Generic filters
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران:

کارخانه پشم شیشه باید از منطقه 22 تهران خارج شود

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران گفت: طبق قانون هوای پاک صنایع آلاینده باید از محدوده شهر تهران خارج شوند، یک نمونه آن کارخانه پشم شیشه در منطقه 22 است که با جدیت به دنبال خارج کردن آن از تهران هستیم و چندین بار هم به این مجموعه اخطار داده شده است.

به گزارش ساعت سلامت به نقل از ایرنا، علیرضا رحمتی افزود: دنبال این هستیم که به استناد ماده ۱۴ قانون هوای پاک صنایع آلاینده را از محدوده شهر تهران جا به جا کنیم. اکنون پیگیر چند مورد هستیم که به علت آلودگی شدیدی که دارند باید از محدوده شهر تهران خارج شوند.

وی گفت: یک نمونه آن کارخانه پشم سنگ که در منطقه ۲۲ تهران فعال است که محصولاتی مانند مواد نسوز و پشم شیشه تولید می کند و آلودگی زیادی به همراه دارد. بر این اساس با جدیت دنبال خارج کردن این کارخانه از داخل شهر هستیم، البته چند بار به مجموعه این کارخانه اخطار داریم که باید حتما منتقل شود و اکنون کار از طریق شورای تامین شهرستان تهران در دست پیگیری است.

رحمتی در پاسخ به اینکه جابجایی هزینه دارد آیا به صاحبان این کارخانه ها تسهیلات داده می شود گفت: برای این منظور در قانون هوای پاک سیاست های تشویقی هم در نظر گرفته شده که بر اساس آن واحدهایی که قصد انتقال و جابجایی دارند می توانند از آن استفاده کنند.

 وی افزود: در واقع وزارت صمت می تواند به آنها تسهیلات بدهد ضمن اینکه صندوق ملی محیط زیست هم برای انتقال به این صنایع کمک می کند اما اگر نخواهند جا به جا شوند باید طبق ماده ۱۴ قانون هوای پاک سه درصد از درآمد سالانه خود را به عنوان عوارض آلایندگی پرداخت کنند.

احداث کارخانه آسفالت در محدوده شهر ممنوع است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران درباره احداث کارخانه آسفالت و سیمان در محدوده گرمدره و منطقه  13 تهران گفت: برای احداث این دو کارخانه آسفالت هیچ درخواستی از شهرداری تهران به محیط زیست تهران ارسال نشده است.

رحمتی افزود: استقرار کارخانجات آسفالت در داخل شعاع ۱۲۰ کیلومتری شهرهای بزرگ ممنوع است مگر اینکه برای پروژه یا طرحی به صورت موقت لازم باشد که البته آن هم براساس ضوابط باید خارج از حریم شهر باشد.

وی گفت: داخل شهر امکان استقرار چنین صنایعی وجود ندارد مگر اینکه برای یک پروژه خیلی موقت مانند آزاد راه به مدت یک ماه باشد که البته همان هم نیاز به مجوز محیط زیست دارد تا کمترین آسیب متوجه محیط زیست شود.تهران دیگر توانایی و ظرفیت استقرار صنایع آن هم آلاینده را ندارد.

رئیس اداره حفاطت از محیط زیست تهران گفت:‌ در سراسر آزادراه های تهران – ساوه، تهران – قم، تهران – پاکدشت ، تهران – چرمشهر، تهران – فیروزکوه واحدهای صنعتی مستقر شده است.

وی اظهار داشت: نکته مهم این است که جهت وزش باد غالب در تهران غرب به شرق است بنابراین فعالیت و استقرار صنایع آلاینده در غرب تهران اثر بسیار بدی بر هوای شهر تهران دارد چون تمام آلودگی ها با باد غرب به داخل شهر می آیند که این وضعیت در ۶ ماهه دوم سال شدت بیشتری دارد.

اطراف تهران صنایع آلاینده زیاد است

رحمتی اظهار داشت: البته اکنون داخل شهر تهران واحد آلاینده شدید نداریم اما اطراف تهران آن هم با فاصله کم، از این نوع صنایع زیاد داریم که مشکل ساز هستند، صنایعی که داخل شهر تهران فعالند واحدهایی قدیمی و اصیل هستند که آلودگی شدیدی ندارند که حاد باشد و به طور مداوم نظارت عالی بر فعالیت آنها انجام می شود اما در تلاشیم مواردی مانند کارخانه پشم سنگ که آلایندگی دارند از شهر خارج شوند یا حداقل آلودگی خود را کاهش دهند.

وی گفت: به استناد ماده ۱۱ قانون هوای پاک باید دستگاه های متولی صنایع از محیط زیست استعلام کنند و آن درخواست مطابق ضوابط ، قوانین و مقررات مورد برررسی کارشناسی قرار گیرد اما متولیان این دو کارخانه آسفالت در محدوده گرمدره و منطقه ۱۳ این کارها را انجام ندادند و درخواستی به محیط زیست استان تهران ارسال نکرده اند.

رحمتی تاکید کرد: در واقع نگاه ما به استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری کلانشهرها است، احداث هر گونه واحد صنعتی و تولیدی در شعاع ۱۲۰ کیلومتری ممنوع است مگر با مجوز هیات وزیران که مصوبه سال ۱۳۴۶ است و شورای اقتصاد وقت آن را تصویب کرده باشد، البته واحدهای دانش بنیانی که آلایندگی ندارند می توانند در شعاع ۱۲۰ کیلومتری مستقر شوند.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها