Generic filters

همایش بین‌المللی سلامت خانواده حرف تازه‌ای نداشت

همایش بین المللی سلامت خانواده امروز با تدارک بسیار در سالن اجلاس سران برگزار شد اما حرف تازه‌ای برای گفتن نداشت.

به گزارش ساعت سلامت، همایش بین‌المللی سلامت خانواده امروز با سخنرانی وزیر بهداشت و معاون بهداشت وی در سالن اجلاس سران در حالی برگزار شد که معلوم نیست علت برگزاری آن چه بود. نه حرف تازه ای برای گفتن داشت. نه خبری اعلام شد، نه بعد تبلیغاتی بین المللی داشت و نه از بحث های کارشناسی بین نخبگان حوزه سلامت خبری بود.

در این مراسم تعدادی از وزرا و مسئولان وزارت بهداشت کشورهای مختلف حضور داشتند اما سخنان و دیدگاههای این افراد در همایش بین المللی سلامت خانواده بازتاب رسانه ای نداشت. آنچه از حضور این افراد در همایش بین المللی سلامت خانواده بازتاب داشت، مراسم درختکاری وزرا و مسئولان بهداشتی کشورهای مختلف در مراسم درختکاری در ولنجک تهران بود. وزرای بهداشت تاجیکستان و تونس نیز هر کدام یک اصله نهال کاشتند.

در این همایش پیام تصویری ارسالی از سوی تدروس ‌آدهانوم، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی و حنان بلخی، رئیس دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت پخش شد.

دبیر کل سازمان بهداشت جهانی در پیام ارسالی خود چند جمله کلی بیان کرد و گفت: توصیه می کنیم که تمرکز نظام های سلامت و از جمله ایران بر پرسنل بهداشتی و تقویت نظام ارجاع بیشتر شود. حنان بلخی هم در چند جمله کوتاه گفت: تعهد سیاسی دولت ها نسبت به حمایت از سلامت مهم است و از سوی دیگر نیاز است تجارب کشورها برای ارتقای خدمات و شاخص های سلامت، اشتراک گذاری شود.

از حاشیه های جالب همایش بین المللی سلامت خانواده پوشیدن لباس محلی بختیاری توسط وزیر بهداشت در کنار وزرا و مسئولان بهداشتی کشورهای مختلف از جمله عراق، تاجیکستان، ترکیه، قطر، ونزوئلا و …. بود.

سلامت خانواده نام جدیدی است که وزیر بهداشت و مسئولان وزارت بهداشت در دولت سیزدهم بر روی برنامه قدیمی پزشک خانواده و نظام ارجاع گذاشتند. برنامه ای که از شروع اجرای آن در سال 1384 حدود 18 سال می گذرد و نه تنها جدید نیست بلکه به علل مختلف از جمله ضعف عملکرد، نبود بودجه،‌ ناهماهنگی بین بخشی و نخواستن برخی مسئولان به طرحی شکست خورده تبدیل شده است.

طرحی که البته اجرای آن شعار تکراری بسیاری از مسئولان وزارت بهداشت در دولت های مختلف بوده است. به طوری که یکی از وزرای دولت های پیشین خود را وزیر پزشک خانواده نامید اما دردوران او هم این برنامه ملی در حد اجرای آزمایشی در دو استان فارس و مازندران جلوتر نرفت.

حالا دکتر بهرام عین اللهی در دولت سیزدهم با تغییر نام برنامه پزشک خانواده به برنامه سلامت خانواده می خواهد این طرح قدیمی را با نام جدید سند بزند اما تغییر نام نه تنها تغییری درمحتوای آن ایجاد نکرده بلکه تاثیر چندانی هم در سرعت اجرای آن نگذاشته است.

به نظر می رسد برگزاری همایش های بزرگ با نام سلامت خانواده و با پیشوند بین المللی نیز گشایش مهمی در پیشبرد برنامه های استراتژیک نظام سلامت نداشته باشد زیرا سخنان دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت و حسین فرشیدی معاون بهداشت وزیر بهداشت نیز چنین نشانه‌ای نداشت.

وزیر بهداشت در این همایشی که انتظار می‌رفت، برای تبلیغ دستاوردهای وزارت بهداشت و اعلام جشن موفقیت یک برنامه بزرگ ملی باشد به تکرار حرف های قدیمی محدود شد.

عین اللهی در همایش بین‌المللی سلامت خانواده گفت: شبکه های بهداشتی ما در کل کشور گسترده است و تربیت بهورز که به عنوان سربازان حوزه سلامت هستند تحول زیادی را در شبکه بهداشتی و درمانی ایجاد کرده اند.

وزیر بهداشت گفت: اکنون ۵۶۳۴ پایگاه بهداشتی در کشور و ۵۵ پایگاه بهداشتی در مناطق مرزی و ۵۶۷۴ مرکز خدمات جامع سلامت در کشور فعالیت  می کنند. همچنین ۸۵۰ مرکز تحقیقاتی، هزار بیمارستان و ۱۸ هزار خانه بهداشت در کشور فعالیت دارند.

وی افزود: افزایش سن امید به زندگی  در 45 سال گذشته از ۵۶ به ۷۶ سال رسیده، انجام واکسیناسیون عمومی از ۳۰ درصد به بیش از ۹۰ درصد است. همچنین میزان مرگ و میر نوزادان معادل ۳۲ در هزار تولد زنده بود که این شاخص اکنون به ۸ در هزار تولد زنده رسیده است.

به گفته او میزان مرگ و میر مادران باردار نیز در دوران پیش از انقلاب اسلامی، معادل ۲۵۰ در هزار تولد زنده بود که اکنون به ۲۳ در هزار تولد زنده رسیده است.

عین ‌اللهی درباره اجرای برنامه سلامت خانواده در کشور  نیز گفت: برنامه سلامت خانواده طی سال جاری ابتدا در ۵۷  و سپس  در ۹۷ شهرستان اجرا شد و در حال حاضر تعداد شهرستان‌هایی که برنامه سلامت خانواده در آنها اجرا می‌شود، معادل ۱۹۵ شهر است. امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم بتوانیم تمام شهرستان‌های کشور را تحت پوشش برنامه سلامت خانواده قرار دهیم.

او در این مراسم آمارهای تکراری که هر سال در ایام مختلف بیان می‌شود را تکرار کرد و گفت: افزایش سن امید به زندگی از ۵۶ به ۷۶ سال، انجام واکسیناسیون عمومی از ۳۰ درصد به بیش از ۹۰ درصد، افزایش دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی، کاهش مرگ و میر نوزادان از ۳۲ در هزار تولد زنده به هشت در هزار تولد زنده و کاهش مرگ مادران باردار به ۲۳ در ۱۰۰ هزار تولد زنده از جمله دستاوردهای ایران بعد از انقلاب است.

وزیر بهداشت تنها جایی که از سلامت خانواده صحبت کرد این بود که گفت: خانواده محور اصلی جامعه است. امروزه فرهنگ غربی در متلاشی شدن ارکان خانواده گام برداشته اما ما برای جلوگیری از این کار اقدامات گسترده ای انجام دادیم.

وزیر بهداشت گفت: برای اجرای برنامه سلامت خانواده ۱۸.۵ همت بودجه نیاز داریم. اگر تخصیص این بودجه انجام شود، وزارت بهداشت می‌تواند از خانواده‌ها برای بهبود سلامت جامعه استفاده کند.

حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزیر بهداشت که دیگر سخنران همایش بین المللی سلامت خانواده بود نیز به تکرار حرف های قدیمی خود پرداخت و گفت: اکنون ۲۷ میلیون نفر در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر ساکن هستند و طرح سلامت خانواده هم اکنون برای 27 میلیون نفر در 192 شهر اجرا می‌شود.

معاون وزیر بهداشت افزود: از جمله اقدامات وزارت بهداشت، اجرای کامل پرونده الکترونیک است و سعی شده از هوش مصنوعی برای خودمراقبتی استفاده شود. او البته درباره استفاده از هوش مصنوعی در خود مراقبتی مردم توضیحی نداد. حرفی که معلوم نیست بر چه اساسی از سوی معاون وزیر بهداشت مطرح شده است زیرا هیچ نشانه‌‎ای از وجود چنین طرحی در کشور دیده نمی‌شود.

جمیله علم الهدی همسر رئیس جمهوری نیز در همایش بین المللی سلامت خانواده گفت: از پزشکان و عالمان فرهیخته حاضر در این همایش می خواهم به وضعیت آینده جهان و انسان توجه ویژه کنند تا از سیطره فرهنگی غرب که زنان و دختران در معرض آسیب‌های آن هستند، نجات یابیم.

وی افزود: همان گونه که علوم پزشکی در همه‌گیری ویروس کرونا موفقیت های بزرگی داشته است، جهان باید بتواند ویروس های فرهنگی را نیز مهار کند.

در این همایش ۵ پنل تخصصی با موضوعات مختلف از جمله ادغام آموزش، تقویت نظام شبکه، مردمی سازی نظام سلامت، عوامل اجتماعی موثر بر سلامت و سلامت الکترونیک برگزار شد.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها