Generic filters
رئیس سازمان غذا و دارو در نمایشگاه ایران فارمکس اعلام کرد

توصیه رهبر انقلاب به خودکفایی در تولید مواد اولیه دارویی

رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد: رهبر معظم انقلاب از مسئولان خواسته‌اند در تولید مواد اولیه دارویی در کشور به خودکفایی برسیم. این موضوعی است که از طرف دو تن از مقامات ارشد کشور از جمله دکتر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی به ما منتقل شده است.

به گزارش ساعت سلامت دکتر حیدر محمدی امروز در مراسم افتتاح ششمین نمایشگاه دارویی فارمکس در محل شهر نمایشگاهی آفتاب افزود: در تولید و صادرات مواد اولیه دارویی شرایط خوبی داریم و حتما برای رسیدن به خودکفایی در تولید مواد اولیه دارویی تلاش می کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: 270 قلم از مواد اولیه دارویی تولید داخل است و واردات این اقلام محدودیت دارد. لیست این اقلام نیز مدام به روز می شود.  آمار نامه مواد اولیه دارویی نیز به زودی منتشر می شود.

وی ادامه داد: مهمترین مشکل در حوزه تولید دارو تامین ارز برای واردات و کمبود نقدینگی است. برای تامین ارز مداوم با مسئولان بانک مرکزی رایزنی می کنیم. مهمترین عامل کمبود نقدیندگی شرکتهای دارویی نیز بدهی و مطالبات معوقه سازمان های بیمه گر است.

دکتر محمدی گفت: میزان طلب شرکتهای دارویی از بیمه ها به 27 هزار میلیار تومان رسیده است. شرکتهای تجهیزات پزشکی نیز 12 هزار میلیارد تومان بدهی معوقه دارند که با رایزنی هایی که داشتیم 20 هزار میلیارد تومان آن را از سازمان تامین اجتماعی دریافت کردیم.

وی افزود: برای پرداخت به موقع بدهی شرکتهای دارویی و تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو برای پرداخت مطالبات بیمه ها از دولت رایزنی می کند و این سازمانها خیالشان راحت است که با پیگیری این سازمان مطالبات آنها پرداخت می شود.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: به منظور تسهیل و سرعت بخشی به امور جاری در تولید مواد اولیه سال گذشته بازدیدهای زمین محل احداث کارخانه، پیشرفت پروژه، انبار و نمونه برداری بعد از آموزش به دانشگاههای علوم پزشکی واگذار شده و سرعت انجام بازدیدهای GMP افزایش یافته است.

وی گفت: بر این اساس  در سال  1401 حدود ۱۴۳ پروانه ساخت مواد دارویی و در سال گذشته ۱۸۴ پروانه تولید مواد اولیه دارویی در کشور صادر شد.

محمدی افزود: در سال ۱۴۰۱ ارزش دلاری ترخیص شده حوزه مواد اولیه دارویی ۱.۰۹ میلیارد دلار بود و سال ۱۴۰۲ این عدد به ۱.۱۶ میلیارد دلار رسید که از این میزان ۲۹۲ میلیون دلار آن به تولید کنندگان ماده اولیه و ملزومات بسته بندی اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: همچنین در سال ۱۴۰۱ ارزش ریالی مواد اولیه تامین شده ۲۹ هزار میلیارد تومان بود که ۱۰.۳ هزار میلیارد تومان آن به تولید داخل و ۱۸.۷ به واردات اختصاص دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: شرایط خوبی در تولید و صادرات مواد اولیه دارویی داریم و وزیر بهداشت نیز در بازدیدهای خارجی مدام با درخواست کشورها برای واردات مواد اولیه دارویی از ایران مواجه می شود که مایه افتخار است.

محمدی گفت: حجم بازار دارویی کشور در سه ماه گذشته حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان بوده که ۹۸ درصد آن مربوط به تولید داخل بوده است.

محمدی افزود: بر اساس آمارنامه دارویی این عدد در سال گذشته به 99 درصد تولید داخل و یک درصد واردات رسید. البته از نظر ریالی همان دو درصد واردات حدود 19 درصد ارزش بازار دارویی کشور را در بر می گیرد و 81 درصد ارزش ریالی بازار دارویی کشور تولید داخل است.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: امسال ۱۵ هزار میلیارد تومان از سهم دارویار را گرفته ایم که در مقابل اعتبار 75 هزار میلیارد تومان دارویار رقم زیادی نیست اما سال گذشته تا پایان تیرماه میزان دریافت اعتبارات طرح دارویار صفر بود.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: بیشترین سهم ریالی بازار دارو مربوط به آموکسی سیلین با  1200 میلیارد تومان و بعد از آن قرص سرمایه خوردگی با 750 میلیارد تومان و بعد از آن سرم سدیم کلراید با 48 میلیارد تومان است، این سرم سال گذشته در رتبه دوم بود و داروی IVIG در رتبه سوم بود.

وی افزود: از نظر تعدادی نیز داروی آموکسی سیلین با مصرف سالانه 750 میلیون عدد در رتبه اول مصرف در ایران قرار دارد و قرص سرماخوردگی و متفورمین در رتبه های بعدی هستند.

دکتر محمدی گفت: بازار دارویی ایران سال گذشته حدود 1.5 میلیارد دلار ارز گرفت که 150 میلیون دلار آن ارز ترجیحی 4200 تومانی بود.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها