Generic filters
دبیر علمی جامعه جراحان کشور:

منزلت پزشکان در ایران خدشه‌دار شده است/ زنگ خطر روی آوردن پزشکان به مشاغل غیرمرتبط

پزشک تعرفه

دبیرعلمی جامعه جراحان عمومی نسبت به خدشه دار شدن منزلت پزشکان در جامعه و روی آوردن پزشکان به مشاغل غیرمرتبط هشدار داد.

به گزارش ساعت سلامت به نقل از نظام پزشکی، دکتر سیاوش صحت نسبت به وضعیت شغلی و معیشتی پزشکان کشور هشدار داد و گفت: برخی از پزشکان عمومی و متخصصان رشته های پزشکی به علت درآمد ناکافی به فعالیت های غیر پزشکی و غیر مرتبط روی آورده اند.

وی افزود: داشتن امنیت شغلی، یکی از دغدغه های اصلی اغلب پزشکان بویژه پزشکان عمومی کشور است که بیشترین سهم جامعه پزشکی را به خود اختصاص داده اند. پزشکانی که شاید درآمد آنها پایین تر از سایر اقشار جامعه باشد اما کمتر مشکلات و چالش های آنها برای مردم به تصویر در آمده تا این ذهنیت شکل بگیرد که جامعه پزشکی هیچ دغدغه و مشکلی در گذران امور زندگی ندارد.

دبیرعلمی جامعه جراحان عمومی گفت: متأسفانه چون پزشکان رفاه اجتماعی ندارند دست به کارهایی می‌زنند که مورد پسند نیست و مردم آن را نمی‌پسندند. همین عامل باعث شده پزشکی در جامعه ما آن منزلتی که چند دهه قبل داشت، نداشته باشد.

رشته پزشکی با چالش های بسیار دست به گریبان است

وی افزود: رابطه پزشک و بیمار یکی از مهمترین مقوله‌هایی است که باید در آموزش پزشکی جدی گرفته شود. کمرنگ شدن این ارتباط در کنارعدم رفاه پزشکان باعث شده تا رشته پزشکی با چالش‌های بسیاری دست به گریبان باشد.

دکتر صحت ادامه داد: متأسفانه در جامعه امروز رابطه پزشک و بیمار دچار خدشه شده است و باید رابطه مالی پزشک و بیمار به عنوان مولفه تاثیرگذار در اخلاق پزشکی قطع شود. باید از تمام عواملی که به ارتباط پزشک و بیمار آسیب می ‌رساند جلوگیری کرد.

وی افزود: وظیفه پزشکان است که بهترین خدمت را تا جایی که امکان دارد با بهترین کیفیت به بیماران ارائه دهند، ولی  یک پزشک اگر از نظر اقتصادی، معیشتی و جایگاه اجتماعی مورد توجه قرار نگیرد، آیا انگیزه ای برای خدمت خواهد داشت؟ بنابراین اگر پزشکان کارهایی می‌کنند که در راستای اهداف پزشکی نیست به دلیل این است که موقعیت اجتماعی ایجاب می‌کند که پزشکان به سمت و سوی مشاغل آزاد یا کارهای زیبایی سوق پیدا کنند.

وی گفت: به‌طور مثال شاگردان من وقتی پزشک می‌شوند باید ۲ سال خارج از مرکز خدمت کنند. آن‌ها به روستاها و شهرهای دوردست می روند و خدمت‌رسانی می کنند. در طول این ۲سال بین ۲۰ تا ۱۲۵ میلیون تومان درآمد کسب می کنند. شما حساب کنید آیا یک پزشک با این مقدار پول می‌تواند مطب باز کند؟ ازدواج کند و یا کاری انجام دهد؟ همین امروز در تهران یک مطب حداقل بین 55 تا 65 میلیون در هر ماه هزینه دارد. به‌همین دلیل پزشک مجبور است دنبال کارهایی برود که مورد پسند مردم نیست.

افزایش ظرفیت‌های پزشکی تصمیم فوق العاده بدی است

دبیرعلمی جامعه جراحان عمومی با انتقاد از افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی گفت: در رابطه با افزایش ظرفیت‌های پزشکی باید بگویم که تصمیم فوق‌العاده بدی است. ۱۵ سال قبل زمانی‌که دکتر فاضل رییس فرهنگستان علوم پزشکی بودند تحقیقاتی را همراه با پزشکان دانشگاه ییل آمریکا و چند پزشک ایرانی انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که دانشکده‌های ما ظرفیت پرورش تعداد زیاد دانشجو را ندارند.

وی افزود: براساس این تحقیق اولاً دانشکده‌های پزشکی ایران باید به ۴دانشکده تقلیل پیدا کنند و دوم اینکه تعداد دانشجوها هم کم شود چون ما این تعداد دانشجو را نمی‌توانیم آموزش بدهیم. دو سال قبل دوباره بررسی انجام گرفت و با توجه به موقعیت ایران اعلام شد که تعداد دانشکده‌های پزشکی می‌تواند ۱۰ دانشکده باشد.

دکتر صحت گفت:  متأسفانه این گزارش نشان داد ما پزشکی را به قیمت پایین آوردن سلامت مردم خراب می‌کنیم. باید در رسانه‌ها به این‌موضوع پرداخته شود. نباید ظرفیت پزشکی افزایش پیدا کند. ایران ظرفیت ایجاد دانشکده‌های مختلف پزشکی را ندارد و نمی‌توانیم آن‌قدر دانشجوی پزشکی بپذیریم.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها