Generic filters

واکسن HPV برای چه کسانی ضروری است

واکسن

افزایش بیماری های مقاربتی ضرورت تزریق واکسن HPV بیش از هر زمان دیگری نشان می دهد، شواهد ثابت کرده که این واکسن دیگر یک واکسن زنانه نیست و مردان و زنان باید قبل از سنین نوجوانی این واکسن را تزریق کنند و گرنه بیماری هایی مانند سرطان دهانه رحم، زگیل‌های تناسلی، سرطان حنجره و انتهای روده بزرگ در انتظار آنهاست.

به گزارش ساعت سلامت به نقل از ایرنا زندگی، خانواده ویروس‌های HPV چندان کم جمعیت نیستند.تا کنون بیش از 100 نوع ویروس از این گروه شناسایی شده‌اند.

متخصصان نیز به این شناخت دقیق رسیده‌اند که بیش از ۴۰ مورد از این ویروس ها از راه رابطه جنسی به افراد منتقل می‌شوند، اما این ویروس از راههای دیگری هم منتقل می شود.

ویروس پاپیلومای انسانی که با نام مخفف HPV از طریق تماس پوست به پوست نیز منتقل می شود و این یعنی زنگ خطر سرایت این ویروس برای بیشتر گروه های سنی جامعه به صدا در آمده است.

خوشبختانه مدتی است که واکسن این ویروس در کشورمان در کنار دیگر واکسن های خارجی به تولید انبوه رسیده است. فرصتی که «دکتر شیرین نیرومنش» فلوشیپ پریناتولوژی، متخصص زنان و زایمان و استاد تمام دانشگاه تهران از آن به عنوان پیشگیری از ابتلا به چند سرطان خطرناک یاد می کند و از ضرورت های تزریق این واکسن می گوید.

رابطه جنسی مهمترین راه انتقال  HPV

«دکترنیرومنش» با اشاره به شایعترین این بیماری می گوید: «پاپیلوما نوعی عفونت ویروسی است و معمولا از راه رابطه جنسی به دیگر افراد سرایت پیدا می کند.

« این ویروس به طور کلی می تواند زمینه‌ساز بیماری ها و سرطان های خطرناکی در دهانه رحم، اندام تناسلی، دهان، گلو و حنجره شود. ممکن است فردی چند نوع از این ویروس را همزمان در بدن خود داشته باشد. متاسفانه به دلایلی در سال‌های گذشته این ویروس و انتقال آن شایع تر از قبل شده است و ضرورت این وجود دارد که بیش از پیش در رابطه با این ویروس و بیماری هایی که ایجاد می کند اطلاع رسانی های عمومی صورت بگیرد.»

چه گروه‌های سنی به واکسن HPV نیاز دارند؟

استاد رشته تخصصی بیماری‌ های زنان در دانشگاه تهران می‌گوید: سن نخستین رابطه جنسی در جامعه پایین آمده و باید با این واقعیت رو به رو شویم و پیش از این که دختران جوان ما با این بیماری ها دست به گریبان شوند حتما در این زمینه باید به آموزش های عمومی اقدام کنیم.

او می‌افزاید: «با این که همه ویروس های نوع HPV خطرناک نیستند. اما هر کدام شان می‌توانند زمینه‌ساز بیماری های متعدد داخلی و حتی سطحی شوند.

« زگیل های تناسلی به واسطه این ویروس در بدن انسان ظاهر می‌شوند. سرطان‌های مقعد، دهانه رحم و دهان خطرناکترین بیماری هایی هستند که این ویروس زمینه ساز آن ها می شود.

پیش از این گفته می شد که تعداد شرکای جنسی متعدد باعث بروز این ویروس و انتقال آن می شود.اما اکنون در مطب ها با دختران تازه ازدواج کرده مواجه می شویم که به انواع این ویروس آلوده شده اند. و با اینکه پیش از این رابطه کامل جنسی نداشته‌اند از طریق همسران شان به این ویروس مبتلا شده‌اند.

این واکسن تک جنسیتی نیست

ویروش شماره ۱۶ و ۱۸ از خطرناکترین ویروس‌های خانواده HPV هستند. که باعث ایجاد سرطان دهانه رحم در زنان می شوند

این موضوع باعث شده در افکار عمومی این ویروس تنها به دسته بیماری های شایع زنان گره بخورد. و از دیگران ویروس‌ها و بیماری‌های متعدد آن‌ها کمتر صحبت شود.

«دکتر نیرومنش» می‌گوید: تزریق واکسن HPV برای همه افرادی که رابطه جنسی دارند ضرورت دارد. در بسیاری کشورها فارغ از اینکه فرد این نوع رابطه را داشته باشد یا نه درباره ضرورت تزریق این واکسن حتی در مدارس فرهنگ سازی و زمینه چینی می شود.

به گفته او، افراد از سن ۹ سال به بالا مجوز تزریق این واکسن را دارند. این درحالی است که متاسفانه در کشور مان تصور اولیه این است که این ویروس صرفا باعث ایجاد بیماری در زنان می شود. و مردان از آن مصون هستند.

 متخصص پریناتولوژی می گوید: ویروس شماره ۱۶ و ۱۸ HPV باعث سرطان شایعی در زنان می‌شوند. اما مردان در انتقال و ایجاد این بیماری‌ سهم دارند. تا زمانی که این ارتباط وجود داشته باشد. لازم است هم زنان و هم مردان نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند. ابتلا به HPV در مردان نیز شایع است.

چه گروه‌های سنی به این واکسن نیاز دارند؟

برخلاف تصور عمومی بهتر است این واکسن پیش از شروع هر نوع رابطه جنسی به دختران و پسران نوجوان تزریق شود.

دکتر نیرو منش می‌گوید: متاسفانه در این زمینه شاهد اطلاع رسانی ضعیفی بوده ایم. و اکنون در مطب ها با انجام آزمایش های پاپ اسمیر. شاهد ابتلای زنان جوان متاهل به این ویروس خطرناک هستیم. لازم است در سنین پیش از ایجاد رابطه جنسی. بین ۱۱ تا ۱۵ سالگی نخستین بار دز واکسن HPV تزریق شود.

چند دز واکسن HPV باعث پیشگیری از بیماری می‌شود؟

انواع واکسن های اچ پی وی به تایید سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و دارو در ایالت متحده رسیده اند. این واکسن های پلتفرم های متفاوت دارند. اما نکته مشابه در بیشتر آنها این است که در سه دز تزریق می شوند.

استاد رشته تخصصی زنان و زایمان دانشگاه تهران. در این باره توضیح می‌دهد: «واکسن HPV در سه دز تزریق می شود. پس از نخستین دز برای نوع خارجی آن باید دو ماه بعد برای تزریق دز دوم و ۶ ماه بعد برای دز سوم اقدام شود. در نوع ایرانی آن پس از دریافت دز اول یک ماه بعد برای دز دوم و ۶ ماه بعد برای دز سوم باید مراجعه به مراکز تزریق این واکسن انجام شود.

لیلا اصلانی (ایرنا)

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها