Generic filters
مدیر کل نظارت بر فرآورده های سلامت محور:

معتادان به تریاک به علت مسمومیت با سرب می میرند

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت‌محور سازمان غذا و دارو گفت: قاچاقچیان برای دستیابی به سود بیشتر به تریاک سرب اضافه می کنند تا وزن آن بیشتر شود اما مسمومیت با سرب مرگ آور است.

به گزارش ساعت سلامت دکتر زهرا جهانگرد افزود: با استناد به اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، بیشترین مسمومیتی که در سال‌های اخیر منجر به مرگ شده است مسمومیت ناشی از مواد مخدر، محرک و الکل بوده است.

وی ادامه داد: ناخالصی‌های موجود در انواع مواد مخدر، مانند سرب در برخی موارد از خود ماده مخدر مرگبارتر است. مشکلات خانوادگی، طلاق، بیکاری، فقر و بحران‌های روحی از عوامل مستعد کننده فرد به سوءمصرف مواد هستند و در این میان متاسفانه برخی به داروها و روش‌های غیرعلمی و مدعی ترک اعتیاد اعتماد می‌کنند.

پان پراگ معتاد می کند

دکتر جهانگرد افزود: به عنوان مثال فرآورده‌های تقلبی تمجیزک و نورجیزک نه ‌تنها سبب ترک اعتیاد نمی‌شوند بلکه در اغلب آنها مواد سمی و کشنده وجود دارد. همچنین فرآورده‌های مخدر و اعتیادزای «پان پراگ» برخلاف ادعای مطرح‌شده مبنی بر خوشبوکنندگی دهان یا ترک سیگار، سبب بروز اعتیاد می‌شوند.

حتی یک قرص اکستازی مرگ آور است

وی گفت: بر اساس گزارش‌های موجود مصرف حتی یک عدد قرص اکستازی نیز منجر به مرگ شده است. بنابراین سوء مصرف موادی نظیر شیشه گرچه ظاهر فرد معتاد را سریعا دگرگون و قابل‌ شناسایی نمی‌کند، ولی اعتیاد به آن به ‌مراتب خطرناکتر از مواد مخدر دیگر است. بنابراین تاکید می‌شود که امتحان کردن مصرف مواد در جمع دوستان و از روی کنجکاوی، آغاز  حرکت در مسیر بی‌بازگشت اعتیاد است.

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت‌محور سازمان غذا و دارو ادامه داد: سکته‌های قلبی و مغزی، تشنج، نارسایی کبد و کلیه و تخریب سلول‌های مغزی و عضلانی از عوارض مسمومیت با قرص اکستازی و شیشه است.

وی افزود: مصرف مواد توهم‌زا مانند حشیش، اکستازی،LSD  و شیشه می‌توانند سبب بروز حوادث مرگبار مانند سقوط از ارتفاع، تصادف، نزاع، ارتکاب به جنایت و خودکشی در فرد مصرف‌کننده شوند.

جهانگرد گفت: مسمومیت با مواد مخدر از علل مهم مرگ ناشی از مسمومیت‌های شیمیایی در بسیاری از کشورها است. مصرف هم‌زمان مواد مخدر با برخی از داروهای خواب‌آور و آرام‌بخش نیز می‌تواند سبب بروز مسمومیت‌های شدید و حتی مرگ در فرد مصرف‌کننده شود.

داروهای بدنسازی عقیم می کنند

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت محور سازمان غذا و دارو در بخش دیگری از صحبت‌هایش مصرف داروهای بدنسازی به ویژه در باشگاه‌های ورزشی را مورد اشاره قرار داد و گفت: مصرف انواع داروهای هورمونی با هدف بدنسازی در جوانان می‌تواند سبب بروز عوارض وخیمی مانند عقیمی، نارسایی قلبی و کبدی، کوتاهی قد و بزرگ شدن سینه در مردان و پرمویی و خشونت صدا در خانم‌ها شود.

وی تاکید کرد: استفاده خودسرانه از فرآورده‌های قاچاق و بدون مجوز برای بدنسازی و پرورش اندام در جوانان، خطر ابتلا به انواع اختلالات جسمی و روانی را برای مصرف‌کننده در بردارد.

وی گفت: متاسفانه مشاهده شده که در برخی باشگاه‌های بدنسازی و ورزشی داروهای هورمونی به جوانان و نوجوانان عرضه می‌شود و لازم است افراد از عواقب مصرف این داروها آگاه باشند.

داروهای نیروزا مرگ ناگهانی می دهند

جهانگرد، پرخاشگری و بروز رفتارهای ضداجتماعی را از عوارض روانی سوءمصرف استروئیدهای آنابولیک در جوانان خواند و افزود: مصرف نابجای استروییدهای آنابولیک در جوانان جهت بدن‌سازی و رقابت‌های ورزشی با خطر بروز عوارض قلبی و عروقی مانند ازدیاد فشارخون و نارسایی قلبی همراه است و همچنین موارد متعددی از مرگ‌های ناگهانی بر اثر سوءمصرف داروهای نیروزا در ورزشکاران حرفه‌ای در جهان گزارش‌ شده است.

وی گفت: تزریق مواد مخدر از طریق سرنگ‌های آلوده، غیر استریل و مشترک نیز با خطر بروز انواع بیماری‌های عفونی خطرناک مانند ایدز و هپاتیت همراه است.

علامت اعتیاد نوجوانان

جهانگرد افزود: استعمال سیگار در نوجوانان و جوانان اولین گام در جهت حرکت به‌سوی اعتیاد و سوءمصرف مواد است. با توجه به طولانی و زمان‌بر بودن درمان اعتیاد به مواد مخدر، از خانواده ها می خواهیم هرگونه تغییرات رفتاری غیرعادی و ناگهانی مانند گوشه‌گیری، بی‌خوابی، بی‌حوصلگی، پرخاشگری، غیبت از محل کار و تحصیل، بی‌نظمی و ناامیدی در فرزندان خود را جدی بگیرند و در پی بررسی علت آن باشند.

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت محور سازمان غذا و دارو تاکید کرد: افزایش سطح آگاهی در مورد عوارض ویرانگر اعتیاد و آموزش صحیح پیشگیری از بروز سوءمصرف مواد، اساسی‌ترین گام در مبارزه با این بلای خانمان‌سوز است.

وی گفت: ادعای برخی سودجویان در دوران کرونا مبنی بر اثرگذاری غرغره کردن یا نوشیدن الکل برای پیشگیری و درمان بیماری کرونا یک ادعای واهی و بی اساس است. راه‌های پیشگیری از مسمومیت با انواع الکل، عدم مصرف خوراکی آن و دور نگه داشتن الکل و حلال‌های دیگر از دسترس کودکان است.

متانول کور می کند و جان می گیرد

جهانگرد ادامه داد: اختلال تعادل، دو بینی، اختلال حافظه، کما، وقفه تنفسی و نهایتا مرگ از علائم و عوارض مسمومیت با الکل است. متانول نوعی الکل است که بسیار سمی بوده و در مشروبات الکلی قاچاق و دست‌ساز، ضدیخ و برخی از حلال‌ها وجود دارد.

وی گفت: علامت مسمومیت با متانول نیز در چشم‌ها شامل ترس از نور، تاری دید، برفکی شدن دید و کوری است. سردرد، تهوع، استفراغ و اختلال در تعادل اسید-باز بدن فرد مسموم از علائم مسمومیت با متانول است که درصورت عدم درمان منجر به مرگ فرد خواهد شد. شایعترین علت مسمومیت با متانول مصرف مشروبات دست ساز و تقلبی است.

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت‌محور سازمان غذا و دارو ادامه داد: الکل صنعتی نیز ممکن است دارای مقادیر قابل توجهی متانول باشد. با توجه به اینکه در بیشتر اورژانس‌های کشور دسترسی به امکانات آزمایشگاهی برای تعیین سطح سرمی متانول وجود ندارد، شناسایی فرد مسموم از روی تظاهرات بالینی دارای اهمیت است و انجام اقدامات درمانی سریع، چه بسا می‌تواند منجر به نجات جان فرد مسموم شود.

جهانگرد گفت: علایم اولیه مسمومیت با متانول معمولا در عرض نیم تا چهار ساعت ایجاد می‌شود که به صورت تهوع، استفراغ، درد شکمی، سردرد، گیجی و خواب آلودگی است. معمولا بیماران در این مرحله به پزشک مراجعه نمی‌کنند. علائم اصلی مسمومیت با متانول پس از  6 تا 24 ساعت آغاز می‌شود و ممکن است فرد دچار اختلال بینایی مانند تاری دید، دید برفکی، تغییر میدان بینایی، ترس از نور، دوبینی و حتی کوری کامل شود.

با 190 تماس بگیرد

او تاکید کرد: بعد از گذشت 24 ساعت، وضعیت بالینی فردی که با متانول مسموم شده است، هر ساعت بدتر می‌شود. تشنج و اغما از دیگر علایم مسمومیت با متانول است که می‌تواند منتهی به مرگ شود.

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت  سازمان غذا و دارو تاکید کرد: در صورت مشاهده علائم اولیه در فردی که به نوعی با الکل و متانول در تماس بوده است، فرد مسموم هرچه سریعتر به مراکز درمانی منتقل و اقدامات درمانی برای رفع سمیت و تثبیت بیمار انجام شود.

وی گفت: لحظات اولیه پس از بروز مسمومیت، برای نجات فرد مسموم حیاتی است. هموطنان می‌توانند سوالات دارویی خود و همچنین نحوه برخورد با فرد مسموم را پیش از رسیدن ‏به مراکز ‏درمانی به‌صورت تلفنی از مراکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم با شماره تلفن 190، در ‏میان بگذارند. ‏ 49 مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم در کل کشور با این شماره تلفن فعال است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط

مرگ سالانه ۵ هزار معتاد در ایران

۱۰۰ هزار معتاد بی‌خانمان، رها در خیابان

کوکائین ۴ میلیون تومانی از آمریکای جنوبی رسید

نظارت خانواده محور اصلی پیشگیری از اعتیاد است/ مصرف تفننی به اعتیاد ختم می‌شود

متادون در داروخانه‌ها توزیع نمی شود/ ۸ هزار مرکز درمان اعتیاد در ایران

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها