Generic filters
عضو کمیسیون بهداشت مجلس:

ناترازی بازار دارو جان مردم را به خطر انداخته است/ روزهای سخت دارویی در پیش است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: خطوط دارو در ایران فرسوده شده اند، بودجه کافی برای صنعت دارو اختصاص نیافته است، مافیا و محتکران دارو فعال هستند. همه اینها باعث ناترازی در بازار دارو شده و جان مردم به خطر افتاده است.

به گزارش ساعت سلامت به نقل از خانه ملت، فاطمه محمدبیگی افزود:  باید جلوی احتکار و قاچاق دارو گرفته شود. دولت برای حل این مسئله از ایده و ابتکار عمل مناسبی بهره نگرفته است تا شاهد حل این مشکل باشیم که به قیمت جان مردم تمام نشود.

وی درباره پیشنهاد نمایندگان مبنی بر افزایش اعتبارات بودجه دارو به 105 هزار میلیارد تومان گفت: نمایندگان مردم در مجلس یازدهم در زمان بودجه بندی پیشنهاد افزایش اعتبارات 105 هزار میلیارد تومان برای دارو دادند که دولت حدود 69 همت آن را در بودجه سال جاری پذیرفت، عملاً در بودجه سال 1402 با کمبود 36 همتی مواجه هستیم؛ این مسئله چالش‌های بسیاری را ایجاد کرده است .

نماینده مردم آبیک، قزوین و البرز گفت: نمایندگان به عنوان وکلای ملت در قوه مقننه انتظار دارند وزرای بهداشت، کار، رفاه و امور اجتماعی و معاونان رئیس جمهور و روسای سازمان برنامه و بودجه و بانک‌ها طی نشستی موضوع حمایت از صنایع داروسازی، وام‌ها و تسهیلات مورد نیاز صنعت داروسازی، چرخه نوسازی نظام تولید و توزیع دارو و همچنین عرضه دارو را بررسی کنند.

فرسودگی خطوط دارو تبعات گران دارد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از فرسودگی خطوط دارویی کشور؛ اظهار داشت: سبد سلامت مردم با هزینه‌های هنگفتی اداره می‌شود، تحریم‌ها و فرسودگی برخی از خطوط دارویی، عدم بروز رسانی بعضی از آنها، وجود مافیای دارو به صورت واضح و گسترده در بازار منجر به ناترازی میان تقاضا و عرضه دارو شده است.

جلوی احتکار و قاچاق دارو گرفته شود

عضو فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی گفت: باید جلوی احتکار و قاچاق دارو گرفته شود.  براساس گزارشهای واصله حوزه تولید داروی کشور به اندازه کافی و حتی بیشتر از گذشته است. باید احتکار و قاچاق دارو بررسی شود و برخوردهای قضایی لازم با متخلفان از تولید و توزیع تا عرضه دارو صورت پذیرد.

کاهش بودجه بیمه داروها، مردم را دچار رنجش کرده است

وی ادامه داد: ‌پوشش بیمه‌ای داروها بسیار کم است و به مرور زمان شرکت‌های بیمه‌ای به دلیل عدم حمایت دولت میزان پوشش‌ها و تعهدات خود را در پذیرش اقلام دارویی کاهش می‌دهند که موجب رنجش مردم شده است.

رئیس کمیته سلامت الکترونیک کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: پرونده الکترونیک سلامت مردم به صورت کامل تشکیل نشده است. هر چند رشد خوبی در خصوص تشکیل و اجزاء پرونده الکترونیک داشته‌ایم.

کاهش هزینه های سلامت مردم دچار چالش جدی شده است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس یازدهم با اشاره به کاهش پرداختی از جیب مردم، یادآور شد: در حوزه ارائه نسخه الکترونیک، نسخه پیچی الکترونیک، محاسبه نرخ داروها به قیمت بیمه‌ای و جبران خسارت دارو در صورت تهیه نسخه آزاد برای افراد بیمه شده، عملاً با مشکلات جدی روبرو هستیم.

وی ادامه داد: ‌هنوز با هدف مشخص شده یعنی کاهش هزینه کرد از جیب مردم در حوزه سلامت از ۶۰ درصد به زیر ۳۰ درصد فاصله زیادی داریم. متاسفانه این موضوع با چالش‌های جدی مواجه شده است و هنوز با افزایش هزینه کرد از جیب مردم روبرو هستیم.

وی با تاکید بر اینکه نیازمند اقدامات اورژانسی، نگهدارنده و همچنین اقدامات طولانی مدت برای بهبود وضعیت دارویی کشور هستیم؛ اظهار داشت: در نظر داشته باشیم سلامت جامعه در اولویت همه دستگاه‌های اجرایی کشور باشد، برای رسیدن به این مهم باید خدمات بهداشتی و درمانی برای بیماران محیا شود، امروز به دنبال اعمال حاکمیت و تولیت نظام سلامت به مردم هستیم.

محمدبیگی گفت: هنوز برخی شرکت‌های داروسازی تولیت وزارت بهداشت را نمی‌پذیرند. امروز نیازمند همدلی و نگاه یکپارچه نظام سیاستگذار کشور به ویژه سازمان برنامه و بودجه در حوزه دارو برای تامین مواد اولیه دارو، تسهیلات مورد نیاز و حمایت‌های مالی و بودجه‌ای برای تامین داروی مورد نیاز کشور هستیم.

وی افزود: متاسفانه در بودجه بندی ۱۴۰۲ واقع نگری صورت نگرفت و از سال گذشته این مسئله توسط کمیسیون بهداشت در حوزه دارو هشدار داده شد. این هشدارها در حال به وقوع پیوستن هستند، ما علاقه‌ای به دیدن این روزها نداشتیم و بی تردید دولت باید پاسخگوی عدم ناهماهنگی‌ها در حوزه دارو باشد.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها