Generic filters
رئیس اورژانس کشور:

بیش از نیمی از آمبولانس‌های اورژانس فرسوده‌اند

آمبولانس

رئیس اورژانس کشور گفت: حدود ۵۵۰۰ دستگاه آمبولانس داریم که ۳ هزار دستگاه فرسوده است البته ۵۰۰ دستگاه قرار داد بسته‌ایم و انشالله وارد ناوگان آمبولانسی خواهد شد.

به گزارش ساعت سلامت، جعفر معیادفر در نشستی خبری گفت:  در ابتدای انقلاب با جمعیت ۳۶ میلیونی ۲۰ پایگاه اورژانس در کشور داشتیم و الان بیش از ۳۳۰۰ پایگاه اورژانس در کشور فعالیت می‌کنند.

وی یادآور شد: ما تعداد قابل توجهی جزیره در کشور داریم که پیش از این از دریافت برخی خدمات در ساعات شب محروم بودند. در استان هرمزگان هواپیمای بال ثابت راه‌اندازی شده تا خدمت‌رسانی در ساعات شب نیز بهبود یابد. علاوه بر آن برای جزیره ابوموسی آمبولانس دریایی را در نظر گرفته‌ایم که تا پایان سال رونمایی و راه‌اندازی می‌شود.

میعادفر با اشاره اورژانس هوایی گفت: سالانه بیش از ۴ هزار سوتی پرواز در کشور داریم. ۵۳ درصد ماموریت‌های ما انتقال بیماران از بیمارستان‌های غیربرخوردار به برخوردار است. همچنین حدود ۱۱ درصد از این ماموریت‌ها انتقال مادران باردار است. اورژانس دریایی در هرمز و قشم فعال است.

وی در خصوص سازوکار سیستم الکترونیک اورژانس توضیح داد: با استفاده از قابلیت فعال کردن سرویس لوکیشن که با همکاری وزارت مخابرات انجام داده‌ایم، موقعیت مکانی بیمار شناسایی و نیروها در مکان حضور پیدا خواهند کرد.

وی درباره فعالیت زنان در اورژانس ادامه داد: خانم‌ها دو جایگاه دارند که در دیسپج حضور دارند و بیش از هزارو ۵۰۰ نفر پاسخگوی ۱۱۵ هستند درباره عملیات در تهران ۶ پایگاه و در کل کشور ۱۴ پایگاه فعال داریم که از زنان استفاده می‌کنند. الان ۴۰۰ دانشجوی خانم در حوزه فوریت‌های پزشکی در حال حاضر مشغول تحصیل هستند.

معیادفر تصریح کرد: خدمات اورژانس بانوان از ساعت۸ صبح تا ۸ شب است و تیم سه نفره است.

وی درباره ناوگان اورژانس کشور گفت: حدود ۵۵۰۰ دستگاه آمبولانس داریم که ۳ هزار دستگاه فرسوده است البته ۵۰۰ دستگاه قرار داد بسته‌ایم و انشالله وارد ناوگان آمبولانسی خواهد شد. در بودجه سال ۱۴۰۳ مصوب شده است یک درصد از فروش خودروهای داخلی و خارجی و موتورسیکلت برای خرید آمبولانس در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: در آزمون استخدامی وزارت بهداشت ۳۵۰۰ نفر از افرادی که جذب شدند از فارغ‌التحصیلان فوریت پزشکی و اورژانس پیش بیمارستانی هستند. 

رئیس اورژانس کشور درباره تغییر لباس گفت: ما به صورت پایلوت در تهران انجام دادیم و قرار شد اشکالات و معایب آن مشخص شود و بعد از آن در کل کشور استفاده خواهد شد.

اسماعیل توکلی، رئیس اورژانس استان تهران نیز گفت: بزودی در استان تهران در طرح ۷۲۴، بیماریابی در مورد بیماران سکته حاد مغزی را خواهیم داشت، زیر ساخت‌هایی در مرکز فرماندهی برای افراد ناشنوا ایجاد کردیم و شرایطی هم برای بیماران اوتیسم در نظر گرفته‌ایم که در صورت نیاز به سامانه ۱۱۵ تماس بگیرند.

وی ادامه داد: اکنون ۲۹۵ پایگاه داریم.موتورلانس نیز ۲۶۰ دستگاه داریم و اولین پایگاه ویژه و عملیاتی آموزشی موتورلانس را ایجاد کردیم.

توکلی افزود: زمان رسیدن موتورلانس بر سر بالین بیمار بیش از سه دقیقه و آمبولانس یک دقیقه کاهش یافته است.

وی گفت: در ماه اخیر ۲ میلیون و ۷۳۰ شهروند با اورژانس تماس گرفتند که از این تعداد ۹۰۵ هزار ماموریت انجام شده است.

توکلی ادامه داد: ۱۵۳ هزار ماموریت مربوط به حوادث ترافیکی است و بیش از ۹۳ درصد مردم از عملکرد اورژانس رضایت داشته و کاهش ۱۰ درصدی شکایت‌های مردمی داشتیم.

توکلی درباره کمبود نیرو گفت: در آزمون اخیر وزارت بهداشت ۳۰۱ نفر جذب نیرو داشتیم. کمبود اعتبار سالیان سال است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. آموزش رایگان کمک‌های اولیه برای تمام خبرنگاران در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه اولین آمبولانس دوستدار کودک را راه اندازی خواهیم کرد، ادامه داد: گاهی کودکان از مراکز درمانی و آمبولانس‌ها ترس دارند و به همین دلیل یک آمبولانس با یک فضای متفاوت با آمبولانس‌های دیگر و در فضایی شبیه به مهدکودک، رونمایی می‌شود.

رئیس اورژانس استان تهران درباره برنامه اورژانس استان تهران برای کاهش ساعات شیفت پرسنل عملیاتی اورژانس گفت: در راستای کاهش ساعت کاری همکاران، قانون ارتقای بهره‌وری مطرح است که در آن تاکید شده که همکاران اورژانس ۱۲ساعته شیفت بدهند؛ در کلانشهر تهران شیفت ۲۴ ساعته طاقت فرساست زیرا ماموریت‌ها زیاد است.

وی افزود: ما تلاش داریم که در صورت امکان، بدون آسیب به خدمت‌رسانی، تلاش کنیم به صورت آزمایشی در یکی از نواحی کلانشهر تهران، شیفت‌ها را به صورت ۱۲ساعته دربیاوریم و در صورت اثبات اثربخشی، این کاهش ساعت شیفت را به کل کلانشهر تهران تسری بدهیم. تلاش داریم شیفت‌های ۱۲ساعته را در تهران اجرا کنیم که همکاران عملیاتی دچار خستگی نشوند تا این خستگی در خدمت‌رسانی به مددجویان اثر منفی نگذارد.

رییس اورژانس استان تهران درباره نحوه برخورد با ضاربان نیروهای اورژانس تصریح کرد: درخصوص درگیری و ضرب و شتم، یک علت این است که زمان همیشه در تصور تماس گیرنده بسیار دیر می‌گذرد. ما هم با قوه قضاییه و هم با کمیسیون قضایی مجلس و هم ضابطین قوه قضاییه در تعامل و مکاتبه بوده‌ایم و پیگیری قضایی را به طور جدی انجام داده‌ایم.

وی افزود: در چندین مورد بازداشت ضاربان و صدور احکام قضایی داشته‌ایم و در تلاشیم اقداماتی که انجام می‌دهیم بازدارندگی جدی داشته باشد و در این زمینه از مواضع خود کودتاه نمی‌آییم.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

خرداد 1403
ش ی د س چ پ ج
12131415161718
19202122232425
26272829303101
02030405060708
091011  

Generic filters

برچسب‌ها