Generic filters

«ایران مد» نمره قبولی می‌گیرد؟

نمایشگاه تجهیزات پزشکی «ایران مد» سرانجام بعد از ماهها کشمکش بین موافقان و مخالفان برگزار شد. نمایشگاهی که روز اول خلوت بود و روز دوم نیز استقبالی کمتر از حد انتظار داشت.

به گزارش ساعت سلامت، نمایشگاه بین المللی تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی «ایران مد»، در حالی به افتتاح رسید که بسیاری برگزاری این نمایشگاه را عامل انشقاق و جدایی صنف تجهیزات پزشکی در ایران می دانند و معتقدند در حالی که نمایشگاه موفق و پر رونق «ایران هلث» در تهران برگزار می شود و در دنیا نیز شناخته شده است، برگزاری نمایشگاه دوم، آن هم کمتر از چهار ماه بعد نه تنها لزومی ندارد بلکه موجب هزینه های کم فایده برای شرکتها و تضعیف جایگاه این صنف در داخل و خارج از کشور می شود.

با این حال جمعی از فعالان حوزه تجهیزات پزشکی اعم از واردکنندگان و تولیدکنندگان و به خصوص سه تشکل مخالف ایران هلث پس از اختلافاتی که با برگزارکنندگان بیست و چهارمین نمایشگاه ایران هلث پیدا کردند، عزم خود را برای برگزاری این نمایشگاه جزم کردند و تا برگزاری آن به هر قیمتی کوتاه نیامدند.

ایده برگزاری نمایشگاه ایران مد از زمانی شروع شد که نمایندگان سه تشکل قدیمی صنف تجهیزات پزشکی در ایران یعنی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی، اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی و انجمن شرکتهای مهندسی پزشکی ایران با مجری نمایشگاه ایران هلث دچار اختلاف شدند.

روز اول نمایشگاه ایران مد

چرا صنف تجهیزات پزشکی دو پاره شد

شکایت آنها آن طور که در بیانیه‌های متعدد آنها اعلام شد، رعایت نشدن اصول توافق شده در شورای سیاستگذاری این نمایشگاه از جمله جانمایی غرفه ها و هزینه های اسپانسری غرفه ها بود. اما بعدا معلوم شد که نمایندگان برخی از این انجمن‌ها از جمله انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان از برگزارکننده نمایشگاه درخواست مالی داشتند که مجری این نمایشگاه از آن امتناع کرده بود.

تامین نشدن درخواست میلیاردی آنها از مجری نمایشگاه «ایران هلث» موجب شد آنان این نمایشگاه قدیمی 24 ساله را که خود از فعالان آن بودند، تحریم کنند و اعلام کردند که نمایشگاه ایران مد را جداگانه برگزار می‌کنند.

دکتر مجید روحی، رئیس سابق هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی به ساعت سلامت گفته بود: با توجه به تخلفات گسترده مجری نمایشگاه ایران هلث، عدم تمکین به مصوبات شورای سیاستگذاری این نمایشگاه ، حذف جنبه بین المللی آن و ناامیدی از اصلاح این رویه‌ها، به هیچ وجه در نمایشگاه ایران هلث شرکت نمی‌کنیم.

وی افزود: انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی از سال ۷۸ زمانی که نمایشگاه ایران مد برگزار می شد، برای حفظ مصالح و شأن صنف و صنعت تجهیزات پزشکی فعالیت کرده است. در آن زمان که تعداد شرکت‌های تولیدی و واردکننده به عدد ۵۰ نمی رسید با این حال نمایشگاه ایران مد را با کیفیت و گستردگی به مراتب بالاتر از نمایشگاه ایران هلث فعلی برگزار می کردیم.

رئیس سابق هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی افزود: اکنون انحرافات و تخلفات مجری نمایشگاه ایران هلث باعث تضعیف شدید جایگاه این نمایشگاه و تکه تکه شدن فعالان این حوزه شده است و تنش ها و اختلافات جدی به حد بالایی رسیده است که ادامه آن به هیج وجه به نفع صنعت و صنف تجهیزات پزشکی کشور نیست.

ایران هلث با شکوه

با این حال نمایشگاه ایران هلث با شکوه هر چه تمام تر در زمان مقرر در روزهای 6 تا 9 خرداد 1402 با حضور بیش از 500 شرکت در فضایی به وسعت 20 هزار مترمربع در 11 سالن سرپوشیده و فضای باز برگزار شد، زمانی که شرکت کنندگان در هوای دل انگیز بهار و در شمال تهران زیبا برای بازدید از نمایشگاه می‌آمدند.

ادریس مازندرانی، مجری نمایشگاه ایران هلث به ساعت سلامت گفته بود: برخی از اعضای سه تشکل معترض درخواست هایی داشتند که قابل انجام نبود. نمایشگاه ایران هلث مثل هر سال بر اساس قوانین و مقررات سازمان توسعه تجارت و شرکت نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار می شود.

عبدالرضا یعقوب زاده، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران نیز به ساعت سلامت گفت: نمایشگاه ایران هلث المپیک تجهیزات پزشکی و مهمترین نمایشگاه در سطح ایران است. شرکت هایی که از حضور در این نمایشگاه انصراف داده اند، ضرر می کنند. همه باید برای تقویت این برند ایرانی همکاری کنند.

وی افزود: تعرفه های نمایشگاه ایران هلث نسبت به نمایشگاههای بزرگ دنیا بسیار پایین است. هزینه یک مترمربع غرفه در این نمایشگاه امسال ۷۰۰هزار تومان یعتی کمتر از ۱۵ دلار است  و با هزینه غرفه آرایی بسته به نوع غرفه به ۵۰ دلار هم نمی رسد. این رقم  در مقایسه با نمایشگاه های بین اللملی مبلغ بسیار کمتری است. زیرا مثلا هزینه غرفه در نمایشگاه عرب هلث به ازای هر مترمربع بالای ۸۰۰ دلار است. یا هر مترمربع غرفه در نمایشگاه مدیکا آلمان با غرفه سازی نه چندان خاص بیش از ۵۰۰ دلار است.

روز اول نمایشگاه ایران مد

به نام تولید به کام واردات

حالا نمایشگاه ایران مد به روز اجرا رسیده است، نمایشگاهی که در جنوب تهران در شهر آفتاب برگزار می شود. جایی که گر چه شاید به گفته موافقان آن ترافیک کمتری داشته باشد اما دسترسی به آن برای اغلب شرکتها و بازدیدکنندگان سخت است و مسافت طولانی آن استقبال آن را به حداقل می رساند، چنانچه روز اول آن تقریبا خالی از بازدیدکننده بود.

قیمت هر مترمربع این نمایشگاه 400 هزار تومان تعیین شده که البته برای شرکتهای داخلی ارزانتر از نمایشگاه ایران هلث در سئول است اما از آنجا که از شرکتهای خارجی هم همین هزینه گرفته می شود، برای شرکتهای خارجی بسیار ارزان تمام می شود و به همین علت بسیاری از منتقدان می گویند، انجمن تولیدکنندگان با این اقدام بیشتر به نفع شرکتهای خارجی عمل کرده است و این شرکتها غرفه های بزرگی را در اختیار گرفتند.

با این حال نمایشگاه آفتاب محاسنی هم دارد، سالن های نو و بزرگ با سقف های مرتفع، جذابت‌های بصری و هوای مطبوعی را در جنوب تهران به وجود آورده است. اما خدمات رفاهی آن ضعیف است و به هیچ وجه با نمایشگاه بین المللی تهران قابل مقایسه نیست، رستوران آن در جایی شبیه راهرو تعبیه شده است که حس خوبی به بازدیدکنندگان منتقل نمی کند.

تعداد شرکتهای ایران مد یک سوم ایران هلث

برگزارکنندگان نمایشگاه «ایران مد» با تبلیغات خود توانستند حدود 180 شرکت را در ماه مهر به این نمایشگاه بیاورند و برای پر کردن فضا حدود یک سوم از فضای 12 هزارمترمربعی این نمایشگاه را به شرکت های هیئت مدیره تشکل ها، انجمن ها و نهادهای دولتی اختصاص دادند، حتی راهرو بین غرفه ها را وسعت دادند تا تعداد کم شرکتها به چشم نیاید.

حالا تشکل های صنف تجهیزات پزشکی به دو قطب تقسیم شده‌اند و انشقاق مهمی بین آنها به وجود آمده است و حتی تغییر رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان تجهیزات پزشکی و حضور جلیل سعیدلو به جای مجید روحی نیز نتوانست حاشیه های پررنگ این انجمن را پر کند.

شرکت هایی که به تبعیت از تشکل های خود در نمایشگاه ایران مد شرکت کرده اند نیز با وجود هزینه‌هایی که متقبل شده اند، چندان راضی به نظر نمی رسند، یک نمونه آن عباس صبحی، مدیرعامل شرکت ارمغان رفاه جامعه است.

روز اول نمایشگاه ایران مد

از حضور در ایران مد راضی نیستم

صبحی به خبرنگار ساعت سلامت گفت: مشکلات زیادی در نمایشگاه ایران مد وجود دارد و راضی نیستیم. به هر حال شرایط طوری است که باید خودمان را با آن وفق دهیم. غرفه شرکت ما در روز اول آماده نشده بود و حالا امروز در روز دوم نمایشگاه به ما اعلام کرده اند که ببخشید فراموش کرده بودیم و مشغول آماده سازی غرفه هستیم.

او که تولید کننده تجهیزات پزشکی نوزادان است معتقد است: من در نمایشگاه ایران مد نقطه مثبتی نمی بینم،  این همه هزینه کردم که ترافیک نباشد اما حتی این مزیت هم چندان وجود ندارد و بعد از ظهرها بدون ترافیک نیست. انتظار داشتیم با وجود ضعف امکانات و دوری و دسترسی سخت در مجموع نمایشگاه قابل قبولی باشد ولی این طور نیست.

مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی ارمغان رفاه جامعه افزود: قطعا ایران هلث در خیابان سئول با وجود برخی مشکلات از جمله ترافیک، بسیار بهتر از نمایشگاه آفتاب است و اصلا قابل مقایسه نیستند. هر چند نمایشگاه سئول هم بدون نقص نیست اما اگر بخواهیم از 20 نمره بدهیم من به نمایشگاه ایران هلث نمره 15 می دهم و به نمایشگاه ایران مد نمره 7 می دهم.

صبحی گفت: برخی همکاران می گویند چون امسال، سال اول برگزاری نمایشگاه ایران مد است باید یکسری نقاط ضعف را بپذیریم. برگزارکنندگان تجربه نداشتند به همین علت یکسری اشکالات وجود دارد. اما اصلا این نمایشگاه با ایران هلث قابل مقایسه نیست و فاصله خیلی زیادی دارند.

خبرنگار ساعت سلامت تلاش کرد با برگزارکنندگان نمایشگاه ایران مد از جمله مجری و نیز مسئولان انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان برای پاسخ به این مشکلات گفت و گو کند اما هیچکدام پاسخگو نبودند.

افشین شاعری

اخبار مرتبط

نمایشگاه ایران هلث، المپیک تجهیزات پزشکی در ایران است

نمایشگاه ایران هلث از لنز دوربین

شکوه ایران هلث در ازدحام جمعیت مشتاقان صنعت سلامت+ عکس

۵۰۰ شرکت تجهیزات پزشکی داخلی و خارجی در نمایشگاه ایران هلث شرکت می کنند

بیانیه شماره ۳، تشکل های معترض به ایران هلث: نمایشگاه ایران مد مهر ماه برگزار می شود

روایتی از آغاز تا پایان ایران هلث ۲۴ + ویدئو

نگاه دولتمردان به نمایشگاه ایران هلث + ویدئو

درس‌های ایران هلث ۲۴

حضور نمایندگان ۲۵ کشور در نمایشگاه ایران هلث/ درخواست اندونزی برای خرید تجهیزات پزشکی ایران

معاون علمی رئیس جمهوری: از کیفیت و استقبال نمایشگاه ایران هلث غافلگیر شدم

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها