Generic filters
دبیر کل خانه پرستار:

عملکرد سازمان نظام پرستاری شفاف نیست

محمد شریفی مقدم

دبیر کل خانه پرستار گفت: سازمان نظام پرستاری در دوره پنجم با شعار سازمان شیشه‌ای کار خود را شروع کرد اما عملکرد آن در این دوره شفافیت ندارد و اینکه بازرس این سازمان از عملکرد مالی آن اظهار بی اطلاعی می کند، جای تعجب دارد.

محمد شریفی مقدم در گفت و گو با خبرنگار ساعت سلامت افزود: سازمان نظام پرستاری بزرگترین سازمان صنفی است که بیش از 250 هزار نفر عضو دارد. بنابراین باید تبلور افکار عمومی و خواسته‌های جامعه پرستاری باشد اما اکنون متاسفانه این طور نیست.

وی ادامه داد: این سازمان در دوره های اول و دوم گام های مهمی را برای پرستاران برداشت اما در دوره سوم تا حدی افول کرد و برخی مسئولان این سازمان از این دوره از هدف اصلی سازمان نظام پرستاری که دفاع از حقوق سلامت مردم با تامین حقوق پرستاران است، فاصله گرفتند.

دبیر کل خانه پرستار گفت: حقوق سلامت مردم و حقوق پرستاران به هم مرتبط است. اگر حقوق پرستاران مثل تامین معیشت یا رفع کمبود پرستار تامین نشود به سلامت مردم آسیب می رسد. بنابراین دغدغه پرستاران مطالبه مردم هم هست. سازمان بهداشت جهانی هم اعلام کرده که هر چقدر تعداد پرستار ازسطح استاندارد کمتر باشد، میزان مرگ و میر بالا می رود.

وی ادامه داد: سازمان نظام پرستاری یک جایگاه میانجی دارد تا به نمایندگی از پرستاران موانع خدمتی آنان را حل و فصل کند. پشتوانه آن هم اعضای این سازمان است که جمعیت کوچکی هم نیستند. اما برای رفع موانع خدمتی پرستاران و تامین حقوق آنان در دوره های مختلف فراز و نشیب هایی وجود داشته است.

تغییر مسیر در سازمان نظام پرستاری

شریفی مقدم گفت: از دوره سوم مسیر سازمان نظام پرستاری عوض شد و تا حدی به جای تلاش برای حل مشکلات پرستاران با ایجاد شرکت های وابسته و اجرای برخی پروژه های عمرانی به مسیر دیگری افتاد و در برخی موارد شکایت‌هایی هم به دستگاه قضایی صورت گرفته است.

وی افزود: منابع سازمان نظام پرستاری به طور کلی یا مستقیم از پرداخت حق عضویت یا خدماتی مثل صدور گواهی گوداستندینگ برای پرستاران متقاضی مهاجرت یا به صورت غیرمستقیم از دولت تامین می شود که همه آنها از اعتبار پرستاران است.

شریفی مقدم گفت: منابع اعتباری سازمان نظام پرستاری متعدد است. مهم این است که همه این منابع به صورت شفاف به پرستاران اعلام و نحوه هزینه کردن آن نیز به جامعه پرستاری اعلام شود. چون همه این منابع به اعتبار جامعه پرستاری به صورت مستقیم یا غیرمستقیم تامین می شود.

معاون سابق سازمان نظام پرستاری افزود: در دوره چهارم سازمان نظام پرستاری تلاش هایی شد که مسیر فعالیت این سازمان اصلاح شود و پرستاران به حقوق خود برسند.

وی ادامه داد: در دوره پنجم سازمان نظام پرستاری یکی از شعارهای گروهی که وارد سازمان شدند، این بود که این سازمان در این دوره یک سازمان شیشه‌ای خواهد بود. یعنی همه ببینند که چه کار می کنند اما اصلا شفاف نیست. نه بودجه های دولتی و نه درآمدهای دیگر سازمان و نه هزینه‌هایی که از صدور گواهی گوداستندینگ از پرستاران گرفته می شود و نه محل هزینه کرد آنها مشخص نیست.

شریفی مقدم گفت: در دوره پنجم فعالیت سازمان نظام پرستاری به شکل عجیبی، هزینه صدور گواهی گوداستندیک از 200 هزار تومان در ابتدای این دوره به حدود 5 میلیون تومان رسیده که دلیل و مصوبه قانونی آن مشخص نیست و به طور شفاف در این زمینه عمل نشده است.

آیا سازمان بازرسی بر نظام پرستاری نظارت دارد

دبیر کل خانه پرستار افزود: منابع و هزینه های سازمان نظام پرستاری باید به ذی نفعان این سازمان که اعضای آن هستند به صورت شفاف اعلام شود. معمولا از بین اعضای شورای عالی این سازمان افرادی به عنوان بازرس انتخاب می شوند تا کار نظارت و شفاف سازی را انجام دهند.

وی ادامه داد:‌ اخیرا آقای ویسی بازرس و عضو شورای عالی این سازمان اعلام کرده که سازمان بازرسی باید بازرسی و نظارت کند. این حرف عجیبی است. زیرا طبق قانون هر شرکتی که تاسیس می شود باید سازمان بازرسی بر آن نظارت کند اما در قانون سازمان نظام پرستاری که بانیان این سازمان در تدوین آن نقش داشتند، نظارت سازمان بازرسی بر این سازمان در نظر گرفته نشده است.

شریفی مقدم گفت: قانون سازمان نظام پرستاری به نوعی از قانون سازمان نظام پزشکی کپی شده است. اما یکسری از مفاد قانون نظام پزشکی در قانون نظام پرستاری حذف شده است. از جمله موارد حذف شده، نظارت سازمان بازرسی بر این سازمان است. در حالی که معمولا نظارت سازمان بازرسی بر همه سازمانهایی که از دولت بودجه می گیرند باید وجود داشته باشد.

دبیر کل خانه پرستار افزود: طبق قانون سازمان نظام پرستاری، این سازمان خودش می تواند با تصویب شورای عالی آیین نامه‌ای برای بازرسی داشته باشد و طبق آن بازرس تعیین کند. در دوره های مختلف نیز این سازمان بازرس داشته است. اما اینکه در دوره پنجم چرا از ابتدا بازرس نداشته و در همین اواخر با تصویب شورای عالی بازرس تعیین شده محل سوال است.

اخبار مرتبط:

آیین نامه‌ای برای نظارت بر نظام پرستاری وجود نداشت

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها