Generic filters

مخالفت انجمن‌های سلامت روان با طرح مجلس

روانشناس

انجمن های متخصصان سلامت روان در حوزه های روانشناسی، روانپزشکی، روان درمانی و روان تنی با صدور نامه ای به رئیس مجلس مخالفت خود را با طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس برای اعطای اختیار صدور مجوز فعالیت مشاوره‌ای و مراکز مشاوره بر اساس مبانی و ارزش‌های اسلامی به مراکز مدیریت حوزه‌های علمیه اعلام کردند.

به گزارش ساعت سلامت، متن این نامه که به امضای روسای انجمن های روان شناسی سلامت ایران، انجمن علمی روان درمانی ایران، انجمن روان شناسی ایران، رئیس انجمن علمی روان پزشکان ایران، رئیس انجمن روان پزشکی کودک و نوجوان ایران، رئیس انجمن علمی پزشکی روان تنی ایران به این شرح است:

جناب آقای دکتر محمد باقر قالیباف

رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام

همان گونه که مستحضرید، اخیرا طرحی با عنوان «طرح اصلاح ماده یک قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی « توسط تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ارائه شده است و در آن قید شده که « مرجع صدور مجوز فعالیت مشاوره ای و مراکز مشاوره بر اساس مبانی و ارزش های اسلامی مراکز مدیریت حوزه های علمیه کشور» باشد.

در ارتباط با این طرح موارد زیر به استحضار می رسد:

١ـ فعالیت‌های آموزشی و تبلیغی مذهبی، و گسترش آموزه‌ها و ارزشهای اسلامی از دیرباز و در سنت اجتماعی و تاریخی کشورمان برعهده روحانیت بوده و حوزه‌های علمیه در این زمینه نقش محوری داشته اند. طبیعتا این بخش از فعالیت ها، که در قالب فعالیت های مذهبی روحانیت محسوب می شود، هیچ گاه نیازی به اخذ مجوز از سازمانها و نهادهایی دیگر نداشته است.

٢ـ بر طبق قوانین جاری کشور، مراکز دانشگاهی مختلف به آموزش و تربیت روانشناسان در گرایشهای مختلف و با توجه به ویژگی‌های فرهنگی و معنوی و مذهبی کشور می پردازند. و در نهایت، دانش آموختگان این رشته ها، بر اساس حوزه های فعالیت حرفه ای، پروانه فعالیت خود در زمینه روانشناسی و مشاوره را از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره دریافت می کنند.

صدور پروانه فعالیت در زمینه روانشناسی و مشاوره روانشناسی (licensure) فرایندی جدای از آموزش فراگیران است. صِرفِ وجود دوره‌های آموزشی یک رشته در یک سازمان یا مؤسسه آموزشی به معنای آن نیست که این سازمانها و مؤسسات در زمینهی صدور پروانه فعالیت نیز ورود کنند.

در حال حاضر دانشگاههای سراسری و آزاد متعدد در سطح کشور در حال تربیت گرایش های مختلف روانشناسی هستند. اما طبیعتا و منطقا ، نه خودِ دانشگاه ها و نه حتی وزارت علوم به امر صدور پروانه فعالیت حرفه ای وارد نشده‌اند. بنابراین، صِرفِ وجود دوره‌های دانشگاهی در یک نهاد. توجیه کننده این نیست که صدور پروانه فعالیت حرفه‌ای را نیز عهده دار شود.

٣ـ با تأکید بر اهمیت فعالیت های ترویجی و تبلیغی و آموزشیی مذهبیِ روحانیت و نیز تأکید بر متفاوت بودن آموزش و فعالیت حرفه ای روانشناسی با آن. باید توجه داشت که گنجاندن تبصره پیشنهادی در این طرح موجب سوءتفاهم و خلط دو مبحث و فعالیت مجزا و پراهمیت خواهد شد.که این امر تبعات منفی مهمی در حوزه سلامت روان به همراه خواهد داشت.

بنابراین، انجمنهای علمی امضاکننده این نامه نظر خود را به این شرح اعلام می کنند:

«حیطه فعالیت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در زمینه صدور پروانه  فعالیت حرفه‌ای به روانشناسان و مشاوران. حیطه‌ای مستقل از فعالیتهای ترویجی، آموزشی، تبلیغی و مشاورهایِ مذهبی و اسلامی روحانیت و حوزه‌های علمیه است. به دلیل سوءبرداشت ها و تبعات منفی که تبصره  پیشنهاد شده ایجاد خواهد کرد. مخالفت خود را با این طرح و اضافه شدن تبصره مذکور. به قانون سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنیم. و تقاضای خارج شدن آن از دستور کار مجلس را داریم». امید است با ایجاد انسجام بیشتر در جهت تقویت عملکرد نهادهای قانونی موجود در حیطه تخصص و رسالت علمی و اجتماعی هر یک به ارتقای خدمات ارایه شده به هم‌میهنان عزیز کمک شود.

با احترام مجدد

دکتر حمید پورشریفی

رییس انجمن روان شناسی سلامت ایران

دکتر سامان توکلی

رئیس انجمن علمی روان درمانی ایران

دکتر رضا زمانی

رئیس انجمن روان شناسی ایران

دکتر مجید صادقی

رئیس انجمن علمی روان پزشکان ایران

دکتر جواد محمودی قرایی

رئیس انجمن روان پزشکی کودک و نوجوان ایران

دکتر احمدعلی نوربالا

رئیس انجمن علمی پزشکی روان تنی ایران

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها