Generic filters

رونمایی از دستگاه نمونه‌گیری خودکار ایرانی و کیت نگهداری نمونه ژنتیک

کیت نگهداری نمونه ژنتیک

رئیس قوه قضاییه امروز در محصول ایرانی شامل دستگاه نمونه گیری خودکار ایرانی و کیت ژنتیک نگهداری نمونه زیستی را که در سازمان پزشکی قانونی تولید شده، رونمایی کرد.

به گزارش ساعت سلامت به نقل ازمرکز رسانه قوه قضائیه، محصولات علمی استراتژیک سازمان پزشکی قانونی که ایران را در جمع ۵ کشور برتر دنیا قرار داد، با حضور رئیس قوه قضائیه رونمایی شد.

تولید دستگاه نمونه‌گیر خودکار ایرانی

دستگاه اتوسمپلر (نمونه‌گیر خودکار) نخستین دستگاهی بود که توسط رئیس قوه قضائیه از آن رونمایی شد. اتوسمپلرها دستگاه‌هایی هستند که به طور خودکار و بدون دخالت کاربر، نمونه‌ها را از سینی آن برداشته و به دستگاه آنالیز GC و GC-MASS و HPLC تزریق می‌کنند.

نیاز به دقت بالا و تکرارپذیری در تزریق و همچنین استفاده تمام‌وقت از ظرفیت‌های بالای دستگاه‌های آنالیز، ضرورت استفاده از اتوسمپلرها را دو چندان کرده است.

بومی‌سازی دستگاه نمونه‌گیر خودکار، یکی دیگر از خدماتی است مرکز تحقیقات پزشکی قانونی امسال آن را به انجام رسانده است. این دستگاه از جمله تجهیزات مورد استفاده در آزمایشگاه‌های سم‌شناسی به شمار می‌رود و قابلیت نصب بر روی دستگاه GC و GC-MS  و حتی HPLC را دارد.

 این دستگاه قابلیت تزریق ۱۲۰ نمونه را به صورت خودکار دارد که این میزان تا ۵۰۰ نمونه قابل افزایش بوده و توانایی کارکرد تا ۸ روز پیاپی را دارد.

نمونه‌گیر خودکار ایرانی برخلاف دستگاه‌های مشابه خارجی خود قابلیت اضافه کردن افزونه‌های مختلف مانند HEADSPACE و SPME  را در یک سیستم دارد.

هزینه ساخت این دستگاه یک دهم نمونه‌های خارجی است و در تولید این محصول از توان شرکت‌های دانش‌بنیان نیز استفاده شده است. ضمن آنکه جمهوری اسلامی ایران با ساخت دستگاه نمونه‌گیر خودکار، جزو ۵ کشور سازنده این محصول گرفت. پیش از ایران، تنها کشورهای ژاپن، سوئیس، ایتالیا و آمریکا موفق به ساخت دستگاه اتوسمپلر شده بودند.

طبق اعلام دست‌اندرکاران تولید دستگاه نمونه‌گیر خودکار، ساخت این دستگاه (به جز دوره تحقیقاتی)، 6  ماه زمان برده است. نمونه‌گیر خودکار ایرانی ۱۳ مزیت بیشتر از نمونه‌گیرهای خودکار خارجی دارد. ‌

رونمایی از کیت ژنتیک نگهداری نمونه زیستی

همچنین در حضور رئیس دستگاه قضا، از نسخه جدید کیت‌های ژنتیک کارت FTA (نگهداری نمونه زیستی) و مواد مصرفی آزمایشگاه ژنتیک که توسط سازمان پزشکی قانونی تولید شده است رونمایی شد.

 یکی از کیت‌ها، کیت تعیین هویت ژنتیکی واجد ۲۸ جایگاه بهینه‌سازی شده برای PCR مستقیم است و برای نمونه‌های لکه و سواپ جمع‌آوری شده از صحنه جرم بافت نرم و سخت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 کیت دومی نیز که از آن رونمایی شد کیت تعیین هویت ژنتیکی واجد ۱۷ جایگاه کروموزوم‌های آتوزوم بهینه‌سازی شده بود. از این کیت برای نمونه‌های لکه و ‌سواپ جمع‌آوری شده از صحنه جرم، بافت نرم و سخت استفاده می‌شود.

رئیس قوه قضائیه در این مراسم گفت: رسانه‌ها باید پیشرفت‌های علمی و فناورانه که در شرایط تحریمی، به دست جوانان و دانشمندان‌مان به دست آمده را در راستای امیدآفرینی برای جامعه تبیین و تشریح کنند.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها