عضو فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت آلودگی هوا در سال 1401 جان 26 هزار نفر را گرفته و 11.7 میلیارد دلار به کشور خسارت زده است. این ارقام در نوع خود یک جنایت علیه بشریت محسوب میشود.
به گزارش ساعت سلامت، معین الدین سعیدی حل معضل آلودگی هوا موضوع لاینحلی نیست اما دولت ها فقط نظاره گر شدت گیری این مساله هستند ظاهرا مساله آلودگی هوا برای مسئولان بی اهمیت است.
وی ادامه داد: دیگر تعطیلی مدارس و ادارهها حلال معضل آلودگی هوا نیست در این بین نه تنها خبری از وزش باد و باران برای نجات پایتخت نشینان نیست بلکه سایر استانها همچون اصفهان و دیگر کلانشهرها در محاصره دود غلیظ ناشی از پسماند سوزی و اگزوز بدون فیلتر خودروها هستند و طبق گفته مسئولان، این بار هم متهم اصلی آلودگی هوا مردم شدند.
نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس افزود: رابطه تنگاتنگی بین حیات بشر و محیط زیست وجود دارد زمانی که آمار مرگ و میر ۲۶ هزار نفری ناشی از آلودگی هوا منتشر میشود، با تمام خسارات جانی که این آلودگی از خود بجا میگذارد باز مسئولان و متولیان برای حل این مسئله به دنبال وزش باد هستند.
وی گفت: مسئولان ظاهرا از رشد بیماران قلبی، عروقی و مرگ و میرهای سکته قلبی و مغزی شهرها خبر ندارند؛ حتما باید وزیر بهداشت برای چنین بحرانی به مجلس گزارش تکمیلی ارائه دهد.
قانون هوای پاک در گوشه طاقچه دولت خاک میخورد
سعیدی با انتقاد از عملکرد دولتها در حل معضل آلودگی هوا، یادآور شد: حل معضل آلودگی هوا موضوع لاینحلی نیست اما فقط نظاره گر شدت گیری این مسئله هستیم، در چند دهه اخیر برای کنترل این مسئله از طرف دولتها و مسئولان تکیه زده بر جایگاه مدیریت نه تنها برنامه کارآمدی ارائه نشده بلکه قانون تصویب شده هوای پاک را در لابه لای قوانین در طاقچه افتخارات خود گذاشتهاند که مبادا بندی از بندهای آن خوانده و اجرایی شود.
عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست داشت: طبق بررسیهای انجام شده توسط وزارت بهداشت از ۳۳ شهر در سال ۱۴۰۱، بیش از ۲۶ هزار نفر بهدلیل مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا جان خود را از دست دادند.
وی ادامه داد: خسارت آلودگی هوا معادل آن ۱۱.۳ میلیارد دلار برآورد شده است. تهران بیش از ۶ هزار مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا داشته که خسارت معادل آن ۳ میلیارد دلار است. این ارقام در نوع خود یک جنایت علیه بشریت محسوب میشود، بدون ورود مدعی العمومی به لایههای پنهانی آمار این جنایت.
گازوئیل سوزی کم از مازوت سوزی ندارد
نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: سوخت بی کیفیت خودروها سالها نقل مجالس بوده و امروز همپای مازوت سوزی خود را در آلودگی هوا نشان داده است. گازوئیل مصرفی برخی خودروها هم با محتوای سولفور بالا به جهت کارکردی مانند مازوت عمل میکند.
وی گفت: در واقع فقط نامش گازوئیل است اما به لحاظ عملکرد تفاوتی با مازوت ندارد، این مسئله در شرایطی عنوان میشود که وزیر نفت ادعا میکند ما سوخت با کیفیت تولید میکنیم و سایر مسئولان تاکید دارند که مازوت سوزی نداریم.
خودروهای تک سرنشین مقصر اول و آخر آلودگی هوا هستند
سعیدی یادآور شد: تمام معضل آلودگی هوا به بی کیفیتی سوخت و خودرو در نهایت کاشت درختان که آرزوی وزیر آموزش و پرورش است ختم نمیشود. شهرداری و شورای شهر پذیرفتهاند که ناوگان حمل و نقل عمومی کشور فرسوده است اما مردم را به تحمل و بردباری دعوت میکند و خودروهای تک سرنشین را مقصر اول و آخر میداند.
مسئله آلودگی هوا موضوعی حاکمیتی است
عضو کمیسیون کشاورزی ادامه داد: دولتهای مختلف در حل معضل آلودگی هوا باید پروژههایی را عملیاتی میکردند که در مسیر توسعه پایدار بود. سالهاست بحث سوخت بی کیفیت مطرح است و دم از گازوئیلهایی زده میشود که درصد گوگرد بالایی را به خود اختصاص دادهاند.
وی گفت: در برابر این مسائل تنها با تعطیلی مدارس روبرو هستیم، مسئله آلودگی هوا موضوعی حاکمیتی است که امروز در ظاهر به نام مردم تمام میشود.
سعیدی افزود: هزینه بی تفاوتی مسئولان در خصوص آلودگی هوا را مردم با جانشان پرداخت میکنند. امروز نه تنها مسئولان و متولیانی که نقشی در کنترل آلودگی هوا دارند از سازمان محیط زیست گرفته تا سایر نهادها پاسخگوی وکلای مردم در خانه ملت نیستند.
عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این مسئله جز کلیشه ای و ویترینی بودن مشکلات محیط زیستی پیامی ندارد. این حجم از آلودگی نه تنها به قیمت جان مردم تمام میشود بلکه بسیاری از قوانین تصویب شده که برای سلامتی و آسایش آحاد جامعه است را زیر سوال برده است. بی تردید ادامه این وضعیت تبعات گرانی به دنبال خواهد داشت.
منبع: خانه ملت