Generic filters

معاون درمان وزیر بهداشت: فقط یک سوم تعرفه‌های پزشکی به جیب پزشکان می‌رود

معاون درمان

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: مقایسه رشد تعرفه پزشکان با افزایش حقوق کارگران و کارمندان اشتباه است و فقط یک سوم تعرفه های پزشکی دستمزد پزشکان است.

به گزارش ساعت سلامت، تصویب افزایش 46 درصدی تعرفه های پزشکی در شورای عالی بیمه و ارسال آن به هیات دولت برای تصویب نهایی در حالی که افزایش حقوق کارمندان دولت و کارگران در سال آینده حدود 18 درصد تصویب شده واکنش های زیادی را در پی داشته است که آخرین آن دفاع معاون درمان وزیر بهداشت از این مصوبه است.

افزایش 18 درصدی حقوق کارمندان و کارگران در حالی که تورم کشور حدود 45 درصد برآورد می شود، واکنش نه چندان مثبت جامعه را به این مصوبات در پی داشته است. حالا دولت در میان دو گزینه مردد مانده است، دفاع از حقوق پزشکان که با تعرفه پایین بی انگیزه شده و کار به مهاجرت و تغییر شغل آنان رسیده است یا برقراری توازن میان افزایش تعرفه های پزشکی و افزایش حقوق کارمندان و کارگران.

در این میان وزارت بهداشت به عنوان یک نهاد حاکمیتی و دولتی طرف پزشکان را گرفته است و با انجمن های پزشکی و سازمان نظام پزشکی همصدا شده است. جالب تر اینکه سازمان های بیمه گر که خریدار خدمات هستند نیز موافقت خود را با افزایش 46 درصدی تعرفه های پزشکی امضا کرده اند، حتی سازمان برنامه و بودجه نیز پای این افزایش را امضا کرده و نمایندگان مجلس در کمیسیون بهداشت و درمان نیز به صراحت از افزایش 46 درصدی تعرفه های پزشکی دفاع کرده اند.

در آخرین  اظهار نظر مسئولان به افزایش 46 درصدی تعرفه های پزشکی این بار سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت صحبت کرده است اما دفاعیات او اندکی با دیگران متفاوت است.

او به ایسنا گفته است:‌ مقایسه افزایش تعرفه‌های پزشکی با دستمزد کارگران و حقوق کارمندان درست نیست. برخی تعرفه‌های پزشکی را با حقوق کارگران و دستمزد کارمندان مقایسه می‌کنند که یک کار اشتباه محسوب می‌شود. زیرا فقط یک‌سوم تعرفه‌های پزشکی، دستمزد پزشکان است. 

این صحبت البته جای نقد دارد زیرا حتی اگر در مورد تعرفه خدمات پزشکی در بیمارستانها و خدمات بستری و جراحی درست باشد در مورد هزینه ویزیت پزشکان در بخش خصوصی که نسبتی با تعرفه‌های مصوب دولتی دارد و مستقیم به دست پزشکان می‌رسد درست نیست به خصوص اینکه بیش از 70 درصد خدمات سرپایی را پزشکان در بخش خصوصی ارائه می کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: افزایش ۴۶ درصدی تعرفه‌های پزشکی در واقع جبران گذشته است؛ چرا که ۱۵ درصد افزایش تعرفه‌ها از سال گذشته باقیمانده است.

اشاره دکتر کریمی به مصوبه افزایش 40 درصدی تعرفه های پزشکی در سال 1402 است که در نهایت با مصوبه دولت به افزایش 25 درصدی تغییر کرد و جامعه پزشکی انتظار دارد این تعرفه ها همین امسال نیز 15 درصد بیشتر شود.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: کسانی که نگاه مغرضانه دارند باید بدانند که پایین بودن تعرفه‌های پزشکی به معنای دست بردن در جیب مردم است؛ زیرا هنگامی که نرخ تعرفه‌های پزشکی پایین باشد، بیمه‌ها، حق بیمه را پرداخت نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: فقط یک سوم تعرفه‌های پزشکی به عنوان دستمزد پزشک محسوب می‌شود. مبلغی که به عنوان دستمزد در نظر گرفته می‌شود شامل دستمزد پزشکان و پرستاران است. همچنین دو سوم باقیمانده برای سایر موارد یعنی هزینه هتلینگ، ملزومات و تجهیزات و … است.

این سخنان معاون وزیر بهداشت نیز چندان دقیق نیست زیرا اولا با تصویب تعرفه گذاری خدمات پرستاری سهم پرستاران از سبد درآمد پزشکان جدا شده است. دوم اینکه منظور از پرداخت نکردن حق بیمه از سوی بیمه‌ها در صورت پایین بودن تعرفه‌های پزشکی چندان روشن نیست.

کریمی ادامه داد: طی سال‌های گذشته، تعرفه‌های پزشکی پایین بوده این درحالی است که مسائلی مانند هتلینگ، قیمت غذا، ملزومات و تجهیزات پزشکی با افزایش نرخ تورم، افزایش می‌یابد. تعرفه‌های پزشکی در سال‌های گذشته به نحوی بوده که در حال حاضر قیمت ویزیت یک پزشک متخصص در بخش دولتی ۳۷ هزار تومان است.

وی تاکید کرد: افزایش ۴۶ درصدی تعرفه‌های پزشکی در واقع جبران گذشته است. ۱۵ درصد افزایش تعرفه‌ها از سال گذشته باقیمانده است.

صحبت های معاون وزیر بهداشت در مورد افزایش هزینه‌های هتلینگ،‌ غذا و ملزومات پزشکی کاملا درست است. در شرایطی که اقتصاد ایران با تورم بالای 40 تا 45 درصدی رو به روست، تورم بخش سلامت به علل مختلف بسیار بیشتر است. آزادسازی ارز دارو و بسیاری از اقلام پزشکی نیز به این افزایش قیمت دامن زده است اما در این میان توان خرید مردم است که زیر فشار سنگین تورم عمومی و اختصاصی بخش سلامت از بین رفته است.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها