Generic filters
رئیس سازمان هدفمندی یارانه ها:

ارز 4200 تومانی دارو کامل حذف می شود

دارو و ارز

رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد: ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی دارو با تقویت پوشش بیمه‌ای دارو‌های گران قیمت به طور کامل حذف می شود.

به گزارش ساعت سلامت به نقل از صدا و سیما، علی عسگری در برنامه صف اول این  خبر را اعلام کرد و گفت: ارز ترجیحی دارو به طور کامل حذف می شود.

تا قبل از اجرای طرح دارویاری که از 23 تیر 1401 اجرا شد سالانه حدود 2.5 میلیارد دلار برای واردات دارو و مواد اولیه دارویی اختصاص می یافت اما با اجرای این طرح بخش عمده این یارانه حذف و قرار شد، مابه التفاوت آن برای جبران افزایش قیمت دارو و حمایت از بیماران در اختیار بیمه ها قرار گیرد.

در اجرای این طرح اعتبار و بودجه لازم برای جبران ما به التفاوت قیمت داروها در اختیار سازمانهای بیمه قرار نگرفت و همین امر بر کاهش تولید و کمبود برخی اقلام دارویی دامن زد اما بخشی از ارز 4200 تومانی همچنان برای واردات برخی داروهای خاص و مواد اولیه دارویی باقی ماند.

کمبود دارو ادامه یافت، قاچاق کم شد

اکنون رئیس سازمان هدفمندی یارانه ها بدون ذکر میزان باقیمانده ارز ترجیحی دارو از حذف کامل آن خبر می دهد. باید دید این تصمیم جدید چه تاثیری بر بازار دارو و قیمت گذاری آن خواهد داشت.

با وجود مشکلات و کمبودهایی دارویی که بعد از اجرای طرح دارویاری وجود داشت، اجرای این طرح تا حدی قاچاق دارو از کشور را کاهش داد و البته میزان آن را به صفر نرساند. بهرام عین اللهی وزیر بهداشت بدون ذکر میزان قاچاق دارو به خارج یا بازارهای زیرزمینی داخلی از کاهش 62 درصدی قاچاق دارو بعد از اجرای طرح دارویاری خبر داده است.

در یکسال گذشته و بعد از اجرای طرح دارویاری یکی از گلایه های مهم کارخانه های داروسازی کشور قیمت گذاری دستوری و غیر واقعی دارو و متناسب نبودن قیمت داروها با تورم و افزایش هزینه های تولید دارو بوده است. همزمان بیمه ها نیز از اعتبار حدود 70 هزار میلیارد تومانی که سال گذشته باید برای جبران ما به التفاوت ارز دارو دریافت می کردند به گفته رئیس سازمان غذا و دارو فقط 13 هزار و 500 میلیارد تومان دریافت کردند و امسال نیز تاکنون حدود 12 هزار میلیارد تومان تا آخر خرداد پرداخت شده است.

علاوه بر دارو هر سال مقداری ارز ترجیحی نیز برای واردات تجهیزات پزشکی  اختصاص می یافت به طوری که کل میزان ارز 4200 تومانی دارو و  تجهیزات پزشکی به حدود 4 میلیارد دلار می رسید.

در حوزه تجهیزات پزشکی ارز ترجیحی برای واردات اغلب تجهیزات سرمایه ای حذف و به همین علت قیمت این کالاها تا حدود 10 برابر گرانتر شده است اما هنوز مقداری ارز ترجیحی برای واردات برخی تجهیزات پزشکی مصرفی وجود دارد و به طورکامل حذف نشده است.

اخبار مرتبط

امکان تجدید نظر در قیمت‌گذاری دارو وجود دارد

داروی بیماران هموفیلی کوپنی شد

داروخانه‌ها به بهانه تاخیر بیمه آزاد فروشی نکنند

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

خرداد 1403
ش ی د س چ پ ج
12131415161718
19202122232425
26272829303101
02030405060708
091011  

Generic filters

برچسب‌ها