Generic filters
رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارویی:

شرکتهای دارویی به التماس افتاده‌اند/ داروخانه‌ها ۲۶ هزار میلیارد تومان از بیمه‌ها طلب دارند

دارو

فعالان حوزه دارو می گویند: زنجیره تأمین دارو به شدت بحرانی است، شرکتهای تولید دارو برای گرفتن ارز و تسهیلات به التماس افتاده اند، طرح دارویار با کسری بودجه مواجه است و داروخانه ها 26 هزار میلیارد تومان از بیمه ها طلب معوقه دارند.

به گزارش ساعت سلامت، نشست خبری اعضای هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران و نمایندگان انجمن داروسازان ایران حرف های تلخی داشت.

محمد عبده زاده رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارویی در این نشست گفت: زنجیره تولید، توزیع و عرضه دارو در کنار یکدیگر به شدت دچار مشکل هستند. بحث اول، کسری بودجه دارویار و بودجه سال آینده است‌. بحث دیگر، انباشت بدهی‌های مراکز درمانی به شرکت‌های پخش دارو است و بحث سوم، بد عهدی بیمه‌ها است.

وی افزود: متأسفانه در تخصیص ارز دارو نیز با مشکلات جدی مواجه هستیم، به رغم اینکه بانک مرکزی بخشنامه می‌زند که تسهیلات به شرکت‌های دارویی اعطا شو اما تسهیلات داده نمی شود و شرکت‌های دارویی به التماس افتاده اند که تسهیلات بدهید تا دارو تولید کنیم و حرف‌های صنعت دارو در دولت شنیده نمی‌شود.

مهدی پیرصالحی عضو هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در این نشست گفت: دولت‌های مختلف در ایران همیشه برای پیشبرد امور جاری دچار کسری بودجه می‌شوند و این کسری را به صنعت متتقل می‌کنند. این موضوع می‌تواند برای بازار دارویی کشور نگران کننده باشد. اگر می‌خواهیم دچار کمبود دارو نشویم، امروز باید به فکر باشیم.

عباس کبریایی زاده عضو هیأت مدیره صاحبان صنایع داروهای انسانی نیز گفت: صنعت داروسازی در تمامی شاخص‌ها، دچار مشکل شده و اگر بخواهیم تصویری برای آینده داشته باشیم، نگران کننده است. متأسفانه برنامه هفتم توسعه، حال نظام سلامت را بدتر خواهد کرد. امروز، چالش نقدینگی در صنعت داروسازی و سلامت، یک چالش جدی است.

کبریایی زاده ادامه داد: اگر دولت حداقل ۱۰۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای دارویار در نظر می‌گرفت، می‌توانستیم امسال را سر به سر سپری کنیم. اما 69 میلیارد تومان تصویب شد و از ابتدای سال تاکنون دولت فقط ۲۴ هزار میلیارد تومان برای طرح دارویاری داده است.

کبریایی زاده اظهار داشت: دولت سال آینده دولت می‌بایست بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به طرح دارویاری بدهد تا مشکلات امسال را نداشته باشیم. در حالی که ۸۶ هزار میلیارد تومان برای سال آینده در نظر گرفته شده است. دولت برای مدیریت دارو ضعیف عمل کرده و می توانست بهتر عمل کند.

محمدرضا دُری دبیر انجمن داروسازان ایران نیز گفت: آسیب‌هایی که در نظام بیمه‌ای وجود دارد، سلامت مردم را تحت الشعاع قرار داده است، به طوری که داروخانه‌ها در زنجیره تأمین دارو به شدت بحرانی هستند.

وی افزود: داروخانه‌ها دچار چالش شده اند و در نتیجه، شاهد چک‌های برگشتی هستیم که باعث می‌شود نظام سلامت کشور آسیب ببیند. درخواست عاجل داریم، مشکلات صنعت به شکل ویژه دیده شود.

هادی احمدی مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران نیز گفت: صنعت داروسازی کشور بیمار است و اگر به این آن توجه نشود، سال آینده دچار رکود تولید خواهیم شد. داروخانه‌ها هر ماه ۶.۵ همت طلب از بیمه‌ها دارند و اکنون ۴ ماه مطالبه داریم به ۲۶ همت طلب معوقه رسیده است.

احمدی ادامه داد: برگشت چک‌های داروخانه‌ها، یعنی اقتصاد این مؤسسات دچار بحران شده است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

هر گونه کپی برداری از ساعت سلامت با ذکر منبع بلامانع است

آگهی
Previous slide
Next slide
...

تقویم اخبار

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
 121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
05060708091011

Generic filters

برچسب‌ها