Generic filters

حاشیه‌های یک رونمایی در نمایشگاه ایران مد

نمایشگاه تجهیزات پزشکی ایران مد در شهر آفتاب بدون حاشیه نبود، حاشیه‌هایی که می تواند مورد نقد و بررسی کارشناسان و رسانه ها قرار گیرد. یکی از رویدادهای این نمایشگاه رونمایی از دستگاه تولید نخ جراحی بود، آیا واقعا دستگاه تولید نخ جراحی در ایران تولید شده است؟

به گزارش ساعت سلامت، نمایشگاه ایران مد سرانجام پس از ماهها اگر و اما طی چهار روز در روزهای 18 تا 21 مهر در شهر آفتاب برگزار شد و به کار خود پایان داد. با پایان این نمایشگاه که برای اولین بار برگزار شد، زمان آن است که کارشناسان و صاحبنظران حوزه تجهیزات پزشکی به تحلیل و بررسی ابعاد مختلف این نمایشگاه و دستاوردها و احیانا نقاط ضعف آن بپردازند.

ایده نمایشگاه ایران مد پس از آن مطرح شد که برگزارکنندگان نمایشگاه ایران هلث و مسئولان سه انجمن قدیمی تجهیزات پزشکی یعنی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی، اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی و انجمن شرکتهای مهندسی پزشکی ایران با مجری نمایشگاه ایران هلث دچار اختلاف شدند.

در پی این اختلافات مسئولان این سه انجمن اعلام کردند که در نمایشگاه ایران هلث شرکت نمی کنند و نمایشگاه دیگری را با نام ایران مد سه ماه پس از ایران هلث در مهر ماه برگزار می کنند. همان زمان برخی از منتقدان این تصمیم می گفتند، بر پایی چنین نمایشگاهی سه ماه پس از نمایشگاه بزرگ ایران هلث چه دستاوردی خواهد داشت و مثلا طی سه ماه چه دستاورد مهمی در حوزه تجهیزات پزشکی ایران رخ می دهد که لازم باشد در نمایشگاه دوم اعلام شود.

دستگاه تولید نخ جراحی چه مزیتی دارد؟

با این حال نمایشگاه ایران مد برگزار شد اما در طول چهار روز برگزاری آن دستاورد مهمی مبنی بر تولید یک محصول یا فناوری جدید در ایران اعلام نشد. تنها خبری که در این چهار روز اعلام شد، رونمایی از دستگاه تولید نخ جراحی بود که توسط مدیرعامل شرکت نخ جراحان طب سینا در این نمایشگاه معرفی شد.

دکتر حسن اطیابی، مدیرعامل شرکت نخ جراحان طب سینا و عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی در مراسم رونمایی از این دستگاه اعلام کرد: حرکتی برای یک تولید دانش بنیان به جای خرید دستگاه آغاز کردیم تا بتوانیم خطوط تولید نخ جراحی را با اصول دانش بنیان داشته باشیم.

او افزود: ما دو گروه خط تولید را در سه سطح در نمایشگاه (ایران مد) عرضه کردیم و در تمام اینها دانش بنیان هستیم. اختراع ما در آمریکا، اروپا، چین و ایران ثبت شده است.

اما خبر تولید دستگاه تولید نخ جراحی توسط شرکت نخ جراحان طب سینا چقدر صحت دارد و جزئیات آن چیست؟

خبرنگار ساعت سلامت برای بررسی جزئیات این خبر با دکتر حسن اطیابی تماس گرفت اما پاسخی دریافت نکرد و مدیرعامل شرکت تولیدکننده دستگاه تولید نخ جراحی حتی به پیام های ارسالی نیز پاسخی نداد.

بررسی های خبرنگار ما نشان می دهد شرکت نخ جراحان طب سینا به همراه شرکت نخ جراحان پارس که تحت یک گروه مدیریتی هستند در سال 1397 قراردادی را با شرکت بلژیکی SAM.Ag برای تولید نخ جراحی امضا کردند. آن زمان گفته شد که شرکت بلژیکی 15 میلیون یورو برای این همکاری در ایران سرمایه گذاری می کند.

سابقه شرکت تولیدکننده نخ جراحی

شرکت نخ جراحان طب سینا از آن زمان تاکنون به یکی از بزرگترین تامین کنندگان نخ جراحی در ایران تبدیل شده است، به طوری که میزان ارز اختصاص داده شده به این شرکت برای واردات نخ جراحی از همه شرکت های مشابه دیگر بیشتر است.

آمارهای موجود در سامانه جامع گزارش های سازمان غذا و دارو نشان می دهد این شرکت از سال 97 تاکنون بیش از 56 میلیون دلار برای واردات، ارز دریافت کرده است، در حالی که شرکتهای دیگر تولید کننده نخ جراحی در این مدت ارز کمتری دریافت کرده اند.

مساله دیگر این است دستگاهی که به نام دستگاه تولید کننده نخ جراحی در نمایشگاه ایران مد معرفی شده است، چقدر تولیدی و اختراع این شرکت است و البته این دستگاه چه مزیت و ارزش افزوده ای دارد.

دکتر محمد جعفر حسینی شیرازی، متخصص مهندسی پزشکی در این باره به خبرنگار ساعت سلامت گفت: نخ جراحی به این صورت ساخته می شود که معمولا نخ و سوزن را از کشورهای دیگر وارد می کنند و به روش دستی یا با استفاده از دستگاه به هم متصل می کنند.

نخ جراحی تولید یا مونتاژ

وی افزود: اغلب شرکتهای تولید کننده نخ جراحی در دنیا عملا تولید کننده نخ نیستند. نخ و سوزن را از کشورهای دیگر وارد و مونتاژ می کنند، در واقع منظور از تولید نخ جراحی مونتاژ آن است. برخی شرکتها ممکن است خودشان سوزن را تولید کنند، اما در ایران همه شرکتها سوزن و نخ را از خارج وارد و در داخل مونتاژ می کنند.

این کارشناس تولید تجهیزات پزشکی گفت: بنده بیش از 100 کارخانه نخ جراحی را دردنیا دیده ام. اغلب آنها مونتاژ نخ جراحی را به صورت دستی انجام می دهند.  سرعت مونتاژ هر نخ جراحی به صورت دستی حدود 10 ثانیه است.

حسینی شیرازی افزود: دستگاهی که در نمایشگاه ایرانمد رونمایی شد این طور بود که نخ را در یک محل دستگاه و سوزن را در محل دیگری قرار می دادند، این دستگاه نخ و سوزن را می برد و به هم متصل و مونتاژ می کرد. در زمان رونمایی اعلام کردند این کار 1.5 ثانیه طول می کشد.

وی گفت: بر اساس آنچه در مراسم رونمایی اعلام کردند، گذاشتن نخ و سوزن در محل هم حدود 20 ثانیه طول می کشید و در کل تا دستگاه یک نخ و سوزن را بردارد، به هم برساند و مونتاژ کند حدود 2 دقیقه زمان می برد، در حالی که در مونتاژ دستی این زمان بسیار کمتر است و در دو دقیقه 12 نخ جراحی آماده می شود.

این کارشناس تجهیزات پزشکی ادامه داد: اینکه سازنده این دستگاه با چه هدفی این دستگاه را ساخته است یک سوال است که باید از طراح آن پرسید زیرا کاری که به صورت دستی 10 ثانیه طول می کشد با این دستگاه حدود دو دقیقه طول می کشد و ساخت آن توجیه ندارد و منطقی نیست.

تولید نخ جراحی با دستگاه یا تولید دستی، کدام بهتر است

وی گفت: کارخانه تمام اتوماتیک تولید نخ جراحی که رول نخ در آن قرار می گیرد و سریع نخ جراحی تولید می کند، در دنیا فقط یک تولید کننده دارد، خود تولید کننده این دستگاه تمام اتوماتیک که بسیار مجهزتر از این دستگاه ایرانی است گفته است که تولید دستی با استفاده از کارگر ماهر سریعتر و منطقی تر است.

حسینی شیرازی در پاسخ به این پرسش که آیا این دستگاه که در نمایشگاه ایرانمد رونمایی شد واقعا تولید داخل است یا خیر گفت: تولید داریم تا تولید. یک وقتی قطعات یک کالا از خارج وارد می شود و در داخل فقط به هم وصل و مونتاژ می شود.

وی گفت: این دستگاه یک ربات داشت که کاملا خارجی است. مجموعه الکترونیکی آن هم که کاملا یک پک خارجی است. مجموعه اتصال موتورها و ریل بندی آن هم خارجی است و به نظر می رسد فقط بدنه آن ایرانی است.

تولید نخ جراحی در دنیا

حسینی شیرازی افزود: نخ جراحی در کل دنیا تولیدکننده‌های محدود و خاصی دارد مثلا نخ جراحی PGA را عمدتا دو شرکت در کره جنوبی تولید می‌کنند و اغلب تولیدکنندگان نخ جراحی در دنیا کار مونتاژ نخ جراحی را با وصل کردن نخ و سوزن به هم انجام می‌دهند.

وی گفت: 90 درصد نخ‌ها و سوزن‌های که در ایران مونتاژ می‌شوند از چین وارد می‌شود. این اقلام را وارد می‌کنند و با وصل کردن آنها به هم نخ جراحی را تولید و در واقع مونتاژ می‌کنند. البته اغلب شرکت های ایرانی مونتاژکننده نخ جراحی، صادرکننده هم هستند. علت آن هم این است که به جز ترکیه و تا حدی امارات بقیه کشورهای همسایه ایران همه مصرف کننده تجهیزات پزشکی هستند.

این کارشناس تجهیزات پزشکی ادامه داد: نه تنها نخ جراحی بلکه بسیاری از تجهیزات و ملزومات پزشکی در کشورهای همسایه ما تولیدکننده ندارد یا اگر هم تولیدکننده ای باشد کفاف نیاز این کشورها را نمی دهد. بنابراین به تولیدات کشورهایی مثل ایران نیاز دارند و این اقلام را از ایران می خرند.

وی گفت: کشوری مثل عراق بیشترین میزان مرگ و میر را در منطقه دارد زیرا جنگ و درگیری یا تصادفات و حتی آلودگی های محیطی در کشورهایی مثل عراق بسیار بالاتر از استانداردهای جهانی است به همین علت به کالاهای پزشکی از جمله نخ جراحی تولید کشورهای دیگر از جمله ایران نیاز دارند.

حسینی شیرازی درباره ارزبری شرکتهای تولید نخ جراحی نیز گفت: من اطلاعات دقیقی از میزان ارز دریافتی شرکتهای تولید کننده نخ جراحی ندارم و خودشان باید در این مورد توضیح بدهند اما روش هایی وجود دارد که برخی شرکتها (منظورم این شرکت خاص نیست) می توانند با استفاده از آن ارز بیشتری دریافت کنند.

نمایشگاه ایران مد با همه تجربه‌هایش به پایان رسید اما تحلیل و بررسی ابعاد مختلف این نمایشگاه ادامه خواهد داشت.

پایگاه خبری ساعت سلامت آمادگی خود را برای انتشار پاسخ و جوابیه شرکت نخ جراحان طب سینا اعلام می کند.

اخبار مرتبط:

«ایران مد» نمره قبولی می‌گیرد؟

نمایشگاه ایران هلث، المپیک تجهیزات پزشکی در ایران است

نمایشگاه ایران هلث از لنز دوربین

شکوه ایران هلث در ازدحام جمعیت مشتاقان صنعت سلامت+ عکس

۵۰۰ شرکت تجهیزات پزشکی داخلی و خارجی در نمایشگاه ایران هلث شرکت می کنند

بیانیه شماره ۳، تشکل های معترض به ایران هلث: نمایشگاه ایران مد مهر ماه برگزار می شود

روایتی از آغاز تا پایان ایران هلث ۲۴ + ویدئو

نگاه دولتمردان به نمایشگاه ایران هلث + ویدئو

درس‌های ایران هلث ۲۴

حضور نمایندگان ۲۵ کشور در نمایشگاه ایران هلث/ درخواست اندونزی برای خرید تجهیزات پزشکی ایران

معاون علمی رئیس جمهوری: از کیفیت و استقبال نمایشگاه ایران هلث غافلگیر شدم

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

خرداد 1403
ش ی د س چ پ ج
12131415161718
19202122232425
26272829303101
02030405060708
091011  

Generic filters

برچسب‌ها