Generic filters

ادعای عجیب رئیس کل سازمان نظام پرستاری

محمد میرزابیگی

ساعت سلامت- رئیس کل سازمان نظام پرستاری حدود یک ماه مانده به ششمین دوره انتخابات این سازمان در یک نشست خبری سخنانی را مطرح کرده است که بسیار عجیب است.

محمد میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری که 4 دوره از پنج دوره فعالیت این سازمان در کسوت رئیس کل این سازمان فعالیت کرده است. 1.5 ماه مانده به انتخابات نظام پرستاری با دعوت از خبرنگاران رسانه ها در نشستی خبری به بیان دستاوردهای دوره پنجم این سازمان پرداخته است اما دستاوردهایی را مطرح کرده است که بسیار عجیب است.

او در این نشست خبری ادعا کرد که «یکی از دستاوردهای دوره پنجم سازمان نظام پرستاری تصویب 8 قانون در مجلس شورای اسلامی است».

ادعایی بسیار عجیب که در خبر اکثر رسانه ها از جمله ایسنا و خبرگزاری فارس نیز بازتاب داشت و در خبر این رسانه ها تصویب 8 قانون در مجلس به عنوان دستاورد فعالیت دوره پنجم سازمان نظام پرستاری منتشر شد. دستاوردی که اگر واقعیت داشته باشد، بسیار تکان دهنده و فوق العاده است و نشان می دهد مجلس در دوره چهارساله فعالیت نظام پرستاری هر سال دو قانون برای پرستاران تصویب کرده است.

این ادعا به قدری بزرگ و باورنکردنی است که در نگاه اول این طور تصور می شود که احتمالا رسانه ها در تنظیم صحبت های رئیس سازمان نظام پرستاری دقت لازم را نداشته اند و احتمالا منظور او تصویب 8 قانون برای پرستاران در کل دوران فعالیت 20 ساله سازمان نظام پرستاری یا کل تاریخ 80 ساله مدرن رشته پرستاری در ایران است.

ادعای تصویب 8 قانون برای پرستاران در چهارسال

اما تکرار عین این جملات در سایت رسمی سازمان نظام پرستاری نشان می دهد که هیچ اشتباهی در تنظیم اخبار نبوده و رئیس کل این سازمان این ادعای عجیب را مطرح کرده است. میرزابیگی در این نشست خبری گفت:

« تا روز آخری که در دوره پنجم سازمان نظام پرستاری مشغول باشیم حتما کار خواهیم کرد و سپس وظایف را به دوره بعد محول می‌کنیم و تا ثانیه آخر مسئولیت، بر سر عهد خود هستیم. در این دوره حدود ۱۰عنوان دستاورد ملموس و کَمی داشتیم که شامل تصویب ۸قانون در مجلس شورای اسلامی بوده است که شامل قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، ارتقای بهره‌وری، استخدام در طول برنامه ۴و ۵توسعه، توسعه پرستاری جامعه‌نگر و… است».

پنجمین دوره فعالیت سازمان نظام پرستاری از تابستان 1398 شروع شد و مرداد 1402 به پایان می رسد و در واقع اکنون دوره چهارساله پنجم این سازمان به اتمام رسیده و در وقت اضافه است اما آیا واقعا 8 قانون مرتبط با پرستاران در این دوران آن هم با مشارکت نظام پرستاری در مجلس تصویب شده است؟

کدام قانون

میرزابیگی 8 قانونی را که به تعبیر او در این دوره تصویب شده معرفی نکرده است اما خیلی گذرا نام چند قانون مورد نظر خود را بیان کرده است. که شامل «قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، ارتقای بهره‌وری، استخدام در طول برنامه ۴و ۵توسعه، توسعه پرستاری جامعه‌نگر و… است».

در بین این قوانین که رئیس سازمان نظام پرستاری از آنها نام برده قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری مصوب 6 تیر 1386 و قانون ارتقای بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت مصوب 30 فروردین 1388 است که هیچ کدام همزمان با دوره پنجم فعالیت سازمان نظام پرستاری نیست.

عجیب تر اینکه او به استخدام در طول برنامه 4 و 5 توسعه اشاره کرده که به هیچوجه همزمان با دوره پنجم فعالیت سازمان نظام پرستاری (1398 تا 1402) نیست، برنامه چهارم توسعه مربوط به سالهای 1384 تا 1388 و برنامه پنجم مربوط به سالهای 1388 تا 1392 است که البته قبل از شروع این دوره ها در مجلس تصویب شده است.

استخدام پرستاران نیز قانون مجزا ندارد و معمولا با تصویب در دولت و صدور مجوز سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه انجام می شود، قانونی به نام پرستاری جامعه نگر نیز تاکنون در مجلس تصویب نشده است.

دستاوردهای نظام پرستاری

ادعای تصویب 8 قانون برای پرستاران در دوره پنجم سازمان نظام پرستاری و نام بردن از چند قانون قدیمی مصوب مجلس آن هم از سوی فردی که در تمام 20 سال گذشته در کسوت رئیس کل سازمان نظام پرستاری یا معاون پرستاری وزیر بهداشت و اخیرا معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم فعالیت کرده بسیار عجیب است.

 انتظار این بود که در آستانه رقابت در ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، اگر دستاوردی در دوره پنجم وجود دارد بسیار دقیق تر و مستدل تر بیان شود.

بیان این دستاوردها در زمانی صورت می گیرد که اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری (مصوب سال 86) بعد از دوبار تاکید مقام معظم رهبری، از سال گذشته شروع شد و تقریبا تنها اقدام مهم انجام شده برای پرستاران همزمان با دوره پنجم نظام پرستاری است که اتفاقا این سازمان در تدوین و تصویب آیین نامه های اجرایی آن نقش موثری داشت.

اما نحوه اجرای این قانون بر مبنای آیین نامه های اجرایی آن با انتقادهای بسیاری در جامعه پرستاری مواجه شده است. به طوری که خود سازمان نظام پرستاری نیز منتقد نحوه اجرای این قانون شده و وزارت بهداشت را به اجرای ناقص این قانون متهم می کند.

هر چه هست، اطلاعات موجود نشان می دهد که هیچ قانون جدیدی در 4 سال گذشته برای پرستاران در مجلس تصویب نشده است. ادعای تصویب 8 قانون مرتبط با پرستاران در مجلس در این مدت ادعایی عجیب است که شاید نخبگان و خبرگان این حوزه بتوانند دلیل آن را توضیح دهند.

اخبار مرتبط:

انتقاد معاون پرستاری از حرکت نمایشی میرزابیگی در آستانه انتخابات نظام پرستاری

فقط 5 هزار پرستار استخدام می شود/قانون تعرفه گذاری پرستاری اجرا نشد

وعده استخدام پرستار در وزارت بهداشت بر زمین ماند

17 هزار پرستار بعد از کرونا اخراج شدند

تغییر موضع سازمان نظام پرستاری درباره تعرفه گذاری: باعث شرمندگی است

رئیس نظام پرستاری: قانون تعرفه گذاری کامل اجرا نشده است

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها