Generic filters

قطع برق و اینترنت نسخه الکترونیک پزشکان را به مشکل کشاند

پزشکی

معاون فنی و نظارت سازمان نظام‌پزشکی با اعلام اجرای امضای الکترونیک پزشکان گفت: قطعی برق و اینترنت در شهرهای مختلف اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک را دچار مشکل کرده و این مشکلات همچنان وجود دارد.

به گزارش ساعت سلامت به نقل از ایسنا، علی سالاریان افزود: درمورد نسخه الکترونیک عجله وجود داشت. این عجله در اجبار نسخه الکترونیک باعث نارضایتی‌های زیادی شد که هم مردم و هم همکاران پزشک آسیب‌هایی دیدند.

وی افزود: قطعی اینترنت و مشکلات داخلی و فنی نسخه نویسی الکترونیک از ابتدا وجود داشت و هنوز هم کماکان برطرف نشده است و خیلی‌ از آن مشکلات را همچنان همکاران پزشک مدیریت می‌کنند.

معاون سازمان نظام پزشکی درباره امضای الکترونیک گفت:‌ امضای الکترونیک پزشکان باید همزمان با نسخه الکترونیک از همان ابتدا انجام می‌شد. امضای الکترونیک عاملی برای هویت‌سنجی و انکار ناپذیری نسخه است. زمانی که امضای الکترونیک مطرح می‌شود دیگر پزشک نمی‌تواند نسخه مربوطه را انکار کند.

صدور 100 هزار کارت الکترونیک برای پزشکان

وی ادامه داد: وجود امضای الکترونیک برای حقوق بعدی بیمار و صحت نسخه‌ها لازم است. در این راستا سازمان نظام پزشکی کارت الکترونیک بیش از 100هزار عضو سازمان را چاپ کرده و در اختیارشان قرار داده است. زیرا یکی از ملزومات و احتیاجات امضای الکترونیک، کارت شناسایی الکترونیک است.

سالاریان تاکید کرد: امضای الکترونیک پزشکان هم از طریق کارت‌های شناسایی الکترونیک و هم از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی برای تسهیل موضوع، به زودی عملیاتی می‌شود. البته می‌توانستیم خیلی زودتر هم این کار را انجام دهیم. اما پیش‌بینی فضاها و خدمات بعدی باعث شد با احتیاط بیشتری پیش رویم. در نهایت امضای الکترونیک تا هفته‌های آتی اجرا می شود.

وی درباره برخی اشتباهات در نسخه نویسی الکترونیک، بیان کرد: در زمینه اشتباه در نسخه نویسی الکترونیک هم مشابه اشتباه در نسخه‌نویسی کاغذی و سنتی، عوارض انتظامی و حقوقی بر عهده پزشک است. البته مدت‌ها است تاکید داریم باید نسخه الکترونیک به شکلی باشد که کاربری آسان داشته باشد و کدهای مختلف و … برای این امر است، اما بسترسازی درست در این رابطه انجام نشده است.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام‌پزشکی ادامه داد: حتی یک اشتباه کوچک هم سلامت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پزشکی که دچار خطا شود دقیقا مشابه زمانی که در نسخه‌نویسی کاغذی اشتباه کند، باید پاسخگو باشد. اما همه ملاحظات صورت می‌گیرد تا امکان اشتباه کاهش یابد.

وی افزود: پس از آن هم قسمتی از مشاوره بر عهده مسئول فنی داروخانه است که باید بتواند برخی اطلاعات را به پزشک ارائه دهد. اکنون رابطه پزشک و داروخانه یک سویه است و لازم است این ارتباط دو سویه شود. و داروخانه هم بتواند اگر مشکلی را در نسخه‌نویسی متوجه شد به پزشک منتقل کند.

سیستم نسخه الکترونیک باگ دارد

سالاریان گفت: در این زمینه باید زیرساخت فراهم شود. در مجموع در موضوع نسخه‌نویسی الکترونیک، بیمه‌ها سود کردند. وقتی کار بر اساس نظر کارشناسی نباشد، این اشتباه ها پیش می‌آید.

معاون سازمان نظام پزشکی همچنین درباره امنیت سامانه نسخه نویسی الکترونیک، تصریح کرد: در کشور معرض هجوم حملات سایری قرار داریم. بنابراین باید در کلیت کار این موضوع را مد نظر قرار دهیم.

وی ادامه داد: در مورد سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک اوایل این مشکل وجود داشت که ممکن است محرمانگی به خوبی رعایت نشده باشد. اما اخیرا کارهایی برای رفع نواقص انجام شده است. قطعا سیستم باگ‌ها و نشتی‌هایی دارد که روز به روز با گزارشهایی  که می‌آید، گرفته می‌شود. در نهایت به سرانجام رسیدن امضای الکترونیک پزشکان باز هم در ورود و هک سامانه را چند قفله‌تر می‌کند.

خبرنگار: پریسا سیدیان

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها