تزریق با سرنگ آلوده از جمله در معتادان تزریقی، خون و فرآورده های خونی آلوده و از مادر به جنین منتقل می شود.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت آمارهای ثبت از ابتلا به عفونت HIV از سال ۱۳۶۵ تاکنون در کشور به ثبت رسیده‌اند. این آمار نشان می دهد که تزریق با وسائل مشترک در مصرف کنندگان مواد (۵۵.۲ درصد)، رابطه جنسی (۲۶.۵ درصد) و انتقال از مادر به کودک (۱.۶درصد) موارد ابتلا به HIV بوده است. همچنین راه انتقال در ۱۶.۴ درصد از این گروه نامشخص مانده است.

دفتر مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، آخرین آمار موارد شناسایی شده مبتلا به عفونت HIV را اعلام کرده است. بر اساس این آمار کل موارد ثبت شده مبتلا به HIV(موارد زنده و فوت شده) در کشور تاکنون ۴۶ هزار و ۳۲۰ نفر بوده است.

از این تعداد 2۲ هزار و ۴۱۵ نفر فوت شده اند و ۵۲۶۶ نفر نیز برای دریافت خدمات به مراکز ارائه دهنده‌ خدمت مراجعه نکرده‌اند.

بر این اساس تا پایان شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ از بین افراد مبتلا به HIV شناسایی، ثبت و گزارش شده. تعداد ۲۳ هزار و ۹۰۵ نفر زنده هستند. از این تعداد ۱۸ هزار و ۶۳۹ نفر خدمات مربوط به مراقبت و درمان HIV را دریافت کرده‌اند و تعداد ۱۷ هزار و ۷۱۱ نفر تحت درمان قرار دارند.

بنابر اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، ۸۱ درصد کل موارد HIV در کشور مرد هستند و ۱۹ درصد را زنان تشکیل می‌دهند. اما الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال‌های اخیر تغییر کرده است. به طوری که الگوی ابتلا به HIV در سالهای اخیر به سمت زنانه و جنسی شدن تغییر کرده است.

وزارت بهداشت اعلام کرده است در شش ماهه اول امسال، ۲۸ درصد موارد ثبت شده ابتلا به HIV را زنان و ۷۲ درصد آنها را مردان تشکیل می‌دهند. اما الگوی انتقال سنی در سال‌های اخیر تغییری نکرده است.

ابتلا به عفونت HIV در ابتدا هیچ علامتی ندارد و فرد مبتلا می‌تواند تا سالیان متمادی بدون هیچ مشکلی به زندگی خود ادامه دهد. تنها راه تشخیص HIV انجام آزمایش خون است که آن هم ممکن است در چند ماه اول ورود ویروس به بدن به شکل کاذب منفی باشد.

اگر فردی رفتار پر خطر داشت حتما باید به یکی از مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری وزارت بهداشت مراجعه کند. آدرس این مراکز در پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت وجود دارد.

بنابر اعلام دفتر مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، راه انتقال ۰.۲ درصد از این موارد مربوط به عفونت HIV خون و فرآورده‌های خونی مربوط به در سال‌های پیش از اجرای سیاست پالایش ۱۰۰ درصدی خون سالم توسط سازمان انتقال خون است. در سالهای اخیر موردی از ابتلا به HIV بر اثر تزریق خون و فرآورده های خون نداشته ایم.

در بین مواردی که در شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ تشخیص داده شده‌اند. راه احتمالی انتقال در ۱۱.۱ درصد موارد اعتیاد تزریقی، ۵۸.۷ درصد روابط جنسی، ۰.۶ درصد مادر به کودک است. در ۲۹.۶ درصد راه احتمالی ابتلا بیان نشده و هیچ مورد ابتلای جدیدی از طریق خون و فرآورده‌های خونی ثبت نشده است.

ویروس HIV فقط در گلبول‌های سفید قادر به ادامه حیات است. بنابراین تنها از طریقی منتقل می‌شود که گلبول سفید منتقل شود. گلبول سفید هم فقط در خون و ترشحات جنسی وجود دارد.

همان طور میکروب بیماری‌های اسهالی از طریق تنفس منتقل نمی‌شود. ویروس HIV نیز از طریق تماس‌های عادی اجتماعی مثل سوار شدن در اتوبوس و تاکسی و استفاده از تلفن‌های عمومی، غذا خوردن، آشامیدن یا استفاده از قاشق و چنگال، لیوان و وسایل و ظروف غذاخوری، استفاده از سرویس‌های بهداشتی مشترک مثل حمام، توالت و استخرهای مشترک، اشک و بزاق و از راه هوا و توسط حیوانات، حشرات و یا نیش آنها منتقل نمی‌شود.

مهمترین راه انتقال ویروس HIV استفاده از سرنگ مشترک آلوده و رابطه جنسی محافظت نشده است. بنابراین استفاده همگانی از سرنگ یکبار مصرف و لوازم محافظتی در روابط جنسی تا حد زیادی از افزایش موارد ابتلا به این ویروس کم می کند. به شرطی که این وسایل به صورت ارزان و حتی رایگان در اختیار همه مردم و به خصوص فقرا و معتادان باشد.

بیماری ایدز هنوز داروی درمان قطعی ندارد . اما داروهای ضد ویروس تاثیر زیادی در سرکوب و از بین رفتن ویروس HIV دارند. به طوری که اگر افراد مبتلا زود شناسایی شوند و تحت درمان قرار بگیرند می توانند به زندگی عادی برگردند و عمر طبیعی داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

23 هزار مبتلای زنده HIV در ایران زندگی می‌کنند

زنان مبتلا به HIV می‌توانند فرزند سالم به دنیا آورند

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

خرداد 1403
ش ی د س چ پ ج
12131415161718
19202122232425
26272829303101
02030405060708
091011  

Generic filters

برچسب‌ها