Generic filters
کارشناس اقتصاد سلامت:

احساس تبعیض زمینه‌ساز آسیب‌های سلولی و بیماری است

واعظ مهدوی

کارشناس اقتصاد سلامت گفت: احساس تبعیض و نابرابری و استرس‌های مزمن و طولانی مدت موجب آسیب‌های سلولی و زمینه ساز بیماری‌های متعدد از جمله اختلال در عملکرد مغز و کاهش IQ است.

به گزارش ساعت سلامت، محمدرضا واعظ مهدوی در نشست  حاکمیت و رهبری در برنامه سلامت خانواده و سیستم ارجاع در همایش بین المللی سلامت خانواده افزود: امروزه مفهوم سیاست مبتنی بر عدالت برای سیاستگذاران مفهوم ناآشنایی نیست و در ادبیات حوزه سلامت از کفایت لازم برخوردار است.

وی افزود: مفهوم عدالت در سلامت راهکاری برای نشان دادن آثار سوء بی‌عدالتی و کاهش نابرابری اجتماعی در سلامت است. در گذشته درآمد سرانه شاخص پیشرفت کشورها تلقی می‌شد اما امروز مفهوم عدالت اهمیت بیشتری پیدا کرده است. بنابراین باید به سمت بسط شاخص‌های کیفی، توسعه انسانی و رفاه اجتماعی حرکت کنیم.

واعظ مهدوی گفت: احساس نابرابری زمینه‌ساز آسیب‌های سلولی در بدن می‌شود و این موضوع نتیجه بررسی‌های متعدد در زمینه سلولی و بیولوژیکی بدن انسان است.

وی افزود: استرس‌های مزمن آثار ماندگاری در سلامت افراد دارد و احساس نابرابری و تبعیض زمینه‌ساز بروز بیماری‌های متعدد است. بدیهی است بروز رفتار خشونت‌آمیز، کاهش IQ در افراد در معرض استرس طولانی و اختلال در عملکرد مغز از جمله آثار اضطراب است.

واعظ مهدوی گفت: توزیع نامناسب منابع، ساختار تفکر مبتنی بر عدالت را خنثی می‌کند و تقویت ساختار شبکه‌ای مهمترین راهبرد در دسترسی همگانی به عدالت است.

وی ادامه داد: احساس عدالت حتی از خود عدالت هم مهمتر است. احساس تبعیض، بی‌عدالتی و نابرابری، فقدان احساس امکان برخورداری از فرصت‌های برابر اجتماعی، نبودن زمینه رقابت برابر بین انسان‌ها و فقدان امید به آینده، منجر به پیدایش استرس‌های اجتماعی می‌شود.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها