Generic filters

کارزار حمایت از نقش ماماها در زایمان طبیعی/ اعتراض ماماها به تعارض منافع متخصصان زنان

نوزاد

جمعی از ماماهای فعال کشور کارزار حمایت از نقش ماماها در زایمان طبیعی و حمایت از قانون جوانی جمعیت و فرزند آوری را راه اندازی کردند و از جمعیت مامایی کشور خواستند در این کارزار شرکت کنند.

به گزارش ساعت سلامت، ماماهای فعال در این کارزار نوشتند: در وضعیت فعلی کشور که جمعیت کشور به سرعت در حال پیر شدن است و دغدغه اصلی همه مسئولان، نجات کشور از آینده‌ای هولناک با پیری جمعیت و فرو رفتن در سیاه چاله جمعیتی و افزایش نسل و جوان شدن نیروی انسانی کشور است.

اخیراً افرادی منتسب به برخی گروه‌های صنفی متخصصان زنان به دلیل تعارض منافع اقدام به نامه‌نگاری‌های گسترده با وزارت بهداشت و سازمان‌های مرتبط و نشر آن در فضای مجازی در مخالفت با ترویج زایمان طبیعی کرده‌اند و با توجه به اقبال مادران باردار به زایمان طبیعی و همراهی ماما در این پروسه، هجمه سازمان یافته‌ای را علیه این قشر خدوم آغاز کرده‌اند.

آنان با این اقدام علاوه بر آنکه با پرخطر قلمداد کردن زایمان طبیعی، خاطر عزیز زنان باردار کشور را مشوش نموده‌اند. هویت حرفه‌ای حدود 60 هزار نفر مامای ارائه کننده خدمات سلامت در عرصه‌های مختلف بهداشتی و درمانی را زیر سوال برده و باعث آزردگی خاطر و دلسردی جامعه بزرگ مامایی کشور شده است.

رشته مامایی یکی از قدیمی‌ترین رشته‌های آکادمیک کشور و با سابقه تحصیلات دانشگاهی از سال ۱۲۹۸ است. ماماها از جمله نیروهای هزینه-اثربخش و هزینه-فایده نظام سلامت در ارائه خدمات بهداشتی-درمانی سطح اول و نیز نظام ارجاع از قبل از بارداری تا پس از زایمان هستند.

هم‌اکنون نیز دانش آموختگان مامایی به دلیل مهارت‌ها و توانمندی‌های خود در اقصی‌نقاط کشور به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار و صعب‌العبور با عشق و از جان گذشتگی مشغول خدمت رسانی به زنان و مادران و خانواده آنان هستند.

تجربه خوشایند زایمان طبیعی را از مادران نگیریم

توجه به این موضوع و اهمیت نقش ماما در فرزندآوری ایمن و افزایش نسل و تأثیر آنها در تحقق اهداف قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت موجب شده قانونگذار نیز در مواد مختلف قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بر تقویت نیروی انسانی مامایی تأکید کرده و در ابعاد مختلف کمی، کیفی و انگیزشی به آن بپردازد.

از سوی دیگر شواهد علمی بین‌المللی نیز بیانگر این است که ماماها با ارائه مراقبت با کیفیت به مادر و نوزاد علاوه بر کاهش عوارض، مرگ‌های مادری، مرده‌زایی و مرگ‌های نوزادی می‌توانند تأثیر مثبت بر ۵۰ شاخص بهداشتی دیگر نیز بگذارند.

بررسی شواهد علمی نیز در دنیا نشان می‌دهد حضور ماما در کنار مادر در طی لیبر یا انجام زایمان مادران نه تنها منجر به افزایش مداخلات و عوارض ناخواسته در مادر و نوزاد نشده بلکه برخلاف ادعای نامه مذکور، همواره با کاهش مداخلات، بهبود شاخص‌های مادری و نوزادی همراه بوده است.

اکنون در راستای اجرایی نمودن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تعهدات ملی و بین‌المللی لازم است تا هر چه بیشتر و با عزمی راسخ برای جوان ماندن کشور عزیزمان اقدام کنیم.

یکی از راهکارهای موثر برای تشویق و ترغیب خانواده‌ها به فرزندآوری، فراهم کردن تجربه خوشایند از دوران بارداری و زایمان، مراقبتهای جسمی، مراقبت عاطفی و روانی مداوم و با کیفیت به خانواده‌هاست.

شواهد علمی تمامی کشورهای موفق دنیا که بهترین شاخص‌های سلامت باروری به ویژه سلامت مادر و نوزاد و فرزندآوری را دارند حاکی از سرمایه‌گذاری بر تقویت رشته مامائی است که نه‌تنها موجب فرزندآوری مجدد می شود بلکه پیشگیری از مداخلات پر هزینه و صرفه جویی اقتصادی را به خصوص در شرایط ویژه کشور در بر دارد.

کم ارزش جلوه دادن نقش ماماها در نظام سلامت

با این تفاسیر، انتشار این گونه نامه‌ها و کم ارزش جلوه دادن جایگاه حرفه‌ای ماما در نظام سلامت، مخالفت آشکار با سیاست‌های جمعیتی کشوری بوده و علاوه بر بازی با احساسات زوج‌های جوان آن هم بدون ارائه شواهد علمی و مستندات ملی، موجب بروز تشویش خانواده‌ها، التهاب اجتماعی، تنش در محیط کار، مخدوش کردن تعاملات بین حرفه‌ای و دلسردی ارائه دهندگان خدمت شده و آسیب جدی به کیفیت ارائه خدمات در سیستم بهداشتی و درمانی کشور وارد می‌سازد.

همچنین موجب نادیده گرفته شدن نقش گسترده ۶۰ هزار مامای شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی در ارائه خدمات به خصوص امر زایمان ( از دوره افتاده ترین مناطق کشور تا مراکز تخصصی مراکز استانها) شده و هویت حرفه‌ای ماما را زیر سوال می برد.

لازم به ذکر است در سال ۹۷ نیز برخی از متخصصان زنان و زایمان دادخواستی مبنی بر ابطال دستورالعمل برنامه ترویج زایمان طبیعی تدوین شده در راستای اجرای ماده ۷۶ قانون ششم توسعه (افزایش زایمان طبیعی) تنظیم و به دیوان عدالت اداری ارسال کردند که دیوان عدالت اداری و شورای نگهبان پس از بررسی ادله و شواهد طرفین، آن را مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات نشناخت.

ادامه مخالفت متخصصان زنان با وجود رأی دیوان عدالت اداری

 اکنون جای تعجب است که علیرغم رأی دیوان عدالت اداری، متخصصان زنان و زایمان از قانون تمکین نکرده و همچنان بر موارد غیر اصولی و غیر علمی خود پافشاری دارند و در این برهه زمانی خاص که دشمنان قسم خورده کشور هر موضوعی را دستاویز ایجاد آشوب در کشور قرار می دهند باعث بروز التهاب و نارضایتی در جامعه می شوند.

ما ماماهای امضا کننده زیر به عنوان نمایندگان دومین گروه بزرگ عضو سازمان نظام پزشکی و یکی از حرفه‌های ارائه دهندگان خدمات در نظام سلامت در مجموعه وزارت بهداشت، خواستار رسیدگی عاجل و صدور دستور مقتضی برای حمایت دولت از دستورالعمل‌های ترویج زایمان طبیعی و سلامت مادران وزارت بهداشت هستیم.

تا بتوانیم در راستای دستیابی به اهداف قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، برنامه‌های توسعه ملی با طیب خاطر و به دور از تنش‌های حرفه‌ای به ارائه خدمات به مادران و کودکان این مرز و بوم بپردازیم

این نامه به امضای رئیس جمعیت مامایی، روسای جمعیت مامایی کل کشور، نماینده جامعه مامایی در سازمان نظام پزشکی رسیده است.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها