Generic filters
نمایشگاه ایران هلث زیر ذره بین رسانه‌ها (2)

ضعف‌ها و قوت‌های ایران هلث 25 از زبان یک تولیدکننده

نایب رئیس انجمن صنفی تولید، تامین، توزیع و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی و دارویی گفت: نمایشگاه ایران هلث 25 ضعف‌ها و قوت‌های مختلفی دارد. شائبه واگذاری آن به یک نهاد دولتی بدون تشریفات قانونی، از جمله ضعف‌ها و حمایت از حضور شرکتهای نوپا از نقاط قوت آن است.

صدرا سپهری در گفت‌وگو با خبرنگار ساعت سلامت افزود: بیست و پنجمین نمایشگاه تجهیزات پزشکی ایران هلث از روز شنبه 29 اردیبهشت توسط پارک فناوری پردیس در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود. نقطه قوت این نمایشگاه قدمت آن است زیرا در گذشته نمایشگاه ایران هلث قوی ترین نمایشگاه عرضه و معرفی محصولات و تجهیزات پزشکی در سطح منطقه و فراتر از خاورمیانه بود اما بعد از تحریم های ظالمانه‌ سالهای اخیر متاسفانه نمایشگاههایی مثل «عرب هلث» از ایران هلث پیشی گرفتند.

وی ادامه داد: جدی نگرفتن اهمیت جایگاه ایران هلث از طرف اصناف نیز باعث شد این نمایشگاه بیشتر تضعیف شود و این جدی نگرفتن از سوی صنف غیر قابل اغماض و چشم پوشی است. نمی‌توانیم کتمان کنیم که ایران هلث دچار ضعف هایی شده است. ضعف مضاعفی هم که امسال دارد، برگزاری آن توسط یک نهاد دولتی است.

مدیر عامل شرکت آرگون مدیکال گفت: 24 دوره برگزاری نمایشگاه ایران هلث در اختیار نماینده صنف بوده است که با وجود تمام اختلاف نظرها با شکوه برگزار شد. اما برگزاری آن توسط پارک دولتی پردیس باعث می شود این نمایشگاه از یک نمایشگاه تجاری به یک نمایشگاه دستوری تبدیل شود. زیرا دیدگاه دولت دستوری است و بازار آزاد و خصوصی دیدگاه تجاری دارد.

وی افزود: نمایشگاه دستوری دولتی خروجی یک نمایشگاه تجاری آزاد را ندارد و این یک نقطه ضعف بزرگ است و بیشتر حواشی نمایشگاه ایران هلث امسال هم در ارتباط با همین موضوع است.

سپهری گفت: صحبت های اخیر دبیر برگزاری ایران هلث 25 برای من ناراحت کننده بود. شاید من اشتباه برداشت کردم. اما دبیر این نمایشگاه گفت ما برای حل اختلاف آمدیم، در حالی که اختلاف نظر همیشه بوده و هست و باید باشد. اختلاف درون مایه رشد است، هر جا اختلاف نظری نباشد رکود ایجاد می شود.

وی ادامه داد: محکوم کردن بخش خصوصی از سوی بخش دولتی اصلا جایز نیست و دور از انصاف است. به خصوص اینکه 24 دوره برگزاری نمایشگاه ایران هلث از سوی بخش خصوصی نشان از توانمندی این بخش دارد.

نایب رئیس انجمن صنفی تولید، تامین، توزیع و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی و دارویی ادامه داد: اگر هم اختلافی در بخش خصوصی باشد مرجع رفع اختلاف قوه قضاییه است نه پارک علم و فناوری که یک نهاد دولتی است. ضمن اینکه برگزاری ایران هلث از سوی یک نهاد دولتی بر خلاف اصل 44 قانون اساسی و توصیه های رهبر انقلاب است که به عدم رقابت بخش دولتی با بخش خصوصی توصیه کردند.

وی گفت: برگزاری یک نمایشگاه تجاری یک فعالیت تجاری است و نباید بخش دولتی در آن با بخش خصوصی رقابت کند. شائبه ها و سوالات  دیگری هم مطرح است از جمله اینکه گفته می شود واگذاری برگزاری نمایشگاه ایران هلث به پارک فناوری پردیس بدون تشریفات قانونی انجام شده است. بیان خطرناک دیگری هم که دبیر این نمایشگاه داشت این بود که احتمال می رود ایران هلث زیان ده باشد.

سپهری افزود: وقتی برگزار کننده نمایشگاه ایران هلث بخش دولتی می شود و خودش این احتمال را می دهد که زیان ده باشد،. چه کسی باید این زیان را جبران کند. معلوم است که این زیان باید از منابع دولتی جبران شود که به معنای تضییع حقوق دولتی است، در این صورت سازمان بازرسی و دیوان محاسبات هم باید وارد شوند در حالی که اگر بخش خصوصی برگزار کننده باشد و زیان ده باشد باید زیان را از جیب خودش پرداخت کند و حقوق دولتی از بین نمی رود.

نایب رئیس انجمن صنفی تولید، تامین، توزیع و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی و دارویی گفت: اگر قرار بود بخش دولتی ایران هلث را برگزار کند، ارجحیت با سازمان غذا و داروست که تخصص این کار را دارد. پارک علم و فناوری از شرکتهای دانش بنیان حمایت می کند اما بخش تولید فقط شامل دانش بنیان ها نمی شود.

مدیر عامل تولید کننده لیزرهای درماتولوژی گفت: سوالات زیادی وجود دارد و ایرادات مختلفی به برگزاری ایران هلث توسط یک نهاد دولتی وارد است که برای بنده به عنوان عضو صنف تجهیزات پزشکی نیز پاسخ آن روشن نیست و اگر زیانی وجود داشته باشد به هر حال حقوق مردم ضایع می شود.

وی افزود: برخی از شرکتهای بزرگ به علل مختلف از جمله بالا بودن هزینه ها از حضور در نمایشگاه ایران هلث انصراف دادند، سال گذشته نیز البته به دلایل دیگری تعداد زیادی از شرکتهای تجهیزات پزشکی از حضور در ایران هلث انصراف دادند و امسال هم شرکتهای دیگری انصراف دادند.

سپهری ادامه داد: علت انصراف برخی از این شرکتها هزینه های بالای آن بود. برخی نیز معتقدند که این نمایشگاه دیگر نمایشگاه صنف تجهیزات پزشکی نیست. البته هزینه ها را بعدا بر اساس نظریه کارشناس دادگستری پایین آوردند.

وی گفت: با تمام این تفاسیر بنده به عنوان نماینده صنف از رویداد ایران هلث حمایت می کنم اما با توجه به منافع اقتصادی به عنوان شرکت تولید کننده تجهیزات پزشکی در این نمایشگاه شرکت نمی کنم زیرا هیئت مدیره شرکت با حضور در این نمایشگاه موافقت نکردند.

مدیرعامل شرکت تولید کننده لیزرهای درماتولوژی افزود: نوع تجارت ما که در حوزه درماتولوژی است با ساعت نمایشگاه همخوانی ندارد زیرا نوع تجارت ما B to C است و با مصرف کننده نهایی سر و کار داریم. در حالی که مدل این نمایشگاه B to B است به همین علت به عنوان تولید کننده در نمایشگاه ایران هلث شرکت نمی کنیم.

وی گفت: ساعت نمایشگاه 8 تا 15 است و با توجه به اینکه برگزار کننده دولتی است ساعت برگزاری آن انعطاب ندارد. ضمن اینکه روز تعطیل هم در زمان برگزاری نمایشگاه نداریم. بخش دولتی چون خیلی ذی نفع نیست در مورد ساعات برگزاری نمایشگاه انعطاف ندارد و با بخش خصوصی درد مشترک ندارد.

سپهری افزود: در مورد آمار حضور شرکتها در نمایشگاه ایران هلث 25 نیز اعدادی اعلام می شود که نشان دهنده افزایش مشارکت است اما باید به طور دقیق و مستند برگزار کننده پارسال و امسال آمار دقیق شرکت کنندگان را اعلام کنند تا قابل قیاس باشد.

وی ادامه داد: البته نمایشگاه ایران هلث امسال نقاط قوتی هم دارد. از جمله اینکه زمینه حضورشرکتهای نوپا حتی با سه نفر پرسنل را هم فراهم کرده است. در نمایشگاههای سالهای گذشته حضور شرکتهای بزرگ کمتر زمینه را برای حضور شرکتهای کوچک فراهم می کرد و شرکتهای کوچک که تولیدات فناورانه آنها هم مورد نیاز کشور است در گذشته دیده نمی شدند.

نایب رئیس انجمن صنفی تولید، تامین، توزیع و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی و دارویی ادامه داد: پارک علم و فناوری بنا به رسالتی که دارد از شرکتهای کوچک حمایت کرده است. این امر می تواند باعث توسعه کشور شود. اگر این شرکتها توسعه پیدا کنند، تحریم ها هم مانع خرید از این شرکتها نمی شود و بازار ایران پر رونق می شود.

وی در مورد حضور مهمانان و شرکتهای خارجی در ایران هلث 25 گفت: بخش خصوصی با شرکتهای خارجی تعامل پویایی دارد اما بخش دولتی ملاحظات سیاسی و نگاه حاکمیتی دارد و نمی تواند در این زمینه خیلی پویا باشد.

سپهری افزود: این هنر بخش خصوصی بود که تحریم ها را کم اثر کرد. اکنون مسئولان دولتی باید به شرکتهای خصوصی بهای بیشتری بدهند زیرا اکنون دیگر خطر، خطر فرار مغزها نیست، خطر فرار شرکتهاست.

وی ادامه داد: بسیاری از شرکتهای ایرانی به علت مشکلات موجود، شرکت خود را به کشورهای دیگر از جمله ترکیه یا عمان می‌برند و دستگاه خود را به اسم دستگاه ترک تولید و روانه بازار می‌کنند. به این ترتیب تولیدات خود را با قیمت بالاتر می فروشند و در گیر و دار بروکراسی اداری هم قرار نمی‌گیرند.

سپهری افزود: در مجموع امیدوارم با توجه به اختیارات دولت، نمایشگاه ایران هلث امسال باشکوه‌ تر از پارسال باشد و حضور نهادهای دولتی باعث حضور بیشتر مسئولان و رونق بیشتر شرکتهای تجهیزات پزشکی باشد و به بخش خصوصی برای توسعه فعالیت خود میدان بدهند.

نایب رئیس انجمن صنفی تولید، تامین، توزیع و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی و دارویی ادامه داد: به هر حال حضور بخش دولتی به علت امکاناتی که دارد انتظارات را از نمایشگاه ایران هلث بالاتر برده و امیدواریم فضایی فراهم شود که نمایشگاه امسال در انحصار عده خاصی نباشد. دولت هم ضرر نکند و اگر هم ضرر بدهد به نفع اقتصاد کشور و توسعه صنعت تجهیزات پزشکی کشور باشد.

به گزارش ساعت سلامت بیست و پنجمین نمایشگاه تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، دارویی و آزمایشگاهی ایران هلث قرار است از ۲۹ اردیبهشت تا اول خرداد به مدت چهار روز در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شود. نمایشگاهی که به گفته امین رضا خالقیان دبیر برگزاری آن قرار است ۷۰۲ شرکت در آن حضور داشته باشند که ۹۱ شرکت از این تعداد دانش بنیان هستند.

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

Generic filters

برچسب‌ها