Generic filters
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی:

نمایشگاه ایران هلث، المپیک تجهیزات پزشکی در ایران است

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران می گوید: نمایشگاه ایران هلث المپیک تجهیزات پزشکی و مهمترین نمایشگاه در سطح ایران است. شرکت هایی که از حضور در این نمایشگاه انصراف داده اند، ضرر می کنند. همه باید برای تقویت این برند ایرانی همکاری کنند.

به گزارش ساعت سلامت، طبق برنامه نمایشگاههای کشور قرار است بیست و چهارمین نمایشگاه تجهیزات پزشکی ایران هلث 6 تا 9 خرداد در محل نمایشگاههای بین المللی تهران در این حوزه برگزار شود.

ادریس مازندرانی، مجری این نمایشگاه به خبرنگار ساعت سلامت گفته که در نمایشگاه امسال حدود 500 شرکت داخلی و خارجی شرکت می کنند و وسعت  این نمایشگاه به حدود 20 هزار مترمربع می رسد. وزارت بهداشت، وزارت صمت و سه تشکل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان، موسسه مرآت و انجمن صنفی متخصصین تجهیزات پزشکی از این نمایشگاه حمایت کرده اند.

با این حال سه تشکل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی، اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی و انجمن شرکتهای مهندسی پزشکی ایران اعلام کرده اند که در این نمایشگاه شرکت نمی کنند و به جای آن نمایشگاه تجهیزات پزشکی ایران مد را از ۱۸ تا ۲۱ مهر در شهر آفتاب برگزار می کنند.

پایگاه خبری ساعت سلامت برای روشن شدن ابعاد این موضوع تاکنون با مجید روحی، رئیس انجمن تولیدکنندگان و برخی اعضای هیئت مدیره این انجمن و نیز مجری نمایشگاه مصاحبه کرده است. این بار برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ مهندس عبدالرضا یعقوب زاده، رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی رفتیم. مشروح گفت و گوی خبرنگار ساعت سلامت را با این تولیدکننده تجهیزات پزشکی با هم می خوانیم:  

نظر شما درباره روند برگزاری نمایشگاه ایران هلث امسال چیست؟

نمایشگاه ایران هلث حتما برگزار می شود. ما هم از اول گفتیم که این نمایشگاه نباید متوقف شود اما عده ای حرف ما را جور دیگری تعبیر کردند. ایران هلث بزرگترین نمایشگاه در سطح ایران است. که سالهاست برگزار می شود. در ابتدا دوسالانه بود اما چند سالی است که به صورت سالانه برگزار می شود.

بنده در گذشته در انجمن تولید کنندگان مسئولیت داشتم از سال 89 هم در اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مسئولیت دارم. نظر من این است که به جای اینکه هر سال 10 تا، 20 تا 30 تا نمایشگاه تجهیزات پزشکی کوچک در شهرستانهای مختلف برگزار کنیم. هر سال یک نمایشگاه قوی، بزرگ و فراگیر داشته باشیم.

حتما هم سالانه باشد. چون اگر بیش از سالی یکبار باشد. رفت و آمد برای شرکتهای داخلی و مهمانان خارجی سخت می شود و بیش از حد درگیر نمایشگاه می شوند و هزینه زیادی را متحمل می شود. اگر دو سال یکبار هم باشد جایگاه نمایشگاه تضعیف می شود.

زمان نمایشگاههای بزرگ در دنیا کاملا از قبل مشخص است. مثلا همه می دانند که نمایشگاه عرب هلث هر سال هفته آخر ژانویه برگزار می شود. یا نمایشگاه مدیکا هر سال هفته سوم نوامبر است. اینها نمایشگاههای بزرگ تجهیزات پزشکی هستند. همه آنها هم سالانه هستند.

شرکتهای مختلف می توانند برای حضور در این نمایشگاهها از قبل برنامه ریزی و از این طریق محصولاتشان را عرضه و معرفی کنند. می توانند با شرکتهای دیگر رقابت کنند. البته شرکتهای خارجی هم می توانند حضور داشه باشند و رقابت کنند.

مزیت نمایشگاه ایران هلث در چیست؟

تعرفه های نمایشگاه ایران هلث نسبت به نمایشگاههای بزرگ دنیا بسیار پایین است. هزینه یک مترمربع غرفه در این نمایشگاه امسال ۷۰۰هزار تومن یعتی کمتر از 15 دلار است  و با هزینه غرفه آرایی بسته به نوع غرفه به 50 دلار هم نمی رسد. این رقم  در مقایسه با نمایشگاه های بین اللملی مبلغ بسیار کمتری است. زیرا مثلا هزینه غرفه در نمایشگاه عرب هلث به ازای هر مترمربع بالای 800 دلار است. یا هر مترمربع غرفه در نمایشگاه مدیکا آلمان با غرفه سازی نه چندان خاص بیش از 500 دلار است.

زمان برگزاری نمایشگاه ایران هلث نیز که معمولا هفته آخر اردیبهشت یا هفته اول خرداد است، زمان بسیار خوبی است. هم آب و هوا خیلی خوب است و تهران زیباست و هم ترافیک کمتر است. زمستان، برفی و سرد و هوای تهران بسیار آلوده است. تابستان هم گرم. بنابراین اگر می خواستیم رایزنی کنیم و بهترین زمان را برای نمایشگاه ایران هلث از شرکت نمایشگاهها بگیریم، باز هم بهترین زمان همین زمان بود. حیف است که شرکتهای تجهیزات پزشکی این فرصت را از دست بدهند.

هر چقدر هم که به روند برگزاری نمایشگاه ایران هلث انتقاد داشته باشیم چون خود ما هم در سالهای گذشته به روند این نمایشگاه انتقاد داشتیم اما هیچ وقت نمایشگاه را تحت الشعاع قرار ندادیم. همیشه گفته ایم این نمایشگاه باید با قدرت برگزار شود.

بعد بین المللی نمایشگاه مطلوب است؟

قبول داریم که بعد بین المللی نمایشگاه ایران هلث باید تقویت شود و بین المللی تر شود. این حرف درستی است. اما خیلی مسائل در اختیار ما نیست. برخی مسائل سیاست خارجی و تحریم ها بر بعد بین المللی نمایشگاه و حضور مهمانان خارجی تاثیر می گذارد. وقتی عربستان در نمایشگاه شرکت نمی کنند و کشورهای عربی هم به عربستان نگاه می کنند، کاری نمی توانیم انجام دهیم.

تحریم های آمریکا نیز باعث شده اروپایی ها در صورت سفر به ایران برای سفر به آمریکا مجبور به اخذ ویزا باشند و به دهها سوال جواب بدهند. برای همین از حضور در این نمایشگاه استقبال نمی کنند. البته مثلا برای شهروند ترکیه چون برای رفتن به آمریکا در هر صورت باید ویزا بگیرد چه به ایران آمده باشد چه نیامده باشد؛ فرقی نمی کند بنابراین مهمانان ترک از این بابت مشکلی ندارند.

امسال نمایندگان کدام کشورها در نمایشگاه ایران هلث شرکت می کنند؟

امسال هم مثل سالهای قبل نمایندگانی از ترکیه، بلاروس، عراق و افغانستان و بسیاری از کشورهای همسایه و دوست در نمایشگاه ایران هلث شرکت می کنند.

عدم حضور نمایندگان کشوهای اروپایی و آمریکایی سطح فنی و تکنولوژی نمایشگاه را پایین نمی آورد؟

خیر چون نمایندگی های شرکتهای بزرگ غربی در ایران هلث حضور دارند. ممکن است مدیرعامل یا مدیران شرکت های تاپ برند غربی در نمایشگاه نباشند اما نمایندگی های داخلی آنها در نمایشگاه ایران هلث حضور دارند و محصولات آنها نیز در نمایشگاه ایران هلث وجود دارد.

مشکلات ناشی از تحریم در ماههای اخیر رو به کاهش است و امیدواریم هر چه زودتر این مشکلات کمتر شود. برخی از این مشکلات هم ناشی از امکانات پایین فرودگاهی در ایران و امثال آن است که مثل تحریم ها رفع آنها در اختیار ما نیست.

نظر شما درباره حاشیه های نمایشگاه ایران هلث و اینکه عده ای از نمایشگاه امسال خارج شده اند یا اعلام عدم شرکت کرده اند، چیست؟

کسانی که حاشیه درست کردند یا نمایشگاه را تحریم کردند، خودشان باید جواب بدهند. ما که حاشیه درست نکردیم. از خودشان بپرسید. برخی از آنها البته فهمیده اند که اشتباه کرده اند. برخی هم هنوز متوجه نشده‌اند و بر اشتباهشان اصرار دارند. از خودشان بپرسید.

نظر شما درباره این اتفاقات چیست؟

موضع ما از اول مشخص بوده است. نظر ما از سالهای قبل هم این بود که نمایشگاه ایران هلث باید تقویت شود. هنوز هم همین نظر را داریم. باید نمایشگاه های شهرستانها را محدود کنیم و به جای آن یک نمایشگاه بزرگ و قوی داشته باشیم.

این اعتراضات به نمایشگاه ایران هلث امسال ضربه زد؟

نه زیاد. شاید در حد 5 درصد. اما بهتر است این را هم از مجری بپرسید. اکنون نمایشگاه در بالغ بر 20 هزار مترمربع برگزار می شود اگر آنها هم می آمدند شاید کمتر از هزار مترمربع  بیشتر می شد.

بحث های مطرح شده از نظر روانی بر فضای نمایشگاه آسیب نزد؟

بله. تاثیر داشته است و کسانی که این کارها را کرده اند باید پاسخ بدهند.

عده ای معتقدند بهتر است. این اختلافات فعلا کنار گذاشته شود و نمایشگاه با قدرت برگزار شود و بعد مشکلات حل شود.

ما با کسی اختلاف نداریم. از اول هم گفتیم. نمایشگاه ایران هلث باید با قدرت برگزار شود. به جای اینکه برخی تشکل ها از مجری پول بگیرند و بعد برای توزیع آن این همه بحث و جدل به وجود بیاید، بهتر است مجری همین پول را به صورت تخفیف بین شرکتها تقسیم کند.

من اختلافی درست نکردم که بخواهم آن را کنار بگذارم. کسانی که تحریم کردند باید دلایلشان را بگویند. بسیاری از مسائلی هم که مطرح شده مربوط به سالها پیش است.

اهمیت نمایشگاه ایران هلث در چیست؟

نمایشگاه ایران هلث، المپیک تجهیزات پزشکی در ایران است. اگر برخی شرکتهای بزرگ در آن شرکت نکنند و شرکتهای کوچکتر شرکت کنند بازدیدکنندگان هم به آن اهمیت لازم را نمی دهند و نمایشگاه ضعیف می شود. بنابراین هزینه کردن برای شرکت نمایشگاه هم بی معنی می شود.

برعکس اگر شرکتهای بزرگ حضور داشته باشند. شرکتهای کوچک هم بیایند و تبلیغات خوبی باشد. وزارتخانه های دولتی هم حضور پررنگی داشته باشند. نمایشگاه خوبی برگزار می شود. هر چقدر این نمایشگاه تقویت شود به نفع همه است.

پیام شما به کسانی که نمایشگاه را ترک کرده اند، چیست آیا از آنها می خواهید که شرکت کنند؟

بله. قطعا از همه شرکتهای فعال در صنعت سلامت می خواهیم در نمایشگاه ایران هلث شرکت کنند. چه رقیب ما باشند چه رقیب نباشند، فرقی نمی کند.

هنوز فرصت هست؟

فرصت زیادی نیست اما فرصت خیلی کمی در حد یکی دو روز هست.

نظر شما درباره برگزاری نمایشگاه ایران مد در شهر آفتاب چیست؟

قطعا موافق نیستیم. چون دو بار هزینه کردن برای شرکتها اصلا خوب نیست. به هر حال نمایشگاه ایران هلث برگزار می شود. من البته فکر می کنم نمایشگاه دیگری در شهر آفتاب اصلا برگزار نمی شود یا حتی اگر هم برگزار شود استقبال از آن کم خواهد بود.

اگر نمایشگاه دیگری در مهر ماه برگزار شود و زمین بخورد، کسانی که برای آن هزینه کرده اند بیشتر متضرر می شود. اگر هم خوشبینانه نگاه کنیم و به فرض البته فرض محال نمایشگاهی در حد متوسط برگزار شود، باز هم دو بار هزینه کردن در سال برای شرکتها هزینه اضافه است. مگر در فاصله خرداد تا مهر شرکتها چه حرف جدیدی برای گفتن دارند.

گفت و گو از افشین شاعری

اخبار مرتبط

۵۰۰ شرکت تجهیزات پزشکی داخلی و خارجی در نمایشگاه ایران هلث شرکت می کنند

کوتاه نمی آییم نمایشگاه ایران هلث ۱۴۰۲ باید به تعویق بیفتد

نمایشگاه ایران هلث باید به تعویق بیفتد

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها